Jezioro Zegrzyńskie - Zegrze znane i nieznane cz. 3
Kontynuujemy nasz przegląd przystani, portów i innych miejsc do cumowania Jeziora Zegrzyńskiego. Tym razem opiszemy możliwości stanięcia przy brzegu w północnym i zachodnim ramieniu zalewu...
Jezioro Zegrzyńskie – znane i nieznane cz. 1
Jezioro Zegrzyńskie – znane i nieznane cz. 2
Wypływamy z Patelni na północ. Szeroka do tej pory wodna przestrzeń zwęża się (niektórzy wodniacy nazywają ten fragment Małą Patelnią). Kolejny basen portowy, nazywany przez żeglarzy oczkiem, jest obecnie nieużywany. Należał do WDW, potem do WKS, a przez wiele lat dzierżawił go na przystań klub „Polonez”. Obecnie basen jest opuszczony, a „Polonez” mieści się w sąsiedniej zatoczce. Kolejna przystań to klub „Dolomit”. Jego pomosty otwarte są na działanie fal przepływających pełnym pędem motorówek.
Wschodni brzeg Patelni to opisany już Port Jachtowy Nieporęt. Dalej rozpoczyna się długi, prosty odcinek brzegu z wałem przeciwpowodziowym z płyt obsypanych ziemią i porośniętych trzcinami. Na jego początku znajduje się dawna przystań statków w Białobrzegach (na niej tablice z zakazem cumowania), a przy niej piaszczysta plaża, lecz tu uwaga! na dnie znajdują się ostre i spore kamienie. W pewnym momencie linia brzegowa skręca na wschód, tworząc zatokę. Znajduje się w niej Marina „Diana”, złożona z dwóch przystani. Pierwsza z nich to dawna przystań „Water Jet”, owalny basen portowy ze slipem i zapleczem w postaci hangarów oraz zbudowana w ostatnich latach z pływających pomostów przystań przy Marinie „Diana”. Cumujące jednostki nie są osłonięte przed falowaniem. Za „Dianą” brzeg zatoki skręca ku północy. Znajduje się tu pomost cumowniczy „Pokoi Gościnnych Nad Wodą”, w Ryni, z miejscem na ognisko. To miejsce również jest narażone na falowanie. Dalej zlokalizowane są dwie opuszczone przystanie, przypominające swym wyglądem dekoracje z filmów grozy. To dawne przystanie „Bryzy” i firmy Ruch. W wodzie w pobliżu brzegu są różnego rodzaju przeszkody – pale lub fragmenty betonowych pirsów.
Zobacz koniecznie: Mapa portów i przystani Jeziora Zegrzyńskiego
Najbardziej znaną przystanią w Ryni jest przystań wojskowa, obecnie nazywająca się „Rewita” WDW. Można tu cumować do dwóch pomostów, w pobliżu długiej plaży. Kolejne przystanie to prostopadły do brzegu pomost pływający ośrodka „Promenada” (cumowanie przy zafalowaniu niebezpieczne) oraz „Grillowa Przystań” (ośrodek Allianz). Pomiędzy nimi zapraszają gości odcinki piaszczystego brzegu i zaimprowizowane plaże, a także kilka miejsc do zacumowania wprost przy brzegu. Dalej „MartJack” – wypożyczalnia sprzętu wodnego z krótką keją i prawie niewidoczna z wody, zasłonięta trzcinami, dawna przystań białej floty w Ryni. Miejscowi żeglarze dobudowali do betonowego nabrzeża drewniane pomosty i cumują tam swoje jachty.
Ujście Rządzy
Brzeg ponownie zakręca w kierunku wschodnim. To ujście rzeki Rządzy. Tutaj znajduje się największa na Jeziorze Zegrzyńskim wyspa Euzebia. Kiedyś stały na niej nawet domki wczasowe. Do wyspy można w kilku miejscach cumować, a od strony Rządzy jest ona doskonale osłonięta od falowania. Klimatyczny postój może jednak zakłócić statek, który przywiezie na imprezę firmową kilkudziesięciu biesiadników... W ujściu Rządzy położone są dwie przystanie – „Pomoc Wodna” Rynia przy brzegu południowym i Port „Wolica” Yacht Klubu Politechniki Warszawskiej, przy brzegu północnym. „Pomoc Wodna” to bardziej przystań rezydencka, z klimatycznymi barkami i statkami różnego typu, bez większej infrastruktury dla żeglarzy. Port Wolica ma natomiast rozbudowane zaplecze, toalety, prysznice, hangary i budynki klubowe.
Bugo-Narew i Narew
Bugo-Narew to odcinek od ujścia Bugu do Narwi do ujścia Rządzy (obejmuje m.in. porty Zegrzynek, Jadwisin, Rynia, Wolica, Serock, Wierzbica, Łacha). Większość przystani położona jest na północnym, lewym brzegu. Pierwszą przystanią jest przystań Klub „Mila”, na terenie dawnego ośrodka PTTK Zegrzynek. Przystań oferuje żeglarzom różnego typu usługi i zaplecze sanitarne. Pomosty, do których cumują jachty są jednak narażone na ciągły „taniec” ze względu na przepływające z dużą szybkością motorówki. Tuż przy „Mili” położona jest zrujnowana przystań białej floty Zegrzynek.
