Kanał Panamski nie taki straszny – relacja z S/V "Crystal"
Jacht "Crystal", który jest w trakcie sześcioletniego rejsu dookoła świata, przepłynął właśnie przez Kanał Panamski. Po prawie czterech latach znowu znalazł się na Pacyfiku. Przypomnijmy, że kpt. Michał Palczyński i Ola Rapp wypłynęli w kwietniu z Lizbony, gdzie rozpoczęli swój wieloetapowy i wielozałogowy rejs.
Nie udało się przepłynąć przez Przejście Północno Zachodnie nad Ameryką Północną, więc zmuszeni byliśmy zmienić plany i przejść przez Kanał Panamski - mówi Michał.
Poniżej krótki raport z samego przejścia i załatwiania formalności. Okazuje się, że nie taki diabeł straszny jak go malują (przynajmniej niektórzy). Michałowi i Oli udało się załatwić wszystkie formalności samodzielnie i przejść przez Kanał w jedyne dwa tygodnie. Ale zacznijmy od początku.
Z agentem czy bez?
Podstawowym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć zanim przystąpimy do formalności to czy załatwiać wszystko przy pomocy tzw. agenta czy samodzielnie. Agent ma dwie zalety. Załatwia wszystkie formalności za nas oraz, jeśli zdecydujemy się na jego usługi, nie musimy płacić kaucji (tzw. bufora), która wynosi aż 891USD i jest zwracana do trzech tygodni od przejścia Kanału. To zabezpieczenie chyba w razie, jakby jacht zrobił dziurę w betonie albo zatopił statek towarowy ;) Największym minusem agenta jest cena za jego usługi, które kosztują 400-500USD. Zdecydowanie warto załatwić wszystko samemu, a 500SD wydać na coś bardziej potrzebnego.
Formalności
Załoga S/V "Crystal" zdecydowała się załatwić "wszystko" samodzielnie. Poniżej dowiecie się, że jest tego niewiele i procedura jest lekka, łatwa i przyjemna. Poniżej po kolei kroki, jakie należy wykonać.
1. Rejestracja jachtu w kanałowym systemie. Należy wysłać jednego maila.
2. Oficjalne mierzenie jachtu przez kanałowego inspektora. Należy wykonać jeden telefon.
3. Wizyta w banku w celu uiszczenia opłaty za przejście. Wycieczka do miasta (z mariny Shelter Bay, przy której stoi się w oczekiwaniu na tranzyt jeździ busik dwa razy dziennie do miasta).
4. Umówienie się na konkretną datę przejścia przez kanał. W tym celu należy wykonać jeden telefon w dniu dokonania opłaty za kanał.
Wszystkie cztery punkty można załatwić w dosłownie 2-3 dni. Pracownicy kanału mówią bardzo dobrze po angielsku i są bardzo profesjonalni. Potem już pozostaje czekać na konkretną datę przejścia. Poza sezonem odbywa się to praktycznie z dnia na dzień. W szczycie sezonu, przypadającym na luty/marzec, czas oczekiwania wynosi 7-10 dni.
Ile to kosztuje?
Przejście przez Kanał Panamski jest strasznie drogie i może nadszarpnąć niejeden jachtowy budżet. W sumie przed tranzytem należy wydać w banku 1875USD z czego później zwracany jest depozyt wysokości 891USD. Podane kwoty obowiązują dla jachtów do 50 stóp. Powyżej tej długości cena idzie w górę.
Organizacja lin, odbijaczy i załogi
Załatwienie wszystkich formalności to jednak nie wszystkie kroki, jakie musimy podjąć przy samodzielnej organizacji naszego tranzytu. Podczas przejścia na każdym jachcie musi być przynajmniej:
1. Cztery osoby załogi plus sternik
2. Cztery liny o długości przynajmniej 38 m i grubości 22mm
3. Dużo odbijaczy (wg locji odbijacz powinien wisieć co metr)
4. Róg mgłowy
Mało jest jachtów, które by miały odpowiednio dużą załogę, plus niezbędne wyposażenie na pokładzie. Można oczywiście cały ten sprzęt (plus załogę) łatwo wypożyczyć od Panamczyków, jednak znowu należy się liczyć z wydatkami kilkuset USD.
Załoga "Crystal" postawiła na pomoc międzysąsiedzką, co jest dosyć częstą praktyką. Michał i Ola wszystkie brakujące elementy wyposażenia i załogi wymienili z zaprzyjaźnionymi jachtami. Oczywiście zupełnie za darmo. Tak więc, warto rozmawiać na kotwicowisku i współpracować z innymi.
Mamy nadzieję, że ten krótki raporcik będzie pomocny i przyda się innym żeglarzom w przyszłości.
Tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej szczegółów zapraszamy na bloga S/V Crystal. Dokładny raport z załatwiana formalności ze wszystkimi numerami telefonów i adresami mailowymi znajdziecie pod linkiem https://skiff.pl/jak-jachtem-zorganizowac-tranzyt-kanal-panamski/
Jacht S/V "Crystal" dopłynął już do Meksyku, skąd w drodze do Ekwadoru zamierza odwiedzić Salwador, Kostarykę, oraz słynące z podwodnej fauny maleńkie wyspy Coco i Malpelo.
Przypominamy, że rejs Michała i Oli podzielony jest na wiele etapów i każdy może dołączyć do załogi. Szczegółowy plan na stronie https://skiff.pl/rejsy/. Bieżącą pozycję jachtu można śledzić na stronie wyprawy – www.skiff.pl/pozycja. Na stronie oraz na Fanpage Rejs Dookoła Świata na Facebook na bieżąco pojawiają się relacje z wyprawy.
