Katamaran napędzany Słońcem

2008-06-23 14:26 Marek Zwierz/Żagle

Marek Zwierz informuje z Trójmiasta: Koło Naukowe Studentów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa "KORAB" przy Politechnice Gdańskiej od dawna zajmowało się projektowaniem i realizacją ciekawych konstrukcji pływających. Były najróżniejsze wersje rowerów wodnych, aż po napędzany siłą mięśni wodolot. Ostatnio studenci zainteresowali się łodziami o napędzie elektrycznym zasilanymi energią słoneczną. Ich konstrukcje zaczęły też odnosić sukcesy międzynarodowe, jak np. 4. miejsce podczas Frisian Nuon Solar Challenge w Holandii w 2006 roku. Najnowszym projektem Koła jest łódź pasażerska zasilana energią słoneczną. Inaugurację rejsów zaplanowano na 24 maja.    

Według założeń projektowych łódź miała zmieścić się na zwykłej przyczepie ciągniętej za samochodem. Dlatego jej gabaryty to długość 6 m i szerokość 2,5 m. Jako najbardziej stabilny kształt i najbezpieczniejszy do przewozu osób typ wybrano katamaran. Będzie można nim kierować bez użycia klasycznych płetw sterowych tylko za pomocą obrotowego silnika.

Ponieważ w konstrukcjach tego typu ważne jest zminimalizowanie oporów, postanowiono zaprojektować kształt kadłubów od przysłowiowego zera. Konstrukcja została przetestowana najpierw na modelach numerycznych, a następnie na modelu w skali 1:5. Do napędu wykorzystany zostanie specjalny silnik z magnesami stałymi o bardzo wysokiej sprawności i mocy 3 kW. Jak dotąd najwięcej kłopotów przysporzyła część nadwodna, a mianowicie konstrukcja z rur aluminiowych mająca podtrzymywać 12 paneli solarnych, każdy o mocy 120 Wp. Technicznie problem ten został rozwiązany w stoczni "Wisła - Aluminium".

Katamaran jest już niemal gotowy. Pozostało jeszcze zaprojektowanie i wykonanie odpowiedniej śruby napędowej. W tym celu przeprowadzono badania na basenie w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Tam, gdzie testuje się modele frachtowców, do wózka ciągnącego podczepiono nie model, a gotowy katamaran. Na basenie o długości 240 metrów można rozwinąć prędkości, jakie łódź będzie osiągała podczas późniejszej eksploatacji, czyli 8 km/h przy prędkości ekonomicznej i 12 km/h maksymalnie. Tej fazie projektu mogliśmy przyjrzeć się bliżej.

Katamaran będzie mógł zabrać do 12 osób i pływać do 12 godzin przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, czyli przy zachmurzonym niebie. Planowana jest regularna żegluga pasażerska po Motławie, ale też rejsy promocyjne Wisłą i na Zalewie Elbląskim. W dalszej perspektywie planuje się wykorzystanie tej konstrukcji na obszarach, gdzie użycie silnika spalinowego nie jest możliwe, na przykład na terenach objętych programem Natura 2000. W trakcie eksploatacji planowana jest rejestracja parametrów takich jak prędkość, zużycie energii, ilość dostarczonej energii, czas pływania itp.

Honorowy patronat nad projektem objęli Rektor Politechniki Gdańskiej, Janusz Rachoń i Prezydent Miasta Gdańska, Paweł Adamowicz.

Więcej informacji można znaleźć na stronach:
http://www.pg.gda.pl/~wlitwin/ecoenerga/

"Żagle" będą obserwować ten ciekawy projekt i Czytelnicy mogą spodziewać się dalszego ciągu relacji o solarnym katamaranie.


Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.