Poświst z Perkunem ostrzegą przed niebezpieczeństwem
Stowarzyszenie Żeglarskie Samoster informuje: 15 grudnia w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej odbyło się pierwsze spotkanie poświęcone organizacji systemu ostrzeżeń meteorologicznych dla osób przebywających na wodzie w północno-wschodnim regionie Polski. W części referatowej wysłuchaliśmy dwóch wystąpień.
Prowadzący spotkanie, dyrektor IMGW przedstawił koncepcję budowy systemu ostrzeżeń meteorologicznych - POŚWIST. W systemie POŚWIST dane będą uzyskiwane z istniejących i działających sieci IMGW, tj. sieci radarów meteorologicznych POLRAD, sieci wykrywania i lokalizacji wyładowań atmosferycznych PERUN, sieci stacji synoptycznych, sieci stacji pomiarowych i sieci pomiarów aerologicznych. Problemem jest brak pełnego pokrycia przez sieć POLRAD rejonu północno-wschodniego Polski. Aby system ostrzeżeń mógł dobrze i wiarygodnie funkcjonować konieczna jest instalacja dodatkowego radaru w tym rejonie. Głównym elementem wykonawczym służącym do przekazywania ostrzeżeń będą maszty ze światłem stroboskopowym. Taki system sygnalizacji jest zgodny z przepisami prawa obowiązującego w Polsce i większości krajów europejskich. Elementem uzupełniającym mogą być ostrzeżenia przekazywane za pomocą tablic świetlnych i SMS’ów.
W drugim wystąpieniu został przedstawiony portal internetowy zagle.pogodynka.pl. Portal ten zaczął działać pod koniec tegorocznego sezonu i korzysta z danych IMGW. Jego prognozy i ostrzeżenia obejmują najbardziej żeglarsko wykorzystywane akweny w całej Polsce. Oprócz prognoz i ostrzeżeń zamieszczanych w internecie można zamówić prognozy przysyłane SMS’em na dany akwen i określone dni. Są to prognozy i ostrzeżenia płatne. Przykładowe stawki: 1 zł + VAT za prognozę + ostrzeżenie jednorazowe, 9zł + VAT za pakiet 7 dniowy (2 SMS’y dziennie z prognozą, przez 7 kolejnych dni + ostrzeżenia).
W części dyskusyjnej poruszono spory zakres problemów. Wnioski z dyskusji są następujące:
Żaden system ostrzeżeń nie zastąpi rozsądku, doświadczenia i wyszkolenia,
System ostrzeżeń i prognoz, szczególnie SMS’owych, w wypadku prognoz błędnych może stać się „szczepionką” uodporniającą na rzeczywiste zagrożenie które wystąpi po kilku nietrafionych,
W sezonie 2009, dzięki działaniom Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej będzie działać testowo pierwszy maszt ze światłem stroboskopowym. W sumie w całym systemie działać będzie 18 takich masztów,
Główną przeszkodą w budowie systemu ostrzeżeń jest brak pieniędzy na instalację dodatkowego radaru meteorologicznego. W chwili obecnej wydaje się że jest to główna przeszkoda, bardzo trudna do pokonania. Chodzi o sumę 8 milionów zł. Za te pieniądze nie wybuduje się nawet 0,5 km autostrady. Czyżby tak „wysoko” było doceniane przez decydentów bezpieczeństwo milionów ludzi wypoczywających co roku w regionie północno-wschodnim.
Wysłuchaliśmy planów wybudowania systemu ostrzegawczego POŚWIST. Okazało się, że głównym problemem są pieniądze, a raczej ich brak. IMGW pytał skąd je wziąć, więc życzliwie podpowiedziano UE, fundusz ochrony środowiska itp.
Zgodnie z programem spotkania na zakończenie starano się stworzyć grupę roboczą, która miałaby koordynować projektowanie i budowę systemu ostrzeżeń. Ponieważ obecni przedstawiciele ministerstw i zarządów nie mieli kompetencji aby się deklarować co do udziału w grupie, dalsze ustalenia odłożono na bliżej nieokreśloną przyszłość. Plany mówiły o uruchomieniu systemu do roku 2011. W sumie, najbardziej IMGW zależało na zdobyciu pieniędzy na kolejny radar meteorologiczny. Ten radar potrzebny jest nie tylko żeglarzom.