Jacht na drodze - jest problem

2013-07-11 17:08 Jerzy Jodełka
_
Autor: archiwum "Żagli"

Spora grupa naszych żeglarzy przewozi łodzie nie tylko w Polsce, ale i poza jej granice. Ponieważ robi to na ogół raz lub dwa razy w roku nie zawsze ma czas na śledzenie wszystkich zmieniających się przepisów dotyczących holowania łodzi. A te stale się zmieniają! Dlatego przedstawiamy krótko najnowszy stan w tej materii mając nadzieję, że nasze informacje okażą się pomocne.

Na początek uściślenie pojęć, z którymi mamy do czynienia. Potocznie, a nawet w prasowych materiałach informacyjnych używane są zamiennie określenia: masa, ciężar i waga. Właściwe jest stosowanie, tak jak w przepisach, pojęcia masa związanego z masą właściwą materiału według ustalonego wzorca. „Ciężar” uzależniony jest od przyciągania ziemskiego, a więc zmienny. „Waga” to przyrząd do mierzenia masy lub ciężaru. W uproszczeniu: masę mierzymy na wadze szalkowej przez porównanie masy przedmiotu z masą odważników, a ciężar mierzymy na wadze wykorzystującej przyciąganie ziemskie, np. sprężynowej.

-         dmc – skrót od dopuszczalna masa całkowita, określona przez producenta lub upoważniony organ i wpisana w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.2.

-         masa rzeczywista to taka jaka jest w danym momencie – uwzględniająca aktualny ładunek, jaki wiezie pojazd.

Nie mniej ważne dla nas są wpisy w rubrykach dowodu rejestracyjnego naszego auta, obowiązujące dla danej marki i modelu pojazdu:

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,

O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.

Zatem, jeśli np. w rubryce O.2 jest wpis 600 kg to nawet niezaładowanej przyczepy lekkiej z wpisem wyższym, np. 750 kg, nie możemy ciągnąć!

Ograniczenie wprowadził producent samochodu ze względu na rodzaj hamulców, wytrzymałość konstrukcji itd. W tym przypadku, jeśli nasza łódź z przyczepą przekracza masę 600 kg, musimy posłużyć się przyczepą z hamulcem dostosowując się do wpisu w rubryce O.1.

 

Uprawnienia kierującego...

...określa ustawa z dn. 05.11. 2011.

Przyczepę lekką ( dmc do 750 kg ) mogą ciągnąć posiadacze praw jazdy kat. B, C i D.

Dla kat. B może to być w skrajnym przypadku 4250 kg zestawu: dmc samochodu 3500 kg plus 750 kg przyczepy.

Jeśli mając prawo jazdy kat. B chcemy ciągnąć przyczepę inną niż lekka tj. o masie ponad 750 kg to po zdaniu egzaminu i uzyskaniu wpisu do prawa jazdy możemy prowadzić zestaw samochód – przyczepa o łącznej masie do 4250 kg pod warunkiem, że dmc przyczepy nie przekracza dmc samochodu  a dodatkowo masa rzeczywista samochodu jest nie niższa od masy przyczepy.

Uzyskanie prawa jazdy kat. E zwiększa uprawnienia posiadaczy kat. B do ciągnięcia przyczepy o dmc do 3500 kg z zachowaniem warunków jw. tzn. nieprzekroczenia odpowiednio dmc i masy rzeczywistej pojazdu ciągnącego.

Posiadacze praw jazdy kat. C1 plus E, C plus E, D1 plus E, D plus E też wiedzą co mogą.

 

Warunki techniczne... dla zestawu samochód - przyczepa

maksymalna wysokość 4 m

maksymalna szerokość 2,55 m ale:

jeśli pojazd ma szerokość 2,55 m  to ładunek może mieć do 3 m pod warunkiem nieprzekroczenia 23 cm na stronę.

Dopuszczalne wystawanie ładunku :

-         do przodu 0,5 m

-         do tyłu 2 m.

Oznakowanie wystającego ładunku:

-         z przodu – pomarańczowa chorągiewka lub po dwa pasy białe i czerwone a przy niedostatecznej widoczności białe światło,

-         z boku – pomarańczowa chorągiewka 50 x 50 cm a przy niedostatecznej widoczności białe światła odblaskowe do przodu i czerwone światła odblaskowe do tyłu

-         z tyłu – białe i czerwone pasy o łącznej powierzchni min. 1000 cm2 bezpośrednio na ładunku lub na bryle albo na tarczy a przy niedostatecznej widoczności dodatkowo światło czerwone i czerwone światło odblaskowe.

Jeśli samochód jest osobowy to wystarczy czerwona chorągiewka.

 

 Umocowanie ładunku

Za przewożony ładunek i jego umocowanie odpowiada kierowca . Nie wystarczy, że łódź „dobrze leży” na przyczepie .Musi być ona przymocowana pasami lub linami o  odpowiedniej wytrzymałości.

Nie podpierajmy łodzi tylko na dziobie i na rufie. Unikniemy gięcia ramy przyczepy. Należy także zwrócić uwagę na praktycznie punktowe naciski na rolkach. Zastosowanie odpowiednich podpór pozwoli uniknąć odkształcenia dna łodzi.

Sprawdzajmy zgodność nacisku na hak z wymaganiem w instrukcji pojazdu. Za mały nacisk sprzyja myszkowaniu (wężykowaniu) przyczepy. Za duży może spowodować uszkodzenie podłużnic samonośnego nadwozia. Ponadto odciąża przód samochodu i utrudnia kierowanie.

Nie dociągamy dziobu łodzi przyciągarką na czas przewozu. Chwilowe przeciążenia na wybojach mogą spowodować jej uszkodzenie a nawet zerwanie liny.

Nie przewozimy pasażerów w łodzi!

 

Opłaty

 

Gdy masa pojazdu lub zestawu przekracza 3,5 t obowiązuje na niektórych odcinkach dróg opłata tzw. viatoll. Kara za nieuiszczenie jej jest bardzo wysoka: 3000 zł za każdy odcinek między bramkami.

 

Ubezpieczenie

 

Niektóre firmy ubezpieczeniowe wyłączają z pakietu ubezpieczeniowego przewóz łodzi wymagając dodatkowo ubezpieczenia towaru na czas przewozu tzw. cargo. Można je wykupić tylko na przewóz. Niekiedy trzeba powiadamiać każdorazowo ubezpieczyciela o trasie przejazdu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.