Jak uniknąć wywrotki jachtu? Zasady bezpieczeństwa dla żeglarzy
Wywrotka jachtu zdarza się zawsze niespodziewanie, zaskakując sternika i całą załogę. Co robić, żeby uniknąć przewrócenia się jachtu i jakich zasad bezpieczeństwa przestrzegać, by zminimalizować skutki wywrotki, gdy już do niej dojdzie?
Wywrotka jachtu powoduje straty nie tylko materialne, ale często uszczerbek na zdrowiu lub w najgorszym przypadku - choć sporadycznie - zabiera komuś życie. Wywrotka jest zawsze katastrofą, ale i wyzwaniem dla załogi. Może zdarzyć się nawet najbardziej doświadczonemu żeglarzowi - także na jachcie, na którym pływa on od lat i zna go jak “łysą kobyłę”. Są tacy żeglarze, którym nigdy się to nie zdarzyło, ale są też i tacy, którym pokład uciekł spod nóg już nieraz.
Jak uniknąć wywrotki jachtu?
Jedynym sposobem na zminimalizowanie ryzyka wywrotki jachtu jest dobra praktyka żeglarska. Oznacza to:
- dobrą orientację przy ocenie warunków meteorologicznych, panujących w danej chwili i w ciągu najbliższych godzin,
- dostatecznie wczesne refowanie żagli lub ucieczkę do najbliższego bezpiecznego miejsca,
- bezpieczne techniki prowadzenia jachtu - unikanie niepotrzebnych i gwałtownych manewrów,
- niedopuszczanie do utraty prędkości, która łączy się zawsze z utratą zdolności do wykonania manewru.
Zobacz również: Żeglarski savoir vivre – jak zachować się w wejściu do mariny?
Podstaw praktyki żeglarskiej uczymy się na kursach na stopień żeglarza i sternika jachtowego. Z ilością przepływanych lat i liczbą różnych typów “zaliczonych” jachtów praktyka wzrasta, lecz nie oznacza to wcale, że doświadczonemu żeglarzowi wywrotka już nie grozi.
Wywrócenie się jachtu zdarza się nawet wtedy, gdy wiatr prawie nie wieje. Jasne, że przypadki takie związane są zawsze z brakiem kompetencji prowadzącego i jego załogi.
Biorąc powyższe pod uwagę, można uznać, że przygotowani do wywrotki jachtu powinniśmy być ZAWSZE!
Oznacza to nic innego tylko przyjęcie do praktyki śródlądowego żeglarstwa paru zasad zmniejszających ryzyko poniesienia strat materialnych i osobowych po zaistnieniu wywrotki.
Jak zminimalizować skutki wywrotki jachtu? Zasady bezpieczeństwa dla żeglarzy
- wszelkie otwory prowadzące do wnętrza jachtu powinny być zamknięte. Dotyczy to luków zejściówek, wszystkich otwieranych okien a nawet świetlików (skylightów);
- na podorędziu powinny się znajdować środki ratunkowe – kamizelki i koło ratunkowe, które może się przydać do zabezpieczenia topu masztu (dotyczy to niestety małych jachtów), aby łódź nie przewróciła się “na grzyba”. Niestety współczesne jachty kabinowe, nawet te o dodatnim momencie prostującym, mają tak szerokie kadłuby, że gdy dotkną topem masztu wody, przewracają się masztem w dół. Gdy stanie się to na płytkiej (mniejszej od długości masztu) wodzie, ale zejściówki znajdą się pod jej powierzchnią, przy zamkniętych lukach woda do wnętrza wchodzi wolniej. Innym argumentem na rzecz zamykania luków jest to, że niewiele przedmiotów utracimy wskutek wypadnięcia z wnętrza kabiny i zatopienia;
- jeżeli wiatr wieje powyżej 4B, wszyscy powinni znajdować się na pokładzie odpowiednio ubrani i w kamizelkach ratunkowych. Wnętrze przewróconego jachtu jest niebezpieczną pułapką, szczególnie dla osób mało doświadczonych i dzieci;
- aby można było powiadomić służby ratunkowe, telefony komórkowe powinny znajdować się na pokładzie w szczelnych pływających pokrowcach (najlepiej trzymać telefon w kieszeni kamizelki ratunkowej).