OISEAU DE FEU, czyli wodny Ognisty Ptak
W powszechnym przekonaniu takie przeciwne żywioły jak ogień z wodą wzajemnie się nie znoszą, a tu – w tym konkretnym przypadku – proszę! Okazuje się, że można je z powodzeniem ze sobą pogodzić! Przynajmniej – w pięknej nazwie niezwykłego jachtu...
Zbudowano go (1937 r.) w słynnej angielskiej stoczni Camper & Nicholson w Gosport właśnie jako „Ognistego Ptaka X” („Firebird X”) dla komandora Royal Ocean Racing Club – Ralpha Hawksa. Przed znanym konstruktorem Charlesem E. Nicholsonem postawiono zadanie zaprojektowania jachtu regatowego klasy 12 metrów, lecz także uwzględnienie pozasportowych potrzeb załogi, a więc zdolności do wygodnego cruisingu i rejsów długodystansowych.
CZYTAJ WIĘCEJ FELIETONÓW "JACHTY NIEZWYKŁE" JERZEGO KLAWIŃSKIEGO
Po II wojnie światowej jacht został przebudowany na jol i jako taki startował z powodzeniem w wielu regatach w latach 50.
W 1963 r. nastąpiła druga znacząca zmiana w jego historii – podniesiono na nim flagę francuską i przemianowano go – najpierw na „Flamme II”, a potem – na „Vindilis II”. W 1970 r. zmiany nazwy dokonano ponownie – tym razem wrócono do pierwotnej nazwy nadanej przez pierwszego armatora, ale w języku francuskim – „Oiseau de Feu”.
Narastające z biegiem lat zniszczenia, wynikające z intensywnej eksploatacji, zmusiły armatora do przeprowadzenia gruntownego remontu, który przeprowadzono fachowo od 1983 r. w stoczni we francuskim St. Malo. Tu pod okiem konstruktora Guya Ribadeau-Dumasa odtworzono pierwotną konstrukcję jachtu, a dokonano tego według oryginalnych planów odnalezionych w londyńskim muzeum!
Nic więc dziwnego, że dziś znawcy uważają ten jacht za swoisty pomnik historii światowego jachtingu. Na szczęście zamiast stać w jakimś suchym doku, pozostaje dalej w służbie wiatru – do wynajęcia w licznych regatach oldtimerów!
Jerzy Klawiński