Nowy day-boat z aluminium

2008-06-23 14:30 Jerzy Pieśniewski
_
Autor: archiwum Żagli

Czeska firma Likanavata buduje ciekawy niewielki day-boat (jacht do pływań rekreacyjnych i sportowych) z aluminium.

Ze stopów aluminium buduje się na ogół jachty większe, powyżej 10 m długości po pokładzie. Nie jest to wszelako reguła, gdyż z blach z tego materiału powstają jednostki całkiem niewielkie, nawet łodzie wędkarskie. Firma Likanavata specjalizuje się raczej w konstrukcji dużych jednostek ze stopów aluminium. Doszła jednak do wniosku, że istnieje zapotrzebowanie na niewielki jacht żaglowy do żeglugi weekendowej oraz sportowej i postanowiła go zrobić. Jacht taki może również konkurować pod względem ceny z wykonanym z laminatu poliestrowo-szklanego (materiału królującego w budowie tej wielkości jednostek).
Oczywiście taki jacht musi ważyć więcej niż laminatowy, istnieją też ograniczenia przy jego projektowaniu, gdyż wszystkie powierzchnie kadłuba i pokładu muszą być rozwijalne. W Alusailu 700 zdecydowano się na kadłub typu skipjak (dwukrotne załamanie na oble płaskie dno) właśnie ze względu na koszty.
Pokład nie jest nadmiernie skomplikowany, z wyjątkiem kabiny, której przednia ścianka gięta jest z cienkiej 2-mm blachy. Na pas denny kadłuba przewidziano blachę 4 mm grubości, burty natomiast mają 3 mm grubości. Dzięki temu skorupa kadłuba staje się niemal samonośna, nie wymaga praktycznie żadnych wzmocnień konstrukcyjnych.
Wnętrza, jak na day-boat przystało, też nie rozbudowano nadmiernie, ze względu na wagę i koszty, tym niemniej da się w nim mieszkać i to nawet podczas dłuższego rejsu. 4 koje, kambuz, stół i pomieszczenie WC to standardowe wyposażenie, nie ustępujące zabudowie innych jachtów tej wielkości.
Zdecydowano się na zastosowanie miecza szybrowego z bulbem podnoszonego jedynie do transportu i blokowanego podczas żeglugi w pozycji opuszczonej. Bezpieczeństwo - przede wszystkim. Jacht musi sobie poradzić w każdych warunkach na śródlądziu oraz w żegludze przybrzeżnej. Margines bezpieczeństwa rozszerzają także komory wypornościowe w postaci pianki p-u wypełniającej wszystkie niewykorzystane przestrzenie w jachcie, np. pod kojami.
Ożaglowanie ułamkowe (7/8) pozwala na zastosowanie umiarkowanie ciężkiego masztu. Przewidziano profil firmy Mast o średnicy 100 mm. Dla załóg z ambicjami sportowymi jacht można wyposażyć dodatkowo w genaker stawiany na niewychylnym genakerbomie.
 
Dane techniczne:
Długość 7,00 m
Szerokość 2,50 m
Szerokość KLW 1,85 m
Wyporność 1500 kg
Masa 1050 kg
Masa balastu 350 kg
Pow. żagli:
 grot 18 m2
 fok 9 m2
 genua 11,5 m2
 genaker 38 m2
Załoga 4 - 5 osób
Silnik przyczepny 4 - 8 KM
Konstruktor: Jerzy Pieśniewski

 

 

 

 

 

 

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.