Konferencja Marszałków „Forum E-70” w Kadynach

2008-08-14 11:28 Marek Halter
Na zdjęciu od lewej: Witold Jabłoński wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego, Jacek Protas marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, Krzysztof Szymański marszałek woj. lubuskiego, Edward Hartwich...
Autor: materiały prasowe Na zdjęciu od lewej: Witold Jabłoński wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego, Jacek Protas marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, Krzysztof Szymański marszałek woj. lubuskiego, Edward Hartwich wicemarszałek woj. kujawsko-pomorskiego

W Kadynach nad Zalewem Wiślanym, w dniu 26 lipca br. miało miejsce doniosłe dla polskiej żeglugi śródlądowej zdarzenie. Otóż po raz pierwszy w historii regionu spotkało się sześciu marszałków lub ich przedstawicieli z województw położonych wzdłuż polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 (MDW E 70) Antwerpia – Kłajpeda przez Zalew Wiślany tj. kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i warmińsko-mazurskiego, aby podjąć wspólne działania mające na celu rewitalizację tego tak ważnego dla Polski szlaku wodnego.

W spotkaniu tym uczestniczyli też przedstawiciele Meklenburgii (Niemcy) i Fryslandu (Holandia), krajów, przez które także wiedzie droga E-70.
Przeprowadzono rzeczową dyskusję, wymieniono poglądy, doświadczenia i przedstawiono odpowiednie raporty poszczególnych województw omawiające dotychczasowe prace na różnych kierunkach i szczeblach organizacji terenowej oraz państwowej, a także inicjatywy obywatelskie.
Zwrócono uwagę, że Unia Europejska już w 1992 r. opublikowała pierwszą białą księgę w sprawie polityki transportowej. Od tego czasu podjęto budowę strategii przenoszenia transportu z dróg lądowych na wodę. Europa już dawno zdała sobie sprawę, że nie da się wszystkiego przewozić tylko transportem lądowym. W krajach Europy zachodniej stopień wykorzystania śródlądowych dróg wodnych wzrósł bardzo znacząco, osiągając udział w ogólnych przewozach towarów na poziomie od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, podczas gdy w Polsce nie przekracza on ciągle jednego procenta. Uznano ponownie, co było wiadome od dziesięcioleci, że transport wodny jest najbezpieczniejszy, najtańszy i najbardziej ekologiczny ze wszystkich sposobów przewożenia ładunków i ludzi. Wymiana poglądów pokazała z jednej strony skalę zaniedbań z jakimi mamy do czynienia na krajowych szlakach wodnych, a które musimy odrobić, z drugiej zaś strony unaoczniła jak wiele można osiągnąć jeśli opracuje się wspólną strategię działań i wykaże determinację w jej wdrażaniu.

W związku z tym podjęto inicjatywę wspólnego opracowania projektu programu dostosowania polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 do parametrów II klasy technicznej oraz opracowania wstępnego studium wykonalności programu podpisując odpowiedni list intencyjny. Akt ten to bardzo ważny krok w tworzeniu świadomości społecznej i politycznej wskazujący, że samorządy są gotowe brać na siebie odpowiedzialność za wszystko co dzieje na ich terenie. Inicjatywa wykonania takiego dokumentu to dowód na determinację samorządów regionalnych w rozwijaniu dróg wodnych. Podejmują ten wysiłek, mimo iż rzeki im nie podlegają. Nie chcą jednak czekać, tym bardziej, że wspierani są przez samorządy zza zachodniej granicy.
Elementem kończącym pierwszy etap będzie publikacja książkowa, w której znajdą się m.in. raporty opisujące stan obecny tej drogi wodnej. Taka publikacja jest bardzo potrzebna, bo zakres niewiedzy w tej dziedzinie jest ogromny. Będzie to jedna z form uświadomienia społecznego bo w Polsce trzeba przekonać naprawdę wielu ludzi, zwłaszcza na wyższych szczeblach, że w drogi wodne opłaca się inwestować. Skutecznie przekonywać można przedstawiając fakty i jednocześnie obalając przeróżne mity. Książka ma być zbiorem takich faktów, omawiajacych E-70 z jej walorami i barierami.
Podczas Forum E-70 podjęto też decyzję o zorganizowaniu się zwolenników rewitalizacji MDW E-70 w formie prawnej. Najczęściej rozpatrywanym projektem jest stowarzyszenie międzynarodowe. Takie stowarzyszenie miałoby zająć się m.in. promocją dróg wodnych, przygotowywaniem procesu inwestycyjnego i szukaniem źródeł finansowania projektów.
Omówiono również propozycję modyfikacji projektów Ministerstwa Infrastruktury dotyczących Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T, w które powinna być włączona cała MDW E-70. Marszałkowie przygotowali odpowiedni wniosek w tej sprawie.
Ustalono, że personalnie nad przebiegiem prac na roboczo czuwać będzie pełnomocnik marszałka województwa warmińsko-mazurskiego do spraw MDW E-70 i koordynator prac nad raportami Jerzy Wcisła. Kolejne spotkanie odbędzie się już 01 września br. w Toruniu lub Bydgoszczy.

