Kłajpeda – okno na świat naszych sąsiadów
To jedyny port morski Litwy, a zarazem klucz do atrakcyjnych żeglarsko wód Zalewu Kurońskiego. Kłajpeda leży niedaleko od polskich wód terytorialnych i jest dobrym miejscem startu do rejsu dalej na wschód lub północ.
Port i miasto położone są na wschodnim brzegu cieśniny sprawującej funkcję morskiego kanału portowego - łączącej Zalew Kuroński, o którym niżej, z Bałtykiem. Przez miasto przepływa rzeczka Dané - wpadająca do cieśniny. Poprzez wody Kuršiu Marios oraz przez kanał derywacyjny, o tej samej nazwie, biegnący równolegle do wschodniego brzegu laguny - port ma połączenie z rzeką Nemunas (Niemen). Kłajpeda liczy obecnie około 200 tysięcy stałych mieszkańców, ale w lecie może ich być nawet o jedną czwartą więcej. Paradoksalnie rozbudowę portu Litwini zawdzięczają... sowietom, którzy w najczarniejszych snach nie potrafili sobie wyobrazić jego utraty.
Zabytkowych budowli w Kłajpedzie nie ma zbyt wiele. Zamek Pilies, budynek poczty - pochodzący z ostatniej dekady XIX wieku, resztki starówki - zgrzebne kamieniczki czy pruska twierdza Kopgalis (niem. Kopgallen lub Süderspitze) na Mierzei Kurońskiej, niestety, nie są zachwycającymi zabytkami architektury. Główna ulica to Manto gatvé z rzucającymi się w oczy socrealistycznymi budynkami. Sympatycznym rejonem miasta jest zielony deptak wzdłuż rzeczki Dané. Tam cumuje trzymasztowa restauracja „Meridians", jeden z kilkudziesięciu szkunerów i barkentyn zbudowanych przez Finlandię w ramach „odszkodowań wojennych" dla CCCP.
Cały artykuł można przeczytać w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Żagle" 04/2010. Preumeratę i egzemplarze archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl