Co żeglarz musi wiedzieć o mapach?
Żeglarzy interesują przede wszystkim mapy nawigacyjne, czyli te, które służą do bezpośredniego wyznaczania bezpiecznej drogi statku. Na jakie rodzaje się dzielą i do czego służą poszczególne typy map?
Mapy nautyczne dzielą się na dwie grupy - informacyjne i nawigacyjne. Do informacyjnych należą mapy wiatrów, prądów, zasolenia, zalodzenia, rybackie itp. Mapy te odwzorowują na płaszczyźnie określoną część powierzchni kuli ziemskiej. Stopień tego zmniejszenia jest zwany skalą mapy. Jest to stosunek długości dowolnego odcinka na mapie do długości tego odcinka w terenie. Jeżeli np. keja o długości 500 m (50 000 cm) ma na mapie długość 2 cm, to skala mapy wynosi 2 : 50 000 czyli 1 : 25 000. Im mniejszy jest mianownik tego ułamka, tym dokładniejszą otrzymujemy mapę.
Skala mapy jest zależna od jej przeznaczenia.
- mapy generalne (1 : 25 000 000 - 1 : 500 000). Obejmują całe morza, a nawet oceany lub ich części. Służą one do wyboru trasy i prowadzenia nawigacji na oceanach, z dala od lądu.
- mapy drogowe (1 : 500 000 - 1 : 200 000). Służą do prowadzenia nawigacji wzdłuż wybrzeży, ale tylko w pewnej odległości od nich. Nie należy ich mylić z informacyjnymi mapami drogowymi, które zawierają dane o wiatrach oraz prądach w danym miesiącu i służą do wyboru optymalnej trasy statku.
- mapy brzegowe (1 : 200 000 - 1 : 75 000). Obejmują obszary wód przybrzeżnych i zawierają wiele szczegółów. Umożliwiają prowadzenie nawigacji przy podchodzeniu do lądu i w czasie żeglugi w jego bezpośrednim pobliżu.
- plany (1 : 50 000 - 1 : 1000). Obejmują małe obszary, np. porty i podejścia do nich. Czasem są zamieszczane dodatkowo na mapach o mniejszej skali.