"Kariera" teaku
Jednym z najbardziej cenionych w szkutnictwie gatunków drewna jest teak (Tectona Grandis). Drzewo teakowe pochodzi z Półwyspu Malajskiego. Jego drewno jest niezwykle twarde i odporne na butwienie i szkodniki, ale na początku XVIII w. Europejczycy jeszcze o tym nie wiedzieli. Okazało się, że musieli je szybko poznać i wykorzystać - inaczj ówczesne floty przestałyby żeglować...
Na przełomie XVIII i XIX wieku, w okresie wojen napoleońskich, zapasy szkutniczego drewna dębowego wyczerpały się. W poszukiwaniu możliwości budowy nowych okrętów dla floty brytyjskiej, zwrócono uwagę na drewno teakowe. Niestety, nie było możliwości przewiezienia go na wyspy brytyjskie. Postanowiono budować okręty na Malajach. Historia mówi ile przy tym było korupcji i walk politycznych. Ile fortun przy okazji wyrosło, ale w końcu wybudowano serię 47 fregat typu „Leda” (1817) które dobrze się spisały w służbie jej Królewskiej Mości. Przede wszystkim okazały się niezwykle odporne na szkodniki morskie i mechanicznie nie do zdarcia. Do dziś zachowały się dwie z nich i obie na wodzie.
Pierwsza to zbudowana w 1817 r w Bombaju HMS „Trnkomalee”, która dziś pełni rolę muzealną w Hartepool.
Druga też prezentowana jest na wodzie w Dundee. Wybudowana w 1824 w Chatham i natychmiast odstawiona do rezerwy nigdy nie została otaklowana. Tak bez masztów przetrwała do 1972, a od 1976r, po remoncie zaczęła pełnić rolę muzealną. Te 47 fregat zwróciło uwagę na drewno teakowe i jego przydatność w budownictwie okrętowym. Na początku konstruowano z niego całe kadłuby, później pokłady na żelaznych kadłubach, a nawet podkłady na burtach opancerzonych okrętów marynarki wojennej.
Dziś teaku używa się chętnie w budownictwie jachtowym na pokrycia pokładów, meble w kabinach itp. Coraz chętniej używa się go w budownictwie mieszkaniowym i w meblarstwie.