Oprawę żeglarską dla Forum E-70 stanowił odbywający się w dniach 25-27 lipca II Międzynarodowy Zlot Żeglarski w Tolkmicku, w ramach którego przeprowadzono regaty o Puchar Marszałków Województw Warmińsko-Mazurskiego i Pomorskiego - Tolkmicko 2008 oraz występy artystyczne. Pogoda dopisała, więc do zawodów zgłosiło się 190 żeglarzy na 43 jachtach. Wśród startujących znalazła się jedna załoga z Niemiec na jachcie DELPHINE pod dowództwem Sniggi Zandera. Zgłosiła się też rosyjska załoga z Kaliningradu na jachcie MARGO, kpt. Aleksie Gorbacewicz. Sąsiedzi z Kaliningradu przypłynęli przez Gdańsk – bo przez Zalew niestety w dalszym ciągu nie można wpłynąć. Zgłoszone załogi, w zależności od wartości regatowej ich jachtów, zostały podzielone na 3 grupy startowe.
Grupa I (14 łodzi) rywalizowała o Puchar Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Kolejność w tej grupie wyglądała następująco:
I miejsce – s/y BRANIEWO kpt. Ryszard Doda,
II miejsce – s/y TARSZISZ kpt. Janusz Rutkowski,
III miejsce – s/y BERBEĆ II kpt. Ryszard Seroka.

Puchary i upominki w imieniu Marszałka wręczył dyrektor Biura Regionalnego Województwa warmińsko-mazurskiego, Jerzy Wcisła. Kolejne 14 załóg rywalizowało w grupie II o Puchar Marszałka Województwa Pomorskiego. W grupie tej puchary i upominki z rąk występującego w imieniu Marszałka Zbigniewa Ptaka otrzymali: I miejsce – s/y DELPHINE kpt. Zander Siggi (Niemcy), II miejsce – s/y PRODEKO kpt. Sebastian Nienadowski, III miejsce – s/y SEQUOIA kpt. Edward Wielgoszyński. Patronem III grupy był gospodarz imprezy Burmistrz Tolkmicka pan Andrzej Lemanowicz. On też wręczał puchary zwycięzcom, a w grupie tej rywalizowało 15 załóg. I miejsce – s/y GROG kpt. Krzysztof Boss, II miejsce – s/y STARKA kpt. Michał Pilarski III miejsce – s/y VEGA-ALFA kpt. Leszek Kapczyński.
Podczas uroczystości ogłoszenia wyników regat – każda załoga otrzymała upominek w postaci kamizelki asekuracyjnej. Głównym jednak, i wywołującym najwięcej emocji, punktem zakończenia było losowanie nagrody głównej – ufundowanego przez marszałka województwa warmińsko-mazurskiego silnika przyczepnego z kompletną linią zasilania paliwem i długą kolumną.
Trudno opisać radość załogi jachtu UFO II i jej pani kapitan Darii Rybarczyk „Sierotka”, która wylosowała tenże silnik. Radosny nastrój trwał do późnych godzin nocnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.