Komisja Europejska może wstrzymać przekop Mierzei Wiślanej

Komisja Europejska chce dokładnie przeanalizować decyzję o przekopie Mierzei Wiślanej. Mimo, że na tym obszarze prowadzone są prace przygotowawcze, komisarze chcą zbadać decyzję środowiskową zezwalającą na przekopanie tej części Zatoki Gdańskiej.
Michał Kania z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przekazał informacje o piśmie, w którym Komisja apeluje o „wstrzymanie robót budowlanych do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości” – poinformowało Radio ZET.
Na razie na obszarze inwestycji prowadzone są jedynie prace przygotowawcze, dopiero w marcu miał zostać wyłoniony zwycięzca przetargu na wykonanie Przekopu Mierzei. Na razie nie wiadomo, jak szybko zostanie podjęta decyzja środowiskowa.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2018 roku wiceminister rolnictwa Federacji Rosyjskiej i szef Federalnej Agencji Rybołówstwa Ilja Szestakow zwrócił się do Komisji Europejskiej, by ta nakazała przeprowadzenie konsultacji społecznych ws. przekopu Mierzei Wiślanej.
– To kolejna próba zablokowania tej strategicznej dla Polski inwestycji. Apeluję do polityków i ekologów, by nie ulegali rosyjskiej narracji – stwierdził wówczas minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
W październiku na miejscu realizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka oraz prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego i posła Jerzego Wilka. Podczas wydarzenia wkopano ostatni słupek w ramach geodezyjnego tyczenia granic inwestycji. Poinformowano wówczas, że zakończenie budowy i otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję planowane jest na rok 2022.
– Trzy lata temu, gdy na nowo tworzył się rząd Prawa i Sprawiedliwości w Elblągu podjęliśmy decyzję o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną – mówił podczas konferencji minister Gróbarczyk. Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej dodał, że „mozolne pozyskiwanie zgód doprowadziło nas do dnia dzisiejszego”. – To niezwykle ważny moment. Wbity zostaje ostatni słupek geodezyjny, który wyznacza przebieg kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – dodał Marek Gróbarczyk.
– Mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia, a pozwolenie na budowę wydaje się być kwestią czasu. Kanał powstanie. Elbląg powinien być portem uzupełniającym dla portów w Gdańsku i Gdyni, ale znaczącym. Przyczyni się to do rozwoju miasta – mówił z kolei Jarosław Kaczyński. Prezes PiS podkreślał, że dzięki realizacji tej inwestycji Polska udowadnia swoją suwerenność.
Poseł Jerzy Wilk podkreślał natomiast zalety inwestycji dla rozwoju nie tylko samego Elbląga, ale dla wszystkich miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym. Według niego budowa kanału żeglugowego to ok. 2500 dodatkowych miejsc pracy.
Polecany artykuł:
Polecany artykuł:
Polecany artykuł: