DIAMANT - sopocki match racer
2008-06-23
14:11
archiwum Żagli
Sopot Match Racing Center przygotowuje się do organizacji Żeglarskiego Pucharu Świata przy molo w Sopocie. Przygotowania nabierają coraz żywszego tempa. O łodzi, która budowana jest specjalnie dla potrzeb sopockiego centrum z Przemysławem Tarnackim rozmawia Paweł Paterek.
Jacht ma 10.4m długości, 2.5 szerokości - a więc jest smukły, co wpływa na prędkości, które rozwija. Z genakerem (115m²) dochodzą one do 18 węzłów. Wykonany jest w całości z LPS z przekładką piankową. Płetwa balastowa o wadze ok. 1.5 tony zakończona jest bulbą. Jacht zaprojektowany został w Danii (konstruktor: Jan Kjaerluff). Największą popularnością cieszy się właśnie w tym kraju i w Niemczech oraz w krajach Beneluksu. Konstrukcja znana na rynku od 1989 roku utrzymuje swój status: co roku wodowanych jest kilka nowych sztuk - łącznie pływa ponad kilkaset jednostek. Jacht przeznaczony do pływania po wodach morskich i osłoniętych. Właścicielem praw do jachtu jest firma Ott Yacht z Meersburga (www.ott-yacht.de). Od roku 1996 jacht produkowany jest w Polsce co koordynuje firma BJT z Gdańska.
Jak wygląda "góra" tego zestawu?
Takielunek 7/8 z baksztagami i achtersztagiem. Maszt aluminiowy z dwoma parami salingów wykonała firma MAST z Nieborowa. Grot i genua mają po 30m kw, spinaker 85m kw, genaker 96m kw. Do match racingu używać będziemy zarówno spinakera jak i genakera. Żagle, jak wszędzie w match racingu, wykonane są ze wzmocnionego dakronu przez Sail Service. Olinowanie stałe prętowe 6mm, olinowanie półstałe kevlar firmy Lanex.
Powiedzmy parę słów o regulacjach na Diamancie 3000?
Regulacje są dość zaawansowane jak na jacht match racingowy, głównie przez obecność baksztagów i checkstay''ów, za pomocą których ustawia się ugięcie masztu na całej jego długości. Podwójna talia grota (szybka i wolna), wózek grota i genuy. Reszta standardowa.
Jak wygląda obsługa tego jachtu?
Stosunkowo nieduży kokpit wymagać będzie zgrania 5 osobowej załogi w warunkach match racingowych, gdzie wykonuje się mnóstwo szybkich manewrów jeden za drugim. Jachty żeglują niezwykle dynamicznie, ale z drugiej strony mają dobrą dzielność morską.
W jakich warunkach wiatrowych i przy jakim stanie wody optymalnie żegluje Diamant?
Optymalnie, czyli w ślizgu na sopockiej fali "zabieramy" się Diamantem już przy 4B
Czy żegluga na tego typu i podobnych jachtach, może mieć zastosowanie w match racingu?
Oczywiście. Na świecie do match racingu używa się różnorodnych jednostek. Od otwarto-pokładowych, niezwykle dynamicznych Streamline z załogą w trapezach w Niemczech i Austrii po duże jachty IMX 40 na Elbie i wolne "lodówy" typu Rykoszet za Uralem.
W jakim stanie budowy znajdują się łódki, które mają startować w barwach Sopot Match Racing Center?
Trwają prace wykończeniowe wnętrza, okuwanie pokładu, montaż balastów. Tak, aby flota stanęła na wodzie do połowy lipca.
Rozmawiał Paweł Paterek