Co nowego nad Bałykiem: Kołobrzeg

2016-10-25 17:58 Jerzy Kuliński
Kołobrzeg
Autor: Jerzy Kuliński Port jachtowy w Kołobrzegu.

Wydaje się najważniejszym portem środkowego wybrzeża. Duży obszarowo, spełniający wiele funkcji: towarowy, pasażerski, rybacki, wojenny i jachtowy. Położony w ujściu rzeki Parsęty. Miasto średniej wielkości – mniej więcej takiej jak Wejherowo. Dla żeglarzy – ważne miejsce!

Kołobrzeg jest uznanym całorocznym uzdrowiskiem i modnym letniskiem (54*11’N  i  015*33’E). Okazałe i modne molo, plaże przyciągają turystów. Zabudowa miejska niemal całkowicie powojenna, jako że walki o „Festung Kolberg” w 1945 r. były wyjątkowo zacięte. Miasto potwierdza legendę o Feniksie, który odrodził się z popiołów. Dosłownie! Niniejszy artykuł traktujcie jako „audyt portu A.D. 2016” lub tylko jako uzupełnienie/załącznik do mojej locyjki „Polskie porty otwartego morza” (wyd. II, 2003 r.).

Port w Kołobrzegu

Wejście do kołobrzeskiego portu od niepamiętnych czasów było bardziej niż trudne. Falowanie między głowicami falochronowymi i dalej w 40-metrowej szerokości kanale wejściowym już przy umiarkowanych wiatrach stwarzało poważne zagrożenia, zwłaszcza dla jednostek wpływających do portu.  Doskonale to pamiętam. W roku 2000 gdańska „Hydrobudowa SA” przy współpracy także gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych rozpoczęły przebudowę wejścia. Zadanie utrudniało także to, że roboty musiały być prowadzone „pod ruchem”, tak aby port mógł cały czas funkcjonować. Przedsięwzięcie zostało zakończone 10 lat później. Wejście ma teraz 80 metrów szerokości, do portu mogą zawijać jednostki o długości do 100 metrów. Przeładunki wzrosły z 100 000 ton do 300 000 ton. Koszt inwestycji – 144,5 mln zł.

W Kołobrzegu ma swoją siedzibę przedsiębiorstwo armatorskie PŻB (Polska Żegluga Bałtycka). Flota promów utrzymujących regularne linie między portami polskimi i duńskimi oraz szwedzkimi na burtach nosi wielkie napisy Polferries. Sprawa o tyle komiczna, że ich promy do Kołobrzegu nie mogą zawijać (gabaryty). Natomiast rzeczywistym portem macierzystym Kołobrzeg jest dla katamarana pasażerskiego „Jantar” (zbudowanego w Gdańsku – Górkach Zachodnich w Stoczni Wisła – „przez płot” z JKM „Neptun”). Prom należy do przedsiębiorstwa Kołobrzeska Żegluga Pasażerska. Utrzymuje regularną linię pomiędzy Kołobrzegiem i Bornholmem.

Cały artykuł zamieszczony został w listopadowym wydaniu miesięcznika "Żagle" 11/2016. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne numery "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.grupazpr.pl.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.