DIAMANT - sopocki match racer

2008-06-23 14:11 archiwum Żagli

Sopot Match Racing Center przygotowuje się do organizacji Żeglarskiego Pucharu Świata przy molo w Sopocie. Przygotowania nabierają coraz żywszego tempa. O łodzi, która budowana jest specjalnie dla potrzeb sopockiego centrum z Przemysławem Tarnackim rozmawia Paweł Paterek.

Diamant 3000 ma być sztandarową łodzią Sopot Match Racing Center. Co to za konstrukcja?

Jacht ma 10.4m długości, 2.5 szerokości - a więc jest smukły, co wpływa na prędkości, które rozwija. Z genakerem (115m²) dochodzą one do 18 węzłów. Wykonany jest w całości z LPS z przekładką piankową. Płetwa balastowa o wadze ok. 1.5 tony zakończona jest bulbą. Jacht zaprojektowany został w Danii (konstruktor: Jan Kjaerluff). Największą popularnością cieszy się właśnie w tym kraju i w Niemczech oraz w krajach Beneluksu. Konstrukcja znana na rynku od 1989 roku utrzymuje swój status: co roku wodowanych jest kilka nowych sztuk - łącznie pływa ponad kilkaset jednostek. Jacht przeznaczony do pływania po wodach morskich i osłoniętych. Właścicielem praw do jachtu jest firma Ott Yacht z Meersburga (www.ott-yacht.de). Od roku 1996 jacht produkowany jest w Polsce co koordynuje firma BJT z Gdańska.

Jak wygląda "góra" tego zestawu?

Takielunek 7/8 z baksztagami i achtersztagiem. Maszt aluminiowy z dwoma parami salingów wykonała firma MAST z Nieborowa. Grot i genua mają po 30m kw, spinaker 85m kw, genaker 96m kw. Do match racingu używać będziemy zarówno spinakera jak i genakera. Żagle, jak wszędzie w match racingu, wykonane są ze wzmocnionego dakronu przez Sail Service. Olinowanie stałe prętowe 6mm, olinowanie półstałe kevlar firmy Lanex.

Powiedzmy parę słów o regulacjach na Diamancie 3000?

Regulacje są dość zaawansowane jak na jacht match racingowy, głównie przez obecność baksztagów i checkstay''ów, za pomocą których ustawia się ugięcie masztu na całej jego długości. Podwójna talia grota (szybka i wolna), wózek grota i genuy. Reszta standardowa.

Jak wygląda obsługa tego jachtu?

Stosunkowo nieduży kokpit wymagać będzie zgrania 5 osobowej załogi w warunkach match racingowych, gdzie wykonuje się mnóstwo szybkich manewrów jeden za drugim. Jachty żeglują niezwykle dynamicznie, ale z drugiej strony mają dobrą dzielność morską.

W jakich warunkach wiatrowych i przy jakim stanie wody optymalnie żegluje Diamant?

Optymalnie, czyli w ślizgu na sopockiej fali "zabieramy" się Diamantem już przy 4B

Czy żegluga na tego typu i podobnych jachtach, może mieć zastosowanie w match racingu?

Oczywiście. Na świecie do match racingu używa się różnorodnych jednostek. Od otwarto-pokładowych, niezwykle dynamicznych Streamline z załogą w trapezach w Niemczech i Austrii po duże jachty IMX 40 na Elbie i wolne "lodówy" typu Rykoszet za Uralem.

W jakim stanie budowy znajdują się łódki, które mają startować w barwach Sopot Match Racing Center?

Trwają prace wykończeniowe wnętrza, okuwanie pokładu, montaż balastów. Tak, aby flota stanęła na wodzie do połowy lipca.

Rozmawiał Paweł Paterek
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.