Prezentacja łodzi: Uniwersalna Laura
Ta uniwersalna łódeczka mogłaby zostać zaprezentowana także w dziale moto, w piśmie dla wędkarzy lub nawet w magazynie windsurfingowym – po modyfikacji oprzyrządowania, na tym samym kadłubie, może bowiem służyć jako niewielka żaglówka, motoróweczka, wiosłówka bądź deska z żaglem.
Laurę zaprojektował Andrzej Ostrowski z Krakowa, i zastrzegł prawa do tego interesującego projektu w Urzędzie Patentowym. Laura ma ponad 4 m długości i przy tym niemal 2 m szerokości, zapewnia więc bardzo dużą stateczność w początkowej fazie przechyłu. Jej samoodpływowy kokpit zaprojektowano tak, by dostęp do niego od rufy – czy to z brzegu, czy też z wody – był jak najłatwiejszy. Dzięki temu może być także używana w ratownictwie wodnym do wyciągania osoby potrzebującej pomocy.
Zobacz również: Prezentacje jachtów: Laminatowo-aluminowy bolid
Całkowita masa jednostki wynosi od 50 do 60 kg w zależności od wyposażenia, można więc wozić ją na dachu przeciętnej wielkości samochodu. Jej wyporność całkowita wynosi aż 1500 kg. Nad kokpitem można łatwo zamontować namiot lub zadaszenie i wówczas płaska podłoga kokpitu, po zdjęciu ławeczki, przekształca się w szerokie miejsce do spania nawet dla trzech osób.
W najbardziej interesującej nas wersji napędzanej wiatrem powierzchnia żagli Laury wynosi 10 m2. Żeby mogła służyć za żaglówkę, na jej pawęży należy zamocować specjalnie przygotowane okucie steru, a do otworu w dziobowym pokładzie wsunąć maszt. W wersji windsurfingowej maszt mocuje się na specjalnej szynie, jak w każdej poważnej desce z żaglem. We wszystkich wersjach łódeczka pozostaje niezatapialna, także w przypadku jej uszkodzenia.
CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU