Patent międzynarodowy ISSA...

2008-06-23 14:14 archiwum Żagli

Ponieważ dyskusja o zmianach w uprawnieniach żeglarskich trwa publikujemy tekst nadesłany nam przez Tomasza Lipskiego. Przeczytajcie uważnie, naprawdę warto!"...Nasi żeglarze coraz częściej pojawiają się na wodach położonych daleko od polskiego wybrzeża. Coraz częściej słychać język polski w marinach w Chorwacji, Grecji, we Włoszech, w Hiszpanii itp. O ile chęci i możliwości naszych żeglarzy amatorów są coraz większe, to nadal są oni ograniczani przez nasz system szkoleniowy. Żeby móc legalnie wypożyczyć jacht 12 metrowy (a więc w miarę komfortowy) w Grecji musimy posiadać stopień co najmniej jachtowego sternika morskiego - a jak bardzo oderwany od rzeczywistości jest proces egzaminacyjny na ten stopień wiedzą tylko ci, którzy próbowali go zdobyć. Ale szkoda chyba tu miejsca i czasu na ubolewanie nad obecnym systemem stopni żeglarskich obowiązujących w Polsce..."

Zamiast biadolić trzeba wziąć się do roboty i szukać nowych rozwiązań. Takim rozwiązaniem może być patent międzynarodowy ISSA (International Sailing School Association) międzynarodowego stowarzyszenia szkół żeglarskich. Jest to dokument umożliwiający czarterowanie jachtów w większości krajów Europy oraz w wielu krajach na świecie. Jest to dokument amatorski i nie upoważnia do pływania zawodowego. Jest to niejako świadectwo posiadanych umiejętności. Umiejętności wymagane na ten patent nie są wygórowane. A co ważne są one bardzo praktyczne. Należy opanować podstawowe manewry, podstawy nawigacji oraz najważniejsze przepisy.

To co jest ważne w przypadku tego patentu, to fakt że nie narzuca on ograniczeń co do wielkości jachtu, tj. długości czy też powierzchni ożaglowania - wszystko oczywiście w granicach 24 metrów, bo do większych jachtów wymagane są uprawnienia zawodowe.
O ile zdobycie tego patentu jest nieporównywalnie prostsze od uzyskania patentu sternika morskiego, to mimo wszystko należy wykazać się umiejętnościami niezbędnymi do samodzielnego prowadzenia jachtu. Odpowiedzialność za wydanie patentu ponosi instruktor i dlatego też to jego nazwisko również zostaje umieszczone na patencie.
ISSA - jest Międzynarodowym Stowarzyszeniem Szkół Żeglarskich.
Organizacja ta powstała w roku 1969. Jednym z założycieli był tez nasz
PZŻ, ale jakiś czas temu zrezygnował z uczestnictwa. Od paru lat jedynym przedstawicielem Polski w tej organizacji jestem ja. Od grudnia 2004 autor jest członkiem rady administracyjnej tej organizacji.
Organizacja ta zrzesza kilkaset szkół z całego świata. Zjazdy odbywają
się dwa razy do roku. W maju tego roku spotkanie rady administracyjnej odbyło się w Polsce. Najbliższy zjazd odbędzie się w Singapurze 4-6 listopada.
Jak uzyskać taki patent?
Są trzy sposoby zdobycia patentu ISSA: odbycie szkolenia (przykładowy
kurs trwa piec dni) i poddanie się w trakcie kursu ocenie instruktora
(praktycznie nie ma egzaminu na koniec kursu) - instruktor obserwuje
kursanta cały czas i na koniec kursu wyraża swoja opinie: czy poradzi
on sobie samodzielnie czy też nie (odpowiedzialność instruktora jest
podkreślona umieszczeniem jego nazwiska na patencie kursanta).
Drugi sposób to poddanie się jednodniowej ocenie na jachcie - w
trakcie której kursant wykonuje wszystkie zadania z zakresu
wymaganego na patent.
Trzeci sposób to otrzymanie patentu na podstawie posiadanych
uprawnień. W przypadku Polski jest to już sternik jachtowy. Program
szkolenia pokrywa się z programem szkolenia na sternika jachtowego
PZZ.
Na dzień dzisiejszy ISSA wydawane są w Polsce jedynie przez nasza szkołę
(Morski Klub Żeglarski - www.sailing.webmedia.pl), ale już od jakiegoś czasu współpracujemy z innymi firmami i w ciągu najbliższych tygodni (dni) sytuacja powinna ulec zmianie i nie będziemy jedyni.
Wśród naszych instruktorów są osoby posiadające uprawnienia polskie
i brytyjskie (na marginesie jestem pod wielkim wrażeniem systemu RYA,
którego wartości staram się promować na polskim gruncie). Od wielu lat
wspólnie z Holendrami zajmuje się organizacja rejsów - głównie na Morzu Północnym i Kanale La Manche. Prowadzimy tam szkolenia - w dużej mierze zainspirowane moimi brytyjskimi doświadczeniami. W trakcie szkoleń przygotowujemy ludzi do samodzielnego prowadzenia jachtów - od początku tego roku również do egzaminów w systemie Royal Yachting Association a od paru miesięcy w systemie ISSA.
Kraje gdzie  patent ISSA jest  uznawany:

Belgia
Chorwacja
Francja
Grecja
Holandia
Irlandia
Norwegia
Szwecja
Wielka Brytania
Włochy
Australia
USA

pozdrawiam
Tomasz Lipski

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.