Kierunek Horn...!

2008-06-23 14:14 archiwum Żagli

Sześć jachtów wypłynęło w niedzielę z Wellington na trasę czwartego, najtrudniejszego etapu wokółziemskich regat Volvo Ocean Race. Żeglarze mają do pokonania 6 700 mil, a na mecie w Rio de Janeiro spodziewani są około 9 marca. Po starcie, na pierwszym znaku, prowadził ABN Amro One, wyprzedzając o jedenaście sekund Pirates of the Caribbean, Paula Cayarda. Na drugiej boi Czarna Perła wyprzedzała o 33 sekundy ABN Amro 2. Dwie godziny za resztą stawki z portu wyszedł Movistar, ukarany w ten sposób za dokonanie naprawy łodzi przy pomocy "z zewnątrz" w Wellington.

Wśród 6 jachtów, które wyruszyły do Rio de Janeiro był oczywiście Ericsson. Przypomnijmy, że szwedzka ekipa, wykorzystując "furtkę" w regulaminie, o 2 dni dłużej pozostała na morzu od reszty stawki, nie kończąc 3 etapu. W ten sposób miała mozliwość skorzystania z pomocy z brzegu, nie narażając się na dodatkową karę, tak jak Movistar. Z drugiej jednak strony załoga nie mogła przez ten czas zejść na ląd, więc jest też z pewnością bardziej zmęczona od rywali...

W ostatniej chwili z rejsu do Brazylii musiał zrezygnować Curtis Blewett. Kanadyjczyk, który do marca dostał urlop od obrońcy Pucharu Ameryki - Alinghi, musiał zrezygnować z powodu kontuzji z miejsca wśród Piratów z Karaibów, na rzecz dotychczas członka teamu nabrzeżnego, Nowozeladnczyka Jeremy'ego Smitha.  
Podczas 4 etapu maksymalnie do zdobycia jest 10,5 punktu. Przylądek Horn to tzw. scoring way point, gdzie pierwszy jacht zdobędzie 3,5 punktu. Triumfator całego odcinka dopisze do dorobku 7 punktów. Ponadto na etapie wyznaczone zostały 2 "bramki", które flota musi opłynąć od północy, by nie zapędzić się zbyt daleko na południe, gdzie istnieje niebezpieczeństwo zderzenia z górą lodową.
Skład załóg na 4 etap: 
(Wellington, New Zealand – Rio de Janeiro, Brazil 6,700 nm)

ABN AMRO ONE
Mike SANDERSON (NZL) – Skipper
Stan HONEY (USA) – Navigator
Brad JACKSON (NZL)
Mark CHRISTENSEN (NZL)
Tony MUTTER (NZL)
Sidney GAVIGNET (FRA)
David ENDEAN (NZ)
Jan DEKKER (RSA)
Robert GREENHALGH (GBR)
Justin SLATTERY (IRL)

ABN AMRO TWO
Sebastien JOSSE (FRA) – Skipper
Simon FISHER (GBR) – Navigator
Andrew LEWIS (USA)
George PEET (USA)
Lucas BRUN (BRA) [replaces Gerd Jan POORTMAN (NED)]
Hans HORREVOETS (NED)
Luke MOLLOY (AUS)
Nick BICE (AUS)
Scott BEAVIS (NZL)
Simeon TIENPONT (NED)

Brasil 1
Torben GRAEL (BRA) – Skipper
Marcel van TRIEST (NED) – Navigator
André FONSECA (BRA)
Andy MEIKLEJOHN (NZ)
Henrique PELLICANO (BRA)
João SIGNORINI (BRA)
Horacio CARABELLI (BRA)
Roberto BERMUDEZ (ESP)
Stuart WILSON (NZ)
Knut FROSTAD (NOR)

Ericsson Racing Team
Neal MCDONALD (GBR) – Skipper
Steve HAYLES (GBR) – Navigator
Damien FOXALL (IRL)
David ROLFE (NZ)
Guillermo ALTADILL (ESP)
Jason CARRINGTON (GBR)
Magnus WOXEN (SWE)
Richard MASON (NZL)
Thomas BRAIDWOOD (AUS)
Timothy POWELL (GBR)

movistar
Bouwe BEKKING (NED) – Skipper
Andrew CAPE (AUS) – Navigator
Chris NICHOLSON (AUS)
Jonathan SWAIN (USA)
Mike JOUBERT (RSA)
Noel DRENNAN (IRL)
Pepe RIBES (ESP)
Peter DORIEAN (AUS)
Stu BANNATYNE (NZL)
Xabier FERNANDEZ (ESP)