Kolejną przystanią jest Port Jachtowy Yacht Klubu Polski w Jadwisinie. Rozległe baseny portowe, hangary, zaplecze sanitarne, dźwig suwnicowy, infrastruktura... wszystko to czyni z tego miejsca najważniejszy port w tej części Jeziora Zegrzyńskiego. Tuż za nim dawna przystań hotelu „Panorama”. Do pomostu wzdłuż brzegu okazyjnie cumują jachty. Na przeciwległym brzegu znajduje się pomost cumowniczy położony w pobliżu miejscowości Myszyniec. Wzdłuż całego prawego brzegu możemy odnaleźć liczne miejsca nadające się do zacumowania „na dziko”. Wracamy na lewy brzeg, wzdłuż niego, już od przystani „Mila”, prowadzi ścieżka spacerowa, a częściowo także edukacyjno-przyrodnicza. Akwatorium jeziora zwęziło się znacznie, w końcu to już nie Patelnia, a Bugo-Narew. Odczuwalny jest prąd, choć bardzo nieznaczny. Za zaniedbaną i porzuconą keją „Panoramy” nad brzegiem rozciąga się dzika plaża, a za nią miejsce do cumowania przy brzegu z wiatami biesiadnymi i miejscem na ognisko. Kolejny klimatyczny porcik należy do ośrodka „Narvil”. To bardzo mały basenik portowy, dobrze osłonięty od fal i wiatru. Za nim znajduje się jeszcze pomost cumowniczy Hotelu „Pan Tadeusz”, z wypożyczalnią sprzętu wodnego. Akwatorium wyraźnie się poszerza, gdyż nieopodal Bug wpada do Narwi. Na lewym brzegu pojawiają się pojedyncze zabudowania Serocka. Co ciekawe, ta duża miejscowość nie ma żadnego portu ani nawet przystani jachtowej! Naprzeciwko ujścia Bugu natykamy się na dawną przystań białej floty. Możemy tu bezpiecznie przycumować, gdyż jest w dobrym stanie. Wpływamy na Narew. Trudniej tu halsować, ponieważ tuż obok toru wodnego pojawiają się wypłycenia z pasami trzcin. Wzdłuż brzeg uwidać dziesiątki niewielkich pomostów i zaimprowizowanych slipów, czasem z szynami, prowadzącymi do nadwodnych garaży. Niewielki odcinek brzegu z możliwością dobicia „na dziko”, przeważnie z cumującymi niewielkimi jednostkami lub łodziami wędkarskimi znajdujemy tuż przed Plażą Miejską w Serocku. Plaża ma nabrzeża, kąpielisko i pomost z możliwością zacumowania jachtów, przeważnie zajęty jednak przez niewielki statek pasażerski. Dalej, aż do Wierzbicy, na lewym brzegu mamy zlokalizowaną stanicę wędkarską. W samej Wierzbicy kolejna stanica wędkarska i Yacht Klub „Marina”. Kiedyś działała tam nadwodna stacja benzynowa, od wielu lat nieczynna, a sam Yacht Klub „Marina” jest przystanią zamkniętą dla rezydentów i... wystawioną na sprzedaż.
Zobacz koniecznie: Mapa portów i przystani Jeziora Zegrzyńskiego
Za mostem na prawym brzegu Narwi możemy bezpiecznie wpłynąć do dawnej przystani białej floty „Łacha” – jest ona w dobrym stanie. Kilkaset metrów dalej funkcjonuje wypożyczalnia sprzętu wodnego, dysponująca solidnym pomostem, do którego możemy zacumować.
W tym miejscu kończy się możliwość swobodnej wędrówki pod żaglami. Prąd rzeki wzrasta, szerokie rozlewisko kryje płycizny porośnięte trzcinami. Na szczęście szlak wodny jest dobrze oznakowany.
Ujście Bugu
To szlak wodny dla wszystkich poszukujących ciszy i spokoju. Wpływając na tę rzekę, musimy się liczyć z koniecznością podniesienia miecza, płyciznami, możliwością wpłynięcia na nieoznakowaną podwodną przeszkodę (na przykład konar drzewa). Wielu żeglarzy lubi cumować przy jednej z wysp. Jest ich tu sporo, ale nie znajdziemy na nich chrustu ani gałęzi na ognisko, bo zostały dokładnie wyzbierane przez wędkarzy. Ich nocne połowy mogą skutecznie zakłócić nasz spokój. Dobrym miejscem do cumowania „na dziko” jest również południowy brzeg rzeki.
Dawne przystanie białej floty
...to betonowe pomosty usytuowane wzdłuż całego jeziora – w Białobrzegach, Zegrzu Południowym, Ryni, Zegrzynku, Serocku i Łasze. Wszystkie zbudowane są tak samo, w kształcie litery „T”, prostopadle do brzegu. Osłonięte są barierkami, a część przeznaczona do cumowania statków – oponami. Ze względu na brak jakiejkolwiek konserwacji przystanie są w różnym, często bardzo złym stanie. Przerdzewiałe łańcuchy trzymające opony pękają, z nabrzeży sterczą odłamki betonu, kawałki drutów, słupów i barierek. Dobicie musi być poprzedzone uważną obserwacją, inaczej grozi uszkodzeniem burt. Przystań w Zegrzu Południowym stanowi obecnie fragment Portu Zegrze Południowe. Na przystani w Białobrzegach wisi tablica z zakazem cumowania. Przystań w Zegrzynku (w pobliżu przystani Klub „Mila”) uległa całkowitej destrukcji. Przystań w Ryni zasłoniły trzciny i została zamulona. Miejscowi wodniacy do jej nabrzeży dobudowali drewniane pomosty, do których cumują swoje jachty i łodzie. Przystanie w Serocku i Łasze zachowały się w najlepszym stanie. Statki kursujące po Jeziorze Zegrzyńskim zasadniczo nie cumują już do żadnej z dawnych przystani białej floty, nie ma też planów ich remontu i odtworzenia ich funkcji.