Egzaminy według standardów ISSA w Górkach Zachodnich
Marek Zwierz, specjalny korespondent "Żagli" z Trójmiasta, informuje: W dniach 9 - 13 kwietnia w Górkach Zachodnich odbywają się warsztaty dla instruktorów żeglarstwa i adeptów kursów na brytyjskie stopnie RYA prowadzone według standardów ISSA.
ISSA (International Sailing Schools Association) już od dłuższego czasu propaguje w Polsce międzynarodowe standardy w szkoleniu żeglarzy. Na przystani AZS w Górkach Zachodnich odbyły się warsztaty połączone z egzaminami i seminariami dla instruktorów żeglarstwa. To już drugie, po październikowym, takie przedsięwzięcie ISSA Poland. Jednocześnie mają miejsce trzy szkolenia.
Pierwsze to szkolenie instruktorów w standardzie ISSA w oparciu o program dla Instruktorów Rekreacji Ruchowej Ministerstwa Sportu. Polski program został wzbogacony o doświadczenia RYA (Royal Yachting Association). Docelowo ISSA planuje wspólnie z Ministerstwem modyfikację programów szkoleniowych dostosowującą je nie tylko do wspominanych już standardów ISSA, ale też do zmieniających się ciągle uwarunkowań rynku i rozwijających się technologii. RYA dysponuje na całym świecie 12 instruktorami szkolącymi i egzaminującymi instruktorów. Dwóch z nich, Mike Dymond i Richard Brown bierze udział w tych warsztatach.
Jednocześnie odbywa się unifikacja instruktorów żeglarstwa, którzy interesują się metodami działania ISSA i chcą te standardy wprowadzać w swoich szkołach. W ciągu weekendu odbędą się też egzaminy na stopień RYA Yachtmaster Offshore. Planowane jest seminarium z przedstawicielem firmy ubezpieczeniowej Pantaenius. Chodzi o zachęcenie instruktorów do zawierania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Choć dla wielu grup zawodowych takie ubezpieczenia są oczywiste, to instruktorzy żeglarstwa jeszcze nie korzystają z nich zbyt często. Na poniedziałek planowane są też wspólne ćwiczenia ze stacjonującą w Górkach jednostką SAR.
Uczestnicy i organizatorzy warsztatów są pod dużym wrażeniem sposobu podejścia do szkoleń obu instruktorów brytyjskich. Cechuje ją pełny spokój i profesjonalizm, w którym nie gra roli bariera językowa. Potrafili nawet przeprowadzić naukę refowania grota bez użycia słów. Podczas manewrów zwracano uwagę na efektywność i powtarzalność, czyli na przykład w przypadku manewru Człowiek za Burtą ważne było szybkie i bezpieczne dojście do człowieka i podjęcie go z wody bez zbytniego koncentrowania się na szczegółach takich jak którą burtą należy podejść. Istotna też była powtarzalność manewru, to znaczy, że należało wykonać go co najmniej dwukrotnie w ten sam sposób i z takim samym efektem. Ogólnie Brytyjczycy zwracali przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo, efektywność i, last but not least, na przyjemność z żeglowania. Właśnie tych trzech efektów szkolenia należy życzyć ISSA Poland w dalszych przedsięwzięciach.
Marek Zwierz