Pirates of the Caribbean
Paul Cayard (USA) – Skipper
Jules Salter (GBR) – Navigator
Craig Satterthwaite (NZL)
Jeremy Smith (NZL) [replaces Curtis BLEWETT (CAN)]
Erle WILLIAM (NZL)
Anthony MERRINGTON (AUS)
Justin CLOUGHER (AUS)
Justin FERRIS (NZL)
Rodney ARDERN (NZL)
Dirk de RIDDER (NED)
Klasyfikacja greneralna regat po trzecim etapie:
1ABN AMRO ONENEDMike SANDERSON (NZL)38.5
2ABN AMRO TWONEDSebastien JOSSE (FRA)28
3movistarESPBouwe BEKKING (NED)25
5Pirates of the CaribbeanUSAPaul CAYARD (USA)21.5
4Brasil 1BRATorben GRAEL (BRA)20
6Ericsson Racing TeamSWENeal MCDONALD (GBR)16.5
7ING Real Estate BrunelAUSGrant WHARINGTON (AUS)11.5
----------------------------------------------------------------------------
12 listopada z Vigo wystartowało siedem załóg. Najwcześniej do rywalizacji gotowa była załoga reprezentująca barwy holenderskiego banku ABN AMRO. Holendrzy jako jedyni wystawili dwa jachty konstrukcji Juana Koyoumdjiana. Skiperem ABN AMRO 1 jest weteran Whitbreada i America''''''''''''''''s Cup - Nowozelandczyk Mike Sanderson. Młodą załogą ABN AMRO 2 dowodzi Francuz Sebastien Josse. Na doświadczenie i umiejętności postawiono w zespole Ericsson Racing Team. Skiperem został Neal McDonald. Brytyjczyk wspierany jest m.in. przez zwycięzcę poprzedniej edycji regat - Johna Kosteckiego, który pełni rolę taktyka podczas krótkich wyścigów przybrzeżnych. Podporą zespołu są jeszcze Richard Brisius, Johan Salen i Magnus Olsson. Liderem południowoamerykańskiej ekipy Brasil 1 jest, uznawany na najbardziej wszechstronnego żeglarza, Torben Grael. Wokółziemska przygoda przyciągnęła także ponownie Paula Cayarda. Zwycięzca Whitbreada edycji 1997-98 i doświadczony uczestnik Americas Cup ma być mocnym punktem amerykańskiej ekipy "Pirates of the Caribbean". Jacht zaprojektowało biuro Farr Yacht Design. Mimo tego, że Amerykanie mieli nieco mniej czasu na przygotowania niż konkurenci - załoga Czarnej Perły zapowiadała walkę o zwycięstwo. Premier Challenge (obecnie Brunel, a podczas poprzednich etapów pod nazwą ING Estate/Brunel i Sunergy & Friends) to przedstawiciel antypodów w tym towarzystwie. Skiperem australijskiej załogi jest Grant Wharington - właściciel maxi Wild Thing. Konstruktorem Volvo 70 ekipy z antypodów jest Don Jones. Jednym z najlepiej przygotowanych zespołów w tej stawce jest hiszpańska załoga Movistar. Generalnym menedżerem i sternikiem in port racing jest Pedro Campos. Na skipera wybrano także niezwykle doświadczonego w tej rywalizacji Holendra Bouwe Bekkinga. Nawigatorem międzynarodowej załogi jest Andrew Cape z Australii. Jacht zbudowany w stoczni Boatspeed zaprojektowało, podobnie jak Brasil 1 i Ericssona, biuro Farr Yacht Design. Hiszpańska ekipa podczas testów poprawiła już dobowy rekord pod żaglami dla jednokadłubowca. Podczas pierwszego etapu Volvo Ocean Race 2005-06 rekord do 546 Mm .

Regaty Volvo Ocean Race 2005/06 składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1:
Vigo - Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;
Etap 2: Cape Town - Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;
Etap 3: Melbourne - Wellington - pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;
Etap 4: Wellington - Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);
Etap 5: Rio de Janeiro - Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;
Etap 6: Annapolis - New York - pitstop (400 nm); start 7 V 2006;
Etap 7: New York - Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;
Etap 8: Portsmouth - Rotterdam (1,500nm); start 4 VI 2006;
Etap 9: Rotterdam - Geteborg - start 17 VI 2006.

"scoring waypoint" - prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.

Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce - 1pkt.; 2gie - 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.


W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty - Otago - kpt. Zdzisław Pieńkawa i Copernicus - kpt. Zygfryd Perlicki.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.