"Gutek" w wyścigu po rekord Północnego Atlantyku

2013-07-01 13:01 Jerzy Knabe/Komandor Honorowy YKP LONDYN
_
Autor: Paweł Paterek

Zbigniew "Gutek" Gutkowski na jachcie "Energa" oraz Marc Guillemot na "Safranie" ścigają się przez Ocean Atlantycki po rekord przepłynięcia trasy z Nowego Jorku do Europy. To pierwszy tego typu match-racing przez Atlantyk na "rekordowej" trasie Ambrose Light – Lizard Point!

27 czerwca 2013 o godzinie 19.31 czasu lokalnego, 23.31 UTC (28 czerwca 2013 o godz. 01.31 czasu polskiego) Zbigniew Gutkowski na jachcie ENERGA przeciął linię startu przy latarni morskiej Ambrose Light w Nowym Jorku i rozpoczął próbę pobicia rekordu Północnego Atlantyku z Ameryki do Europy. W chwili startu ENERGA miała postawiony pełen grot i solent, prędkość wiatru wynosiła 15-18 węzłów, fali właściwie nie było. Chwilę wcześniej przed Gutkiem, o godzinie 19.19 (01.19 czasu polskiego) wystartował Marc Guillemot.

Sytuacja po 12 godzinach:

Prędkość jachtu ENERGA zmienna, wynosi 15-18 węzłów, obecnie (godz. 14.00 czasu polskiego) znajduje się na wysokości Nantucket, na pozycji 40-52.66N 69-35.69W.

Strasznie się błyska pisał Gutek nad ranem, przepływając przez burzę. Postawione obecnie żagle to solent i grot zarefowany na pierwszy ref. Dużo bezpieczniej się czuję wiedząc, że płyniemy we dwóch z Safranem – dodawał. Nie widzimy się nawzajem, ale mamy informacje o swoich pozycjach.

Oba jachty próbujące pobić rekord Alexa Thomsona płyną równolegle, w odległości 11 Mm od siebie. Safran wystartował 15 minut wcześniej, co sprawia, że na mapach znajduje się nieco wyżej niż ENERGA. Aby pobić rekord, obaj żeglarze muszą znaleźć się na mecie – linii łączącej Lizard Point z wyspą Quessant w sobotę, 6 lipca 2013 przed godziną 22.27, a przez cały czas rejsu utrzymać średnią powyżej 13,7 węzła.

Pozycję jachtów ENERGA i Safran można obserwować tu:

http://energa.navsim.pl/index.php

Pozycję Safrana wraz z odniesieniem do rekordu Alexa Thomsona tu:

http://tracking-safran.addviso.org/fr

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.