Jachty sterowane radiem...
2008-06-23
14:11
archiwum Żagli
Do dnia 25.06.2005 do Mistrzostw Świata Jachtów Sterowanych Radiem zgłosiło się 47 zawodników z 9 państw. W dniach 24 - 26.06.2005 odbywały się zawody dla klasy F5-E. Dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym udało nam sie przeprowadzić 13 wyścigów. W których zwycięstwo odniósł wśród juniorów Jan Springer z 58,7 pkt natomiast wśród seniorów Austriak Manfred Wolfinger z 34,2 pkt. Wczoraj zakończyły się zawody dla F5-E, a przed nami nami jeszcze rejestracja i pomiary dla klasy F5-10. Dzisiaj rozpoczynają się zawody w tejże klasie. Zapraszamy do odwiedzania i kibicowania zawodnikom.
Decyzją NAVIGA (Międzynarodowa Organizacja Modelarstwa Okrętowego i Sportów Modelarskich siedzibą w Austrii www.nawiga.org ) w Gdyni w terminie 22.06-02.07.2005 r. odbędą się Mistrzostwa Świata Jachtów Sterowanych Radiem w kl. F5-E, 10, M. Ich organizatorem jest NAVIGA, a wykonawcą ZG LOK, BPZW LOK, Stowarzyszenie Żeglarstwa Regatowego oraz Urząd Miasta Gdyni.
Regaty rozgrywane są na Zatoce Gdańskiej przy bulwarze nadmorskim w Gdyni. To miejsce obok pięknego krajobrazu ma najważniejszą zaletę - bardzo dobry, jak na potrzeby tego typu zawody akwen, na którym rywalizować będą zawodnicy oraz drugi zapasowy, po przeciwnej stronie Skweru Kościuszki (Basen Prezydenta).
W programie Mistrzostw przewidziane są imprezy towarzyszące, wydanie okolicznościowej pieczątki Mistrzostw oraz dla zainteresowanych wycieczki turystyczno - krajoznawcze. Przewodniczacym Komitetu Honorowego XIII Mistrzostw Świata jachtów sterowanych radiem w kl. F5-E, 10, M jest Prezydent Miasta Gdyni - Pan Wojciech Szczurek. Przedstawicielem reprezentującym - Międzynarodową Organizację Modelarstwa Okrętowego i Sportów Modelarskich NAVIGA będzie V-ce Prezydent NAVIGA - Polak, Pan Jerzy Litwin oraz Sekretarz Generalny NAVIGA - Austriak, Helmut Türk. Sędzią głównym Mistrzostw będzie Austriak, Karl Schmidt.
RADIO JACHTING - Wywodzi się od wyścigów modeli żaglowych i datuje od 1853 roku, w którym to odbyły się pierwsze międzynarodowe regaty w miejscowości Birkenhead w Anglii kiedy to jacht "Black Joke" rzucił wyzwanie jachtom z USA i jachtom lokalnym. Jego zwycięstwo było szeroko komentowane w angielskiej gazecie "The Fidel" a projektant jachtu Dixon Kemp był w następnych latach nie do pokonania. Obecnie jachty sterowane radiem nie stanowią modelarskiego naśladownictwa jachtów załogowych. Chociaż wyględem zewnętrznym pod wieloma względami przypominają "duże" jachty, w znacznie szerszym zakresie są jednostkami sportowymi - specjalnie projektowanymi, budowanymi w oparciu o najnowszą wiedzę, z najlepszych materiałów i zastosowaniem wyszukanych technologii. Podobnie jak tenis stołowy czy minigolf, również jachty sterowane radiem stanowia oddzielna dyscyplinę sportową. Często używa się nazwy "żeglarstwo RC" (RC = Radio - Controlled), albo po prostu radiojachting. Przesyłanie poleceń kieruj¹cych sterem i wychyleniem żagli względem wiatru odbywa się z brzegu będą pomostu startowego, poprzez nadajnik radiowy, do odbiornika znajdującego się w kadłubie łódki. Połączone z odbiornikiem mechanizmy przetwarzają impulsy radiowe na energię mechaniczną pozwalającą manewrować żaglami i wychylać ster. Wykorzystanie różnych częstotliwości pracy urządzeń radiowych (różnych kanałów) pozwala na jednoczesną żeglugę wielu jednostek. Droga radiowa umożliwia żeglowanie wszystkimi kursami i wykonywanie manewrów tak samo, a często nawet precyzyjniej niż wykonują je jachty załogowe.
