Jak dbać o jachtowe liny?

2012-01-19 16:47 "Żagle" oprac. jk
_
Autor: archiwum "Żagli"

Właściwie użytkowana lina może służyć latami, nie tracąc nic zarówno ze swej funkcjonalności, jak... i urody, jako że współczesne barwniki są nadzwyczaj trwałe. Oto kilka zasad pozwalających przedłużyć żywotność "sznurków":

1. Minimalna średnica zgięcia liny nie powinna być mniejsza niż sześciokrotność jej średnicy, unikajmy więc mikroskopijnych bloczków.
2. Najwłaściwszym sposobem przechowywania lin są buchty, które pozwalają pętlom w zwoju układać się w miarę swobodnie.
3. Oszczędzajmy "sznurkom" pracy na szorstkich powierzchniach oraz ostrych kantach.
4. Strzeżmy je przed substancjami chemicznymi, zwłaszcza ropopochodnymi.
5. Jako że fały, szoty, cumy, falenie, brasy, obciągacze bomu czy cunninghamy niszczą się najbardziej w miejscach, gdzie przechodzą przez bloczki, oczka lub knagi, należy je co pewien czas "obracać", by pracowały różnymi swoimi częściami.
6. Liny, które nie muszą być używane w słońcu, trzymajmy w bakistach, chroniąc przed UV.
7. Olinowanie jachtów morskich jest szczególnie narażone na niszczenie ze względu na agresywność kryształków soli. Po sezonie powinno się miękki takielunek wymoczyć i przeprać w temperaturze około 30 st. C. Z własnego doświadczenia podpowiadamy, że można dodać do wody szarego mydła w płatkach.

Objawy kończenia się żywotności liny są następujące:
1. Uszkodzenie oplotu liny lub jej splotek.
2. Widoczne przebicia włókien rdzenia przez oplot.
3. Spieczone włókna liny.
4. Stwardniałe odcinki liny.
5. Wżery spowodowane kontaktem z agresywnymi substancjami chemicznymi.
6. Pylenie liny, mające źródło w wewnętrznym ścieraniu się rdzenia.
7. Rozpadanie się włókien przy pocieraniu liny ręką, co jest sygnałem, że zniszczyło je słońce.

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.