Flis Notecki 2010
Zapraszamy Państwa na „Flis Notecki 2010" - wielką imprezę wodniacką z okazji 90. lecia zaślubin Polski z morzem, promującą europejską drogę wodną E-70. Poniżej prezentujemy historię Flisów, wszystkie informacje i formularze zgłoszeń dotyczące tegorocznego Flisu Noteckiego.
Flis Notecki wywodzi się z Flisu Wiślanego
Wisła, Gdańsk, Bałtyk w ponad tysiącletnich dziejach państwa Polskiego odegrały znaczącą rolę. W wymianie handlowej pomiędzy poszczególnymi dzielnicami piastowskimi osią stała się Wisła. Zaczął się spław drewna, soli, zboża, miedzi ... Powstają konfraternie, kongregacje, bractwa „spławiaczy" jako jeden z członów cechowego życia korporacyjnego wczesnych mieszczan. W 1363 roku król Kazimierz Wielki wydał dla nich przywilej mówiący o „ductores lignorum alias flesser". Pod wpływem języka niemieckiego zwano ich flisakami. Droga od Oświęcimia przez Kraków, Kujawy do Gdańska nabrała dużego znaczenia na przełomie XII i XIII wieku. Flis rozwijał się przez wieki i dotrwał do końca lat trzydziestych ubiegłego wieku. Był natchnieniem dla poetów, malarzy, muzyków i innych współtwórców kultury.
Idea nowego Flisu nawiązującego do tradycji flisackich narodziła się w dwudziestoleciu międzywojennym w ówczesnej Lidze Morskiej. „Wiślane Flisy do Gdańska" promowały transport rzeczny. Ostatni Flis odbył się w 1939 roku. Reaktywowana w Lublinie w 1944 roku Liga Morska inicjuje i organizuje z okazji Święta Morza "Flis Wiślany" w 1945 roku na trasie Warszawa - Gdańsk przy współudziale związków żeglarskich i turystycznych. Wraz z likwidacją Ligi Morskiej w 1953 roku upadła idea organizowania Flisów. Reaktywowana ponownie w 1980 roku Liga Morska włączyła się w obchody 1000 - lecia Gdańska. Pierwsza rekonesansowa edycja Flisu „Wiślany Flis do Gdańska 997 - 1997" odbyła się w 1995 roku na trasie Warszawa - Gdańsk - Elbląg. Z czasem Flis Wiślany rozbudowuje się o Flisy: Odrzański z Wrocławia do Szczecina, Bursztynowy do Szczecina, Papieski do Lichenia oraz Notecki.
Obserwacje poczynione podczas Flisu w 1995 wywołały potrzebę przygotowania na Wielki Fryjor do Gdańska w 1997 roku „Memoriału w sprawie wód Polski" skierowanego do: Sejmu i Senatu RP, Rządu Rzeczpospolitej Polskiej oraz polskiej opinii publicznej. Już podczas Flisu w 1996 roku pod Memoriałem podpisało się kilkanaście tysięcy mieszkańców podrożnych miast od Warszawy po Gdańsk.
Flisy zwracają uwagę na stan polskich wód wymagających przywrócenia rzekom właściwości żeglownych oraz na ich znaczenie gospodarcze, kulturalne i rekreacyjno - sportowe. Przeprowadzany jest rekonesans ekologicznego stanu czystości naszych rzek. Wskazują na potrzebę przywrócenia szlaków wodnych ich społecznościom lokalnym. Pobudzają inicjatywy regionalne i lokalne. Podkreślają, że drogi wodne mogą służyć turystyce, sportom wodnym oraz pracować dla gospodarki oraz bezpieczeństwa społeczności nad nimi mieszkającymi.
Z Flisami związanych jest wiele zrealizowanych inicjatyw lokalnej aktywności. Za sprawą Ligi powołano Związek Miast Nadwiślańskich, Związek Miast i Gmin Nadodrzańskich oraz Związek Miast i Gmin Nadnoteckich. Trudny problem ekonomiczny i ekologiczny polskich wód jest coraz bardziej zauważany przez samorządy lokalne. Jednocześnie oczekuje na uzyskanie należnej rangi sprawy narodowej i państwowej.
W 2000 roku zapoczątkowano Flis Notecki. „Flis Notecki 2010" na trasie Berlin Spandau - Gdańsk jest wodniacką ekspedycją z okazji 90 - lecia Zaślubin Polski z Morzem, promującą europejską drogę wodną E - 70.
Tęsknota pokoleń Polaków za powrotem Polski nad Bałtyk została spełniona 10 lutego 1920 roku podczas patriotycznej uroczystości w Pucku. Gen. Józef Haller dokonując symbolicznego aktu zaślubin Polski z Morzem przejął we władanie skrawek wybrzeża wrzucając do Bałtyku platynowy pierścień na znak powrotu Polski nad Bałtyk. Odzyskanie dostępu do morza było jednym z najbardziej znaczących wydarzeń w procesie odbudowy suwerennej Rzeczypospolitej. Liga Morska i Rzeczna obchodzi w tym dniu Święto Ligi Morskiej i Rzecznej.
Polska jest częścią europejskiego systemu wodnego i ekologicznego. Promując międzynarodową drogę wodną E - 70 z Holandii do Kaliningradu będziemy zwracać uwagę na miejsce Polski w europejskim systemie dróg wodnych, możliwość wykorzystywania tego szlaku żeglugowego i dalszego ożywienia miejscowości nadrzecznych.
W miejscowościach podrożnych Flisu odbędą się imprezy kulturalne integrujące mieszkańców, kształtujące postawy patriotyczne, prezentujące związki poszczególnych regionów z morzem.
Flis notecki 2010, plan rejsu cz.1
Flis notecki 2010, plan rejsu cz. 2