Nowy prom będzie pływał do Szwecji
Prawie 70 mln euro wydała PŻM na prom Eurostar Roma. Na razie statek wciąż pływa spod Rzymu do Barcelony, ale w lipcu zmieni nazwę na Skania i ruszy na trasę Świnoujście - Ystad. To najmłodszy prom z kupionych ostatnio przez naszych armatorów. Zbudowany został w 1995 r. w Bremenhaven. W tym samym czasie w Norwegii budowano Polonię. Nowy prom PŻM jest dłuższy od Polonii o cztery metry. Na pokładach będą: kasyno, dyskoteka, sklepy, bary. W 200 kabinach jest 626 łóżek. Łącznie będzie mógł przewozić 1300 pasażerów. Na pokładach ładunkowych Skania przewiezie maksymalnie 90 ciężarówek i 80 aut osobowych.
Skania będzie pływała wahadłowo na zmianę z Polonią. Zdaniem dyrektora PŻM Pawła Szynkaruka na zakupie skorzystają jadący do Skandynawii turyści z Polski i Czech. - Polonia zaspokajała bardziej potrzeby Szwedów, którzy wypływali wieczorem z Ystad i od rana mogli zwiedzać Polskę. Teraz turyści od nas będą mogli np. popłynąć do Szwecji, zwiedzić Malmö i Kopenhagę, a wieczorem wrócić - mówi Szynkaruk. - Skania zapewni zakładany przez nas poziom usług na kilka lat.
- Tym zakupem nadrabiamy błąd, jaki popełniono przed laty. Już wtedy powinniśmy zlecić zbudowanie dwóch Polonii - mówi Zbigniew Janeczko, prezes PŻM-owskiej spółki promowej Unity Line.
Na tym plany PŻM nie kończą się. Armator zamówił w Stoczni Szczecińskiej Nowa promy Piast i Patria. Mają być gotowe w 2010 i 2011 r.