Gedanią na Grenlandię czyli Arktyka dla zuchwałych

2014-03-05 13:08 Ewa Dudzińska i Robert Letkiewicz/Gedanią na Grenlandię
logo2
Autor: Archiwum Żagli

Ewa Dudzińska i Robert Letkiewicz – dwoje ludzi, których pasją jest żeglarstwo - organizują niekomercyjną żeglarską wyprawę turystyczno - badawczą na Grenlandię pod patronatem Instytutu Oceanologii PAN. Poniżej szczegóły tego ambitnego i niezwykle interesującego rejsu, w którym można wziąć udział:

1.Trasa wyprawy:

Etap

Termin

(2014)

Trasa

Mm

(szacowana ilość Mm)

I

05.04 (sobota) 18.04 (piątek)

Gdańsk – Kopenhaga – Skagen - Kristiansand – Stavanger - Bergen

1050

II

19.04 (sobota) 03.05 (sobota)

Bergen – Scolloway –  Taorshavn - Reykjavik

900

III

03.05 (sobota) 30.05 (piątek)

Reykjavik – Nuuk (Grenlandia) - porty grenlandzkie wzdłuż zachodniego wybrzeża (w miarę warunków lodowo-pogodowych)- Reykjavik

2800

IV

31.05 (sobota)

13.06 (piątek)

Reykjavik – Taorshavn – Scolloway - Bergen

900

V

14.06 (sobota)  28.06 (sobata)

Bergen – Stavanger – Kristiansand – Skagen - Kopenhaga – Ronne - Gdańsk

1050

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Podstawowe informacje o rejsie:

  • Rejs organizowany jest we współpracy z Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk – na trasie planujemy przeprowadzić badania naukowe, w których będą mogli wziąć udział wszyscy chętni.
  • Do udziału w wyprawie zapraszamy wszystkich - nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie żeglarskie.
  • Rejs odbędzie się na jachcie s/y Gedania. Jest to stalowy szkuner sztakslowy o długości 23m., w pełni przystosowany do żeglowania w rejonach Arktyki.
  • Uczestnictwo w rejsie daje możliwość odbycia stażu morskiego na wodach pływowych.
  • Wyprawa ma charakter niekomercyjny – opłaty związane z poszczególnymi etapami przeznaczone będą na pokrycie kosztów czarteru jachtu, zakupu paliwa oraz wyżywienia, jak również opłaty portowe na trasie.

 

3. Organizatorzy

Organizatorami rejsu są Ewa Dudzińska i Robert Letkiewicz – dwoje ludzi, których pasją jest żeglarstwo. Nie prowadzimy działalności komercyjnej. Naszą intencją nie jest czerpanie korzyści materialnych z organizacji tej wyprawy. Chcemy żeglować w ciekawe i trudnodostępne rejony świata. Oboje jesteśmy lekarzami, ale tymczasowo porzuciliśmy pracę w swoim zawodzie aby w pełni poświęcić się realizacji naszych żeglarskich marzeń.

 

lek. stom. Robert Letkiewicz

Kapitan jachtowy, kapitan motorowodny, ratownik morski, posiada chorwacką Boat Leader’s Licence of Competency oraz świadectwo STCW.

Staż morski w rejsach po Morzu Śródziemnym, Północnym, Barentsa, Norweskim, Bałtyckim, Oceanie Atlantyckim. Uczestnik wypraw na Spitsbergen jako oficer i kapitan.

Pływający od dziecka, pierwszy rejs na morzu odbył na pokładzie STS Pogoria mając 13 lat. Miłośnik wód zimnych, mniej białych niedźwiedzi i ptaków — alczyków, które atakują go w okresie lęgowym jako jedynego spośród całej załogi. Lubi ludzi konkretnych i uczciwych.

 

lek. med. Ewa Dudzińska

Jachtowy sternik morski, motorowodny sternik morski, posiada świadectwo STCW.

Zajmuje się żeglarstwem, podróżowaniem i medycyną oraz próbą połączenia ww. w różnych przedziwnych kombinacjach. Nieobce są jej akweny Bałtyku i Morza Śródziemnego. Żeglowała również po wodach Karaibów, przez Morze Sargassowe, trójkąt Bermudzki oraz Atlantyk wzdłuż wschodniego wybrzeża USA.

W wolnych chwilach lubi jeździć na motocyklu, latać na paralotni oraz zajmować się wszystkim, co choć trochę podnosi poziom adrenaliny we krwi, gdyż cierpi na jej chroniczny niedobór. Z natury chodząca pogoda ducha i optymizm, choć czasem nie na pierwszy rzut oka. Ma pragmatyczne i bezproblemowe podejście do życia.

 

4. Patronaty

  • Naukowy - IO PAN

Badania naukowe we współpracy z Instytutem Oceanologii PAN

W trakcie naszej wyprawy realizowany będzie również projekt naukowo – badawczy. W porozumieniu z Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i korzystając ze sprzętu zapewnionego przez Instytut, w czasie rejsu będziemy prowadzili badania dotyczące pomiaru grubości atmosfery, przejrzystości pyłu wodnego oraz przejrzystości wody. Po odpowiednim przeszkoleniu chętni uczestnicy rejsu będą mogli brać aktywny udział w tych badaniach.

  • Honorowy – PZŻ

 

5. Jacht s/y Gedania

Dane techniczne:

Nazwa:                                       s/y Gedania

Typ ożaglowania:                        szkuner sztakslowy

Armator:                                     Sail Training Association Poland

Rok budowy:                               1975r.

Ostatnio przebudowana:              2005r.

Długość całkowita:                      23,23 m

Szerokość całkowita:                   5,2 m

Zanurzenie:                                3,2 m

Napęd:

   powierzchnia ożaglowania:         230 m2

   moc silnika:                             141 kW (192 km)

Woda pitna:                               3 t

Paliwo:                                       2,8 t

Załoga:                                      17 + 1 osób

 

Na jachcie znajdują się 3 kabiny 4 osobowe, 1 kabina 2 osobowa i 1 kabina 3 osobowa.

Do dyspozycji załogi są 4 łazienki z ciepłą wodą. Zainstalowana jest również instalacja grzewcza.

Na pokładzie znajdują się gniazda z napięciem nominalnym 380V, 230V, 24V i 12V. Gedania wyposażona jest w pełny zestaw pomocy nawigacyjnych, radar-AIS, pełną elektronikę nawigacyjną, łączność satelitarną, telefon/Internet satelitarny (Iridium) co zapewnia bezpieczną żeglugę w najcięższych warunkach pogodowych.

 

Więcej informacji o jachcie jest dostępnych na stronie armatora.

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.