Prześcignąć wiatr: Formowanie grota

Regulacje znajdujące się na większości jachtów, nawet turystycznych, dają możliwość precyzyjnego dostosowania siły aerodynamicznej wytwarzanej przez grot do prędkości wiatru i zafalowania. Na ogół jednak zwykli żeglarze w ogóle ich nie wykorzystują. To powinno się zmienić!
Grot – zgodnie z jego angielską nazwą: mainsail – to główna część napędu jachtu. Drzemią w nim potencjalne, niewykorzystane często możliwości. Warto więc enumeratywnie przedstawić główne regulacje i ich funkcje służące kształtowaniu profili tego żagla, tym bardziej że błędy przy ich ustawieniach popełniają nawet doświadczeni żeglarze turyści.
Szoty
Sprawiają najmniej problemów. Ich podstawowa funkcja jest oczywista nawet dla niedoświadczonych żeglarzy. Zmiana ich naciągu reguluje kąt trymu żagla względem osi jachtu, a zatem kąty natarcia strug wiatru na żagiel. Liczba mnoga jest tu na miejscu, ponieważ na różnych wysokościach żagla kąty natarcia mogą się różnić. Główne tego przyczyny to skręt samego grota oraz zmiana kierunku wiatru pozornego wraz z wysokością (najbardziej drastyczna na słabym wietrze), wynikająca z tak zwanego gradientu prędkości wiatru. W przypadku tradycyjnego zamocowania talii grota w podłodze kokpitu, jeśli jachtu nie wyposażono w prowadnicę szotów grota i obciągacz bomu, skręt żagla przy...
Artykuł w całości można przeczytać w październikowym wydaniu miesięcznika „Żagle" 10/2010. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl