Odpowiedzialność karna na wodach...

2008-06-23 14:17 archiwum Żagli

Na stronie internetowej Komisariatu Rzecznego Policji www.rzeczny.policja.waw.pl przeczytaliśmy o obowiązujących przepisach i odpowiedzialności karnej uzytkowników dróg wodnych. Przed wyruszeniem w rejs warto uważnie przeczytać za co i kiedy możemy być surowo ukarani. Nieznajomość prawa nie uchroni nas przed odpowiedzialnością.

Art. 5.1 Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.01.5.43. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) statek - urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do: g) uprawiania sportu lub rekreacji

§2.1 Zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi śródlądowej z dnia 30 lipca 2004r Dz. U. Woj. Mazowieckiego nr 271 (śródlądowe drogi wodne - rzeka Narew od ujścia rzeki Biebrzy km 248,5 do ujścia do rzeki Wisły km 0,0 wraz z  Zalewem Zegrzyńskim) Zarządzenie opracowane na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 w sprawie klasyfikacji sródlądowych dróg wodnych
Prowadzenie statku bez uprawnień oraz bez dokumentów  -
art. 61, Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.01.5.43. Kto: pkt.1 kieruje statkiem albo zajmuje stanowisko członka załogi statku, nie posiadając do tego właściwego dokumentu kwalifikacyjnego, podlega karze grzywny.
( § 1.02  ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury  Dz. U.03.212.2072 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych stanowi: Statek i scalone materiały pływające, z wyjątkiem innych niż pchacz i holownik statków zestawu pchanego i sprzężonego, powinny być kierowane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje stwierdzone dokumentem wydanym zgodnie z obowiązujacymi przepisami, zwaną dalej "kierownikiem".
Z uwagi na nie wydanie przepisów wykonawczych na podstawie art. 53 a ust. 6 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o żegludze śródlądowej policjanci służby wodnej nie mogą kontrolować uprawnień co do prowadzenia statków do uprawiania sportu lub rekreacji.
Skutery wodne mające moc powyżej 50 KW podlegaja nadzorowi technicznemu polskiej instytucji klasyfikacyjnej. Art. 28.1 Ustawy o żegludze śródladowej
Brak właściwego wyposażenia ratunkowego -
art. 62, Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.00.5.43. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie: pkt. 2 oznakowania, wyposażenia i dokumentów statku i pkt. 8 warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach podlega karze grzywny.
(§ 10.1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz.U.03.88.810 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródl¹dowej stanowi: Statek, z wyjątkiem statku na stale zacumowanego do nadbrzeża, powinien być wyposażony w pasy lub kamizelki ratunkowe w ilości odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na statku)
Brak wyposażenia w środki gaśnicze -
art. 62 Ustawy o żegludze śródladowej Dz. U.00.5.43. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:  pkt 2 oznakowania, wyposażenia i dokumentów statku podlega karze grzywny (§ 16.1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz.U.03.88.810 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródladowej stanowi: statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w ilości określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urz¹dzeń napędowych i wyposażenia stwarzajacego zagrożenie pożarowe.
Wyposażenie bez atestów -
art. 62 Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.00.5.43. pkt 2  Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:  pkt 2 oznakowania, wyposażenia i dokumentów statku podlega karze grzywny U. o żegludze śródladowej 
(§ 8.1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003r w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej stanowi: Wyposażenie ruchome statku, a w szczególności środki sygnałowe, środki ratunkowe i środki łączności powinno spełniać wymagania przepisów technicznych polskiej instytucji klasyfikacyjnej lub odpowiednich norm krajowych i międzynarodowych). 
Zbyt duża liczba osób na statku -
art. 62 Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.00.5.43. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:  pkt 8 warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach podlega karze grzywny.
( § 1.04  ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury  z dnia 28 kwietnia 2003r Dz. U.03.212.2072  w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych stanowi: w przypadku braku odpowiednich postanowień w przepisach żeglugowych lub innych obowiązujacych przepisów, kierownik powinien przedsięwziąć wszelkie środki, wynikające z zasady dobrej praktyki żeglarskiej, w celu zapobieżenia w szczególności
a) zagrożeniu bezpieczeństwa życia ludzkiego)
Nieprzestrzeganie przepisów żeglugowych 
art. 62 Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.00.5.43. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:  pkt 1 ruchu i sygnalizacji na śródl¹dowych drogach wodnych podlega karze grzywny 
( § 1.04  ust.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury  z dnia 28 kwietnia 2003r Dz. U.03.212.2072 w sprawie przepisów żeglugowych na śródl¹dowych drogach wodnych stanowi: Kierownik jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów żeglugowych na swoim statku ........)  zaśmiecanie wody -
art. 62 Ustawy o żegludze śródlądowej Dz. U.01.5.43. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie: pkt 9 ochrony środowiska, podlega karze grzywny
(art.47.1 Ustawy o żegludze śródlądowej stanowi. Zabrania się wyrzucania ze statków przedmiotów i wylewania substancji mogących stanowić przeszkodę lub niebezpieczeństwo dla żeglugi bądź innych użytkowników śródlądowych dróg wodnych  albo zanieczyszczać drogę wodną.)
Statki o napędzie mechanicznym
Prowadzenie statku po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka (0,2 - 0,5 prom. Alkoholu) - woj. 87 § KW w zw. z § 1.02 ust. 6 Kierownik statku nie powinien uprawiać żeglugi, będąc w stanie zagrażającym bezpieczeństwu żeglugi a w szczególności w stanie przemęczenia lub intoksykacji. (§1.01 pkt. za) stan intoksykacji - stan nietrzeźwości, pozostawania pod wpływem środka odurzającego lub inne działającej substancji) w zw. z §2.1 Zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi śródlądowej z dnia 30 lipca 2004r Dz. U. Woj. Mazowieckiego nr 271
Prowadzenie statku w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzaj¹cego - (powyżej 0,5 - w górę)  178a §1kk  w zw. z
§ 1.02 ust. 6 Ustawy o żegludze śródlądowej i w zw. z  §2.1  Zarzadzeniem  Dyrektora Urzędu Żeglugi śródlądowej z dnia 30 lipca 2004r Dz. U. Woj. Mazowieckiego nr 271
Uwaga:   § 1.01. pkt. c) Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury  z dnia 28 kwietnia 2003r Dz. U.03.212.2072 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych stanowi: statek żaglowy - statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urz¹dzenia napędowego uznawany jest za statek o napędzie mechanicznym.
Statki bez napędu mechanicznego
Prowadzenie statku w stanie intoksykacji -
art. 62 pkt 8  U. o żegludze śródlądowej (kto wykracza przeciw przepisom w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach podlega karze grzywny) w zw. z  § 1.02 pkt 6 (kierownik statku nie powinien uprawiać żeglugi będąc w stanie zagrażajacym bezpieczeństwu żeglugi, a w szczególności w stanie przemęczenia lub intoksykacji)  Rozporz¹dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003w sprawie przepisów żeglugowych na śródl¹dowych drogach wodnych w zw. z §2.1 (śródlądowe drogi wodne - rzeka Narew od ujścia rzeki Biebrzy km 248,5 do ujścia do rzeki Wisły km 0.0 wraz z Jeziorem Zegrzyńskim) Zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi śródlądowej w Warszawie z dnia 30 lipca 2004r. ( na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r w sprawie klasyfikacji śródl¹dowych dróg wodnych).
Kierujemy każdorazowo sprawę do Sądu Grodzkiego z wnioskiem o zatrzymanie uprawnień do prowadzenia statku. Nie można pozwolić prowadz¹cemu na kontynuowanie rejsu.  
Uwaga; Jeśli jacht posiada silnik  traktować jak pojazd mechaniczny z uwagi że może on być użyty w każdej chwili, zależnie od powstałej sytuacji na wodzie i zmieniaj¹cych się warunków atmosferycznych. W trudnych warunkach nie ma  możliwości wejścia do portów na pagajach. 
Zgodnie z §12 pkt.4 Zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie, Ruch statków żaglowych (jak wchodzenia i wychodzenie) z basenów portowych i przystani przy pomocy żagli jest zabroniony ...,

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.