Radiojachting sportowy jest uprawiany na całym świecie. W wielu krajach oprócz zawodów towarzyskich rozgrywa się corocznie cykl regat rankingowych. Wyłaniani tą drogą najlepsi sternicy otrzymują prawo udziału w mistrzostwach swojego kraju i w mistrzostwach świata. Mistrzostwa Polski są rozgrywane we wszystkich klasach, z podziałem na kategorie wiekowe seniorów i juniorów, a w klasie E również młodzików. Sezon żeglarski trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Zimą zawodnicy tylko pozornie są mniej aktywni.
W klubach i kołach przygotowują projekty, laminują kadłuby, próbują nowych rozwi¹zań konstrukcyjnych. Każdy, uzbrojony w znajomość praw fizyki wiatru i wody oraz przepisów regatowych, opracowuje taktykę dostosowaną do możliwości własnej łódki, aby z początkiem następnego sezonu zaskoczyć rywali. Na ile skutecznie, pokaże praktyka na wodzie. Każdy nowy sezon to nowe sportowe emocje.
Zadanie sportowe polega na jak najszybszym i zgodnym z obowi¹zuj¹cymi przepisami opłynięciu trasy tzw. trójkąta olimpijskiego, oczywiście tak pomniejszonej, aby sterujący był w stanie wzrokowo kontrolować wykonywane manewry. W celu rozproszenia kilkunastu uczestnicz¹cych w pojedynczym wyścigu jachtów, start i pokonanie pierwszego boku trasy odbywaja się "pod wiatr". Ponieważ prosto pod wiatr jednostką żaglową płynąć się nie da, sternicy musz¹ żeglować halsami, czyli płynąć "zygzakiem". Regaty składaja się z tylu wyścigów, ile da się rozegrać w przewidzianym na to czasie i w panujących warunkach wietrznych. Przy ponad 20 zgłoszonych jachtach dzieli się je na równe liczebnie grupy - w pierwszej kolejce drogą losowania. Po każdej kolejce wyścigów ostatnie jachty z grupy wyższej (25%) spadają do niższej, w ich miejsce awansuje tyleż czołowych jachtów z grupy niższej. Regaty wygrywa jacht, który we wszystkich wyscigach otrzyma najmniej punktów karnych.
Podobnie jak w wielu innych dyscyplinach sportu, również w radiojachtingu zawodnicy rywalizują w różnych "konkurencjach" zwanych klasami. Zawody międzynarodowe przeprowadza się w trzech klasach:
- Klasa 1 merta, oznaczona symbolem E.
Długość kadłuba nie może przekraczać 1 m, natomiast pomiarowa powierzchnia ożaglowania 0,4 m2 (rzeczywista sięga 0,5 m2).
- Klasa Marblehead, oznaczona symbolem M.
Długość kadłuba musi się mieścić w granicach 1275 - 1290 mm, pomiarowa powierzchnia ożaglowania nie może przekraczać 5161 cm2.
- Klasa Ten Rater, oznaczona symbolem 10.
Jacht musi spełniać następująca formułę pomiarową:
W praktyce oznacza to, że im dłuższa będzie linia wodna, tym mniejsza może być całkowita powierzchnia ożaglowania i odwrotnie.
Aneta Religo
Rzecznik prasowy XIII Mistrzostw Świata RC