Jacht na drodze - jest problem
Spora grupa naszych żeglarzy przewozi łodzie nie tylko w Polsce, ale i poza jej granice. Ponieważ robi to na ogół raz lub dwa razy w roku nie zawsze ma czas na śledzenie wszystkich zmieniających się przepisów dotyczących holowania łodzi. A te stale się zmieniają! Dlatego przedstawiamy krótko najnowszy stan w tej materii mając nadzieję, że nasze informacje okażą się pomocne.
Na początek uściślenie pojęć, z którymi mamy do czynienia. Potocznie, a nawet w prasowych materiałach informacyjnych używane są zamiennie określenia: masa, ciężar i waga. Właściwe jest stosowanie, tak jak w przepisach, pojęcia masa związanego z masą właściwą materiału według ustalonego wzorca. „Ciężar” uzależniony jest od przyciągania ziemskiego, a więc zmienny. „Waga” to przyrząd do mierzenia masy lub ciężaru. W uproszczeniu: masę mierzymy na wadze szalkowej przez porównanie masy przedmiotu z masą odważników, a ciężar mierzymy na wadze wykorzystującej przyciąganie ziemskie, np. sprężynowej.
- dmc – skrót od dopuszczalna masa całkowita, określona przez producenta lub upoważniony organ i wpisana w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.2.
- masa rzeczywista to taka jaka jest w danym momencie – uwzględniająca aktualny ładunek, jaki wiezie pojazd.
Nie mniej ważne dla nas są wpisy w rubrykach dowodu rejestracyjnego naszego auta, obowiązujące dla danej marki i modelu pojazdu:
O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
Zatem, jeśli np. w rubryce O.2 jest wpis 600 kg to nawet niezaładowanej przyczepy lekkiej z wpisem wyższym, np. 750 kg, nie możemy ciągnąć!
Ograniczenie wprowadził producent samochodu ze względu na rodzaj hamulców, wytrzymałość konstrukcji itd. W tym przypadku, jeśli nasza łódź z przyczepą przekracza masę 600 kg, musimy posłużyć się przyczepą z hamulcem dostosowując się do wpisu w rubryce O.1.
Uprawnienia kierującego...
...określa ustawa z dn. 05.11. 2011.
Przyczepę lekką ( dmc do 750 kg ) mogą ciągnąć posiadacze praw jazdy kat. B, C i D.
Dla kat. B może to być w skrajnym przypadku 4250 kg zestawu: dmc samochodu 3500 kg plus 750 kg przyczepy.
Jeśli mając prawo jazdy kat. B chcemy ciągnąć przyczepę inną niż lekka tj. o masie ponad 750 kg to po zdaniu egzaminu i uzyskaniu wpisu do prawa jazdy możemy prowadzić zestaw samochód – przyczepa o łącznej masie do 4250 kg pod warunkiem, że dmc przyczepy nie przekracza dmc samochodu a dodatkowo masa rzeczywista samochodu jest nie niższa od masy przyczepy.
Uzyskanie prawa jazdy kat. E zwiększa uprawnienia posiadaczy kat. B do ciągnięcia przyczepy o dmc do 3500 kg z zachowaniem warunków jw. tzn. nieprzekroczenia odpowiednio dmc i masy rzeczywistej pojazdu ciągnącego.
Posiadacze praw jazdy kat. C1 plus E, C plus E, D1 plus E, D plus E też wiedzą co mogą.
Warunki techniczne... dla zestawu samochód - przyczepa
maksymalna wysokość 4 m
maksymalna szerokość 2,55 m ale:
jeśli pojazd ma szerokość 2,55 m to ładunek może mieć do 3 m pod warunkiem nieprzekroczenia 23 cm na stronę.
Dopuszczalne wystawanie ładunku :
- do przodu 0,5 m
- do tyłu 2 m.
Oznakowanie wystającego ładunku:
- z przodu – pomarańczowa chorągiewka lub po dwa pasy białe i czerwone a przy niedostatecznej widoczności białe światło,
- z boku – pomarańczowa chorągiewka 50 x 50 cm a przy niedostatecznej widoczności białe światła odblaskowe do przodu i czerwone światła odblaskowe do tyłu
- z tyłu – białe i czerwone pasy o łącznej powierzchni min. 1000 cm2 bezpośrednio na ładunku lub na bryle albo na tarczy a przy niedostatecznej widoczności dodatkowo światło czerwone i czerwone światło odblaskowe.
Jeśli samochód jest osobowy to wystarczy czerwona chorągiewka.
Umocowanie ładunku
Za przewożony ładunek i jego umocowanie odpowiada kierowca . Nie wystarczy, że łódź „dobrze leży” na przyczepie .Musi być ona przymocowana pasami lub linami o odpowiedniej wytrzymałości.
Nie podpierajmy łodzi tylko na dziobie i na rufie. Unikniemy gięcia ramy przyczepy. Należy także zwrócić uwagę na praktycznie punktowe naciski na rolkach. Zastosowanie odpowiednich podpór pozwoli uniknąć odkształcenia dna łodzi.
Sprawdzajmy zgodność nacisku na hak z wymaganiem w instrukcji pojazdu. Za mały nacisk sprzyja myszkowaniu (wężykowaniu) przyczepy. Za duży może spowodować uszkodzenie podłużnic samonośnego nadwozia. Ponadto odciąża przód samochodu i utrudnia kierowanie.
Nie dociągamy dziobu łodzi przyciągarką na czas przewozu. Chwilowe przeciążenia na wybojach mogą spowodować jej uszkodzenie a nawet zerwanie liny.
Nie przewozimy pasażerów w łodzi!
Opłaty
Gdy masa pojazdu lub zestawu przekracza 3,5 t obowiązuje na niektórych odcinkach dróg opłata tzw. viatoll. Kara za nieuiszczenie jej jest bardzo wysoka: 3000 zł za każdy odcinek między bramkami.
Ubezpieczenie
Niektóre firmy ubezpieczeniowe wyłączają z pakietu ubezpieczeniowego przewóz łodzi wymagając dodatkowo ubezpieczenia towaru na czas przewozu tzw. cargo. Można je wykupić tylko na przewóz. Niekiedy trzeba powiadamiać każdorazowo ubezpieczyciela o trasie przejazdu.