Połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Kanałem Augustowskim
Ponad 130 km dróg wodnych potrzeba aby połączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Kanałem Augustowskim tworząc wielki szlak turystyczny umożliwiający żeglugę np. Giżycka aż na Litwę i Białoruś. Droga ta będzie ucieleśnieniem marzeń wielu pokoleń wodniaków.
Temat był na ustach wielu osób reprezentujących środowiska samorządowe, gospodarcze i w końcu osób chcących inwestować w infrastrukturę turystyczną.
Droga ta rozszerzy obszar możliwości turystycznych rozciągając na tereny turystycznie słabo zagospodarowane lub wręcz gospodarczo martwe. Pomoże ona w aktywizacji regionu ograniczając bezrobocie na tym terenie. Nie naruszy ona jednocześnie walorów biologicznych w otoczeniu kanału.
Jedyną rzeczą jaka stała na przeszkodzie ambitnym niewątpliwie planom – był sposób finansowania – pieniądze, a raczej ich brak.
W styczniu b.r. piętnaście samorządów z województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego złożyło wspólny wniosek do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej o środki na opracowanie koncepcji drogi wodnej. Celem uczestniczących w porozumieniu samorządów czyli: Marszałków Województw Podlaskiego i Warmińsko-Mazurskiego, Starostów Ełckiego, Giżyckiego, Grajewskiego i Piskiego, Prezydenta Miasta Ełku, Burmistrzów Giżycka, Orzysza i Rajgrodu, Wójtów Gmin Ełk, Giżycko, Kalinowo, Miłki i Płaska, jest połączenie jednym szlakiem żeglugowym krainy Wielkich Jezior Mazurskich z Pojezierzem Augustowskim. Umowę partnerską podpisano 22 kwietnia 2011 r., a jej liderem został powiat Ełcki. Zdecydowanie podniesie to atrakcyjność turystyczną regionu, stworzy nowe miejsca pracy oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego.
Stworzono koncepcję projektu określającą wariantową trasę przebiegu drogi i konieczne inwestycje infrastrukturalne. Już dziś, na etapie koncepcji, wiemy, że to rewolucja w rozwoju północno-wschodniej Polski – mówi Krzysztof Piłat, Starosta Ełcki.
Wspólny projekt piętnastu samorządów, ogłoszony podczas konferencji prasowej w siedzibie PAP w Warszawie dnia 17 stycznia 2013 r., wesprze Unia Europejska. Rok 2013 to rok organizacyjny Projektu. Samorządy zakładają, iż środki na etap projektowo-wykonawczy zostaną przyznane w połowie 2014 roku. Kolejne trzy lata ma zająć dopracowanie szczegółów technicznych, zaś realizację przewidziano na lata 2017 – 2019.
Wartość całej inwestycji wyniesie 460 – 560 mln. złotych i zostanie ona ukończona w 2020 roku.
Poprzednią informację o konferencji zamieściliśmy TUTAJ