Prezentacja żaglowców: DAR MŁODZIEŻY

W Szczecinie trwa Zlot Żaglowców. Podczas The Tall Ship's Races pojawiły się jednostki z całego świata. W sumie będzie można odwiedzić aż 19 żaglowców klasy A. Przy Bulwarze Chrobergo cumuje m.in słynny DAR MŁODZIEŻY.
„Dar Młodzieży” jest trzecim kolejnym polskim żaglowcem szkolnym. Pierwszym, po odzyskaniu dostępu do morza, był bark „Lwów” zakupiony w 1920 r. przez Szkołę Morską w Tczewie. Drugim, jeszcze przed II wojną światową, była fregata „Dar Pomorza” pełniąca służbę od 1930 do 1982 r. Na przełomie lat 70 i 80 XX w. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, ówczesny armator jednostki, stanęła przed dylematem, czy poddać „Dar Pomorza” generalnemu remontowi, czy budować nowy żaglowiec. Pojawiła się możliwość stworzenia zupełnie nowej jednostki w polskiej stoczni. Konstrukcja B95/1 Stoczni Gdańskiej była pierwszą z sześciu fregat zbudowanych według planów Zygmunta Chorenia. Kolejnymi były „Mir”, „Drużba”, „Pallada”, „Khersones” i „Nadieżda”. Matką chrzestną „Daru Młodzieży” została żona legendarnego komendanta „Daru Pomorza” Kazimierza Jurkiewicza, pani Helena Jurkiewicz. Podniesienie bandery odbyło się w 1982 r.
W latach 1988 − 1989 pod dowództwem kapitana Leszka Wiktorowicza, podczas rejsu dookoła świata, „Dar Młodzieży” opłynął Horn. W tym rejsie statek pod pełnymi żaglami przeszedł pod słynnym mostem w Sydney, a zdjęcia z tego wydarzenia obiegły świat. „Dar Młodzieży” regularnie szkoli studentów i uczniów szkół morskich nie tylko z Polski. Często też jest gościem regat żaglowców, na których najostrzej rywalizuje z siostrzanym „Mirem”. Tradycją jeszcze z czasów pierwszego ze szkolnych żaglowców jest nazywanie dowódcy statku komendantem, a nie kapitanem.