Morze Bałtyckie: Kalmar – dla nas obowiązkowy!
Kalmar dla polskich żeglarzy to punkt zwrotny krótkich rejsów, obowiązkowy przystanek w trakcie dalszych wypraw na wschodnie szwedzkie wybrzeże, miejsce, gdzie można uzupełnić ekwipunek i dokonać napraw. To jedno z najstarszych i niegdyś największych szwedzkich miast, a kalmarski zamek uważany jest za najlepiej zachowaną renesansową twierdzę w całej Skandynawii.
Wpływając do portu, widzimy przed dziobem dwa wielkie, monumentalne budynki dawnego przemysłowego młyna. Na tle zabudowań, nad wodą, rzucają się w oczy ogromne białe litery, ułożone w napis rozwiewający wszelkie wątpliwości nawigacyjne: KALMAR. Napis i budynki pozostawiamy po prawej burcie i kierujemy się do mariny, która mieści się w głębi portu, w basenie, w którym przed powstaniem mostu na Olandię cumowały promy łączące wyspę ze stałym lądem.
Prawie wszystkie stanowiska postojowe w marinie przeznaczone są dla gości, jest ich około 120, ale w sezonie często brakuje wolnych miejsc. Cumujemy w Y-bomach, z rufą uwiązaną do boi lub burtą do nabrzeża – zależnie od miejsca. Opłaty są dość wysokie: w szczycie sezonu 2015 (koniec czerwca – początek sierpnia) za postój jachtu o długości do 10 m należność wynosiła 200 SEK i rosła o 20 SEK za każde dodatkowe 2 m długości.
Zobacz koniecznie: Zakamarki Bałtyku: GRÖNHÖGEN – u wejścia w Kalmarsund
W pozostałym okresie (przystań funkcjonuje od 1 maja do 30 września) jest o 20 SEK taniej. Wliczone są: woda na kei, prysznice, sauna, bezprzewodowy Internet. Podłączenie do prądu kosztuje 40 SEK. Darmowy postój dzienny (maksymalnie dwie godziny) możliwy jest tylko do godziny 15.00 – później płacimy pełną stawkę, jak za noc. Opłaty należy uregulować w biurze informacji turystycznej znajdującym się w pobliżu zachodniego krańca basenu przystani.
Pomocy żeglarzom w marinie
...udziela pracownik poruszający się po jej akwenie pontonem z napisem „Guest Harbour Pilot”. Popołudniami często dyżuruje przed wejściem do portu i po prostu informuje o braku miejsc. Miejsce można zarezerwować, korzystając z serwisu dockspot.com (10% narzutu).
W porcie jest wodna stacja paliwowa, sklep żeglarski usytuowany naprzeciw informacji turystycznej, po drugiej stronie nadbrzeżnej ulicy, a firma świadcząca usługi serwisowe (dźwig, naprawy silników, żaglomistrz-takielarz) – po południowej stronie basenu. Budynki na północnym nabrzeżu mieszczą między innymi duże centrum handlowe (niewidoczne z mariny), z bankomatem i supermarketem spożywczym, czynnym codziennie w godz. 6.00 – 23.00.
Centralna część miasta
...rozlokowała się na wyspie Kvarnholmen, za wspomnianymi budynkami młyna. Warto zauważyć, że słowo „kvarn” oznacza właśnie młyn. Renesansowe miasto na Kvarnholmen zostało zaprojektowane i zbudowane od podstaw w drugiej połowie XVII wieku, gdy po kolejnych zniszczeniach wojennych zdecydowano, że należy przenieść stary Kalmar w łatwiejsze do obrony miejsce. Główny ciąg spacerowo-handlowy tworzy prowadząca z portu ulica Kaggensgatan i prostopadła do niej Storgatan, którą dojdziemy do rynku (Stortorget). Jedną z najciekawszych budowli Kalmaru jest usytuowana przy rynku katedra. Jej budowa rozpoczęta została w 1660 roku i trwała ponad 40 lat. Wspaniałe wnętrze, przypominające czasy szwedzkiej supremacji w Europie, zostało w ostatnich latach odnowione i zmodernizowane (przy zachowaniu tradycyjnych technik i materiałów).
Przeczytaj także: Zakamarki Bałtyku: TÄRNÖ w archipelagu Hällaryd
W zachodnim zakątku Kvarnholmen, blisko wody, przy wejściu do portu, znajduje się niepozorne, ale ciekawe muzeum morskie (adres: Södra Långgatan 81). Muzeum działa od 1942 roku, prowadzone jest przez fundację typu non profit. Obiekty muzealne zgromadzone są w pięciu pokojach na pierwszym piętrze. Dochód z wynajmu mieszkań w tym samym budynku przeznaczony jest na finansowanie działalności muzeum.
Na zamek
...trafiłem dopiero przy którejś kolejnej wizycie w Kalmarze i zapewne nie jestem odosobniony w tym zaniedbaniu! Zamek stoi na wysepce ukrytej za portem, nie jest widoczny z przystani i można go wręcz przeoczyć, mimo że tę okazałą budowlę w prostej linii od basenu mariny dzieli ledwie 400 m! W XII w. zbudowano w tym miejscu wieżę obronną i obserwacyjną. Później ulokowana na pograniczu szwedzko-duńskim warownia była wielokrotnie przebudowywana. W XVI w. stała się potężną twierdzą i jednocześnie wspaniałą renesansową siedzibą królów szwedzkich. Była kilkakrotnie oblegana przez różnych nieprzyjaciół. Przez rok, w latach 1598 – 1599, zajmowały ją wojska króla polskiego Zygmunta III Wazy. Militarne znaczenie zamek utracił po 1658 roku, gdy zachodnia granica Królestwa Szwecji przesunięta została aż nad Sund. W XVIII w. w zamku mieściło się więzienie, gorzelnia i magazyn. Budowla stopniowo niszczała aż do połowy XIX w., gdy rozpoczęto prace renowacyjne, z różnym natężeniem trwające do 1941 roku, w trakcie których przywrócono twierdzy stan z okresu jej największej świetności.
Najbliższe zamku ulice
...na lądzie to Stare Miasto (Gamla staden) – tu zlokalizowany był Kalmar przed przeniesieniem miasta na Kvarnholmen. Zabudowa tej dzielnicy została niemal całkowicie zniszczona w wielkim pożarze w 1647 roku (co przyspieszyło przenosiny). Współcześnie istniejące domy pochodzą z drugiej połowy XVII i z XVIII w.
Alternatywą postoju w Kalmarze może być zawinięcie do Färjestaden, położonego na przeciwległym brzegu Cieśniny Kalmarskiej. Postój jest tam tańszy (150 SEK, plus 30 SEK za prąd), miejsc wolnych zwykle pod dostatkiem, a na wycieczkę do Kalmaru udać się możemy statkiem – przeprawa trwa 30 minut i kosztuje 50 SEK.
CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU