Pożegnanie ropy (naftowej)

2008-09-23 14:24 Marek Zwierz
Wytwór przyszłości, czy teraźniejszości? Solar - łódź wymyślona przez studentów Politechniki Gdańskiej
Autor: Marek Zwierz Wytwór przyszłości, czy teraźniejszości? Solar - łódź wymyślona przez studentów Politechniki Gdańskiej

Marek Zwierz informuje z Trójmiasta: Jest wiele powodów, żeby ropie naftowej powiedzieć żegnaj. Jej spalanie powiększa efekt cieplarniany. Występuje w krajach nieprzyjaznych i niestabilnych. Najpóźniej za 40 lat jej złoża będą dużo uboższe. Cena ropy rośnie w zastraszającym tempie. Spaliny są szkodliwe dla zdrowia, a silniki spalinowe hałaśliwe. Energetycznie silniki spalinowe są bardzo nieefektywne. Szacuje się, że z dzisiejszych 900 mln samochodów w 2030 roku będzie ich 1,8 mld i Ziemia tego po prostu nie wytrzyma.

Alternatywą dla ropy jest elektryczność i różne sposoby jej wytwarzania. Gwarantuje to niezależność energetyczną. Zmniejsza lub wręcz eliminuje emisje dwutlenku węgla. Energetyka na świecie dysponuje najlepiej rozbudowaną infrastrukturą. Silniki elektryczne są o wiele bardziej wydajne niż spalinowe. Napęd elektryczny jest dużo tańszy, nie emituje spalin i nie powoduje hałasu. Miliardy złotych wydawane na ropę pozostają w kraju. Najnowsza technologia silników elektrycznych jest już dostępna, a do produkcji elektryczności wykorzystać można wiele różnych, odnawialnych źródeł energii. 

Pożegnanie z ropą zorganizowało w miniony weekend Konsorcjum Green Stream i Akademia Morska. Na Skwerze Kościuszki w Gdyni, naprzeciwko zacumowanego „Daru Młodzieży”, zaprezentowano najnowsze technologie związane z napędami elektrycznymi i z magazynowaniem energii elektrycznej. Pokazowi towarzyszyła konferencja z wykładami na temat najnowszych trendów w technologii silników elektrycznych i nowych systemów akumulatorowych.

Co to wszystko ma wspólnego z żeglarstwem?

Choćby zaprezentowane dwie łódki z napędem solarnym. Jedna z nich, Cree Yacht, była druga na tegorocznych regatach łodzi solarnych w Holandii. Następna, „Solar”, zbudowana przez studentów Politechniki Gdańskiej, to niemal statek pasażerski mający służyć, na przykład, turystyce w przyrodniczo cennych rejonach, gdzie hałas spalinowych silników jest niemile widziany. Zaprezentowano też generator wiatrowy sprawdzony w trudnych warunkach Przejścia Północno-Zachodniego i rowery z elektrycznym napędem. Szczególnie te składane mogą się przydać w wycieczkach po okolicach odwiedzanych portów. 

Energia elektryczna nie jest naszą przyszłością. To teraźniejszość, gdyż zarówno technologie alternatywnego jej wytwarzania, jak i silniki elektryczne kolejnych generacji są już dostępne i wykorzystywane. Produkowany w Polsce przez Skipper Yachts Arion 29 Comfort jest chyba pierwszym jachtem na świecie, którego jedna ze standardowych wersji oferowana jest z elektrycznym napędem. Cóż, trzeba się będzie poważnie zastanowić nad elektrycznym napędem, kiedy kolejny raz zastrajkuje nasza stara, dieslowa "kataryna".

Marek Zwierz
Korespondent "Żagli"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.