Gedanią na Grenlandię czyli Arktyka dla zuchwałych

Ewa Dudzińska i Robert Letkiewicz – dwoje ludzi, których pasją jest żeglarstwo - organizują niekomercyjną żeglarską wyprawę turystyczno - badawczą na Grenlandię pod patronatem Instytutu Oceanologii PAN. Poniżej szczegóły tego ambitnego i niezwykle interesującego rejsu, w którym można wziąć udział:
1.Trasa wyprawy:
Etap | Termin (2014) | Trasa | Mm (szacowana ilość Mm) |
I | 05.04 (sobota) 18.04 (piątek) | Gdańsk – Kopenhaga – Skagen - Kristiansand – Stavanger - Bergen | 1050 |
II | 19.04 (sobota) 03.05 (sobota) | Bergen – Scolloway – Taorshavn - Reykjavik | 900 |
III | 03.05 (sobota) 30.05 (piątek) | Reykjavik – Nuuk (Grenlandia) - porty grenlandzkie wzdłuż zachodniego wybrzeża (w miarę warunków lodowo-pogodowych)- Reykjavik | 2800 |
IV | 31.05 (sobota) 13.06 (piątek) | Reykjavik – Taorshavn – Scolloway - Bergen | 900 |
V | 14.06 (sobota) 28.06 (sobata) | Bergen – Stavanger – Kristiansand – Skagen - Kopenhaga – Ronne - Gdańsk | 1050 |
2. Podstawowe informacje o rejsie:
- Rejs organizowany jest we współpracy z Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk – na trasie planujemy przeprowadzić badania naukowe, w których będą mogli wziąć udział wszyscy chętni.
- Do udziału w wyprawie zapraszamy wszystkich - nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie żeglarskie.
- Rejs odbędzie się na jachcie s/y Gedania. Jest to stalowy szkuner sztakslowy o długości 23m., w pełni przystosowany do żeglowania w rejonach Arktyki.
- Uczestnictwo w rejsie daje możliwość odbycia stażu morskiego na wodach pływowych.
- Wyprawa ma charakter niekomercyjny – opłaty związane z poszczególnymi etapami przeznaczone będą na pokrycie kosztów czarteru jachtu, zakupu paliwa oraz wyżywienia, jak również opłaty portowe na trasie.
3. Organizatorzy
Organizatorami rejsu są Ewa Dudzińska i Robert Letkiewicz – dwoje ludzi, których pasją jest żeglarstwo. Nie prowadzimy działalności komercyjnej. Naszą intencją nie jest czerpanie korzyści materialnych z organizacji tej wyprawy. Chcemy żeglować w ciekawe i trudnodostępne rejony świata. Oboje jesteśmy lekarzami, ale tymczasowo porzuciliśmy pracę w swoim zawodzie aby w pełni poświęcić się realizacji naszych żeglarskich marzeń.
lek. stom. Robert Letkiewicz
Kapitan jachtowy, kapitan motorowodny, ratownik morski, posiada chorwacką Boat Leader’s Licence of Competency oraz świadectwo STCW.
Staż morski w rejsach po Morzu Śródziemnym, Północnym, Barentsa, Norweskim, Bałtyckim, Oceanie Atlantyckim. Uczestnik wypraw na Spitsbergen jako oficer i kapitan.
Pływający od dziecka, pierwszy rejs na morzu odbył na pokładzie STS Pogoria mając 13 lat. Miłośnik wód zimnych, mniej białych niedźwiedzi i ptaków — alczyków, które atakują go w okresie lęgowym jako jedynego spośród całej załogi. Lubi ludzi konkretnych i uczciwych.
lek. med. Ewa Dudzińska
Jachtowy sternik morski, motorowodny sternik morski, posiada świadectwo STCW.
Zajmuje się żeglarstwem, podróżowaniem i medycyną oraz próbą połączenia ww. w różnych przedziwnych kombinacjach. Nieobce są jej akweny Bałtyku i Morza Śródziemnego. Żeglowała również po wodach Karaibów, przez Morze Sargassowe, trójkąt Bermudzki oraz Atlantyk wzdłuż wschodniego wybrzeża USA.
W wolnych chwilach lubi jeździć na motocyklu, latać na paralotni oraz zajmować się wszystkim, co choć trochę podnosi poziom adrenaliny we krwi, gdyż cierpi na jej chroniczny niedobór. Z natury chodząca pogoda ducha i optymizm, choć czasem nie na pierwszy rzut oka. Ma pragmatyczne i bezproblemowe podejście do życia.
4. Patronaty
- Naukowy - IO PAN
Badania naukowe we współpracy z Instytutem Oceanologii PAN
W trakcie naszej wyprawy realizowany będzie również projekt naukowo – badawczy. W porozumieniu z Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i korzystając ze sprzętu zapewnionego przez Instytut, w czasie rejsu będziemy prowadzili badania dotyczące pomiaru grubości atmosfery, przejrzystości pyłu wodnego oraz przejrzystości wody. Po odpowiednim przeszkoleniu chętni uczestnicy rejsu będą mogli brać aktywny udział w tych badaniach.
- Honorowy – PZŻ
5. Jacht s/y Gedania
Dane techniczne:
Nazwa: s/y Gedania
Typ ożaglowania: szkuner sztakslowy
Armator: Sail Training Association Poland
Rok budowy: 1975r.
Ostatnio przebudowana: 2005r.
Długość całkowita: 23,23 m
Szerokość całkowita: 5,2 m
Zanurzenie: 3,2 m
Napęd:
powierzchnia ożaglowania: 230 m2
moc silnika: 141 kW (192 km)
Woda pitna: 3 t
Paliwo: 2,8 t
Załoga: 17 + 1 osób
Na jachcie znajdują się 3 kabiny 4 osobowe, 1 kabina 2 osobowa i 1 kabina 3 osobowa.
Do dyspozycji załogi są 4 łazienki z ciepłą wodą. Zainstalowana jest również instalacja grzewcza.
Na pokładzie znajdują się gniazda z napięciem nominalnym 380V, 230V, 24V i 12V. Gedania wyposażona jest w pełny zestaw pomocy nawigacyjnych, radar-AIS, pełną elektronikę nawigacyjną, łączność satelitarną, telefon/Internet satelitarny (Iridium) co zapewnia bezpieczną żeglugę w najcięższych warunkach pogodowych.
Więcej informacji o jachcie jest dostępnych na stronie armatora.