Azzurra wygrywa, Jabłoński trzeci w LVT
Włoski zespoł Azzurra pokonał w finale Emirates Team New Zealand 2:0 i zdobył Louis Vuitton Trophy w Nicei. Rosyjski Synergy z Karolem Jabłońskim za sterem zajął ostatecznie trzecie miejsce w regatach
Włosi, znani z doskonałych umiejętności żeglowania na słabym wietrze, pewnie pokonali Nowozelandczyków w finale Louis Vuitton Trophy. Przy wietrze 7-8 w (2B) Francesco Bruni, sternik jachtu Azzurra nie miał najmniejszych problemów, by utrzymać prowadzenie wywalczone tuż po starcie, tak w pierwszym jak i w drugim wyścigu.
W walce o miejsce 3 i 4 stanęły naprzeciw siebie zespoły rosyjski i brytyjski. Rosjanie znaleźli się w "małym finale" po tym, jak w zaciętej walce półfinałowej przegrali ostatecznie z nowozelandzkim Emirates Team New Zealand. Brytyjski Team Origin, w którego składzie Paweł Bielecki jest młynkowym, przegrali swój półfinał z Włochami (Azzurra), więc również przyszło im walczyć o trzecie miejsce regat. W jednym tylko wyścigu "małego finału" rozegranym przy bardzo słabym wietrze, początkowo prowadzili Brytyjczycy, ale na pierwszym kursie z wiatrem zostali wyprzedzeni przez Rosjan. Synergy z Karolem Jabłońskim jako sternikiem dalej powiększało zdobytą przewagę i linię mety Rosjanie minęli kilkaset metrów przed Brytyjczykami. Ostatecznie Rosjanie zajęli trzecie miejsce w LVT.
Animację komputerową tego i innych wyścigów można oglądać TUTAJ
Końcowe wyniki regat Louis Vuitton Trophy:
1 AZZURRA
2 EMIRATES TEAM NZ
3 SYNERGY
4 TEAMORIGIN
5 ALL4ONE
6 BMW ORACLE RACING
7 ARTEMIS
8 TFS-PAGES JAUNES
Pomysłodawcą i organizatorem regat Louis Vuitton Trophy jest nowo powstała organizacja World Sailing Team Association, której założycielami są m.in. Grant Dalton, szef zespołu Emirates Team New Zealand, Russel Couttss i Larry Ellison z BOR, oraz Bruno Trouble. Imprezę zorganizowano w związku z przeciągającymi się ustaleniami dotyczącymi rozgrywania kolejnych regat o Puchar Ameryki. Nadal bowiem nie znany jest termin kolejnej edycji tej najstarszej imprezy, w której, jak powszechnie się oczekuje, będzie mogło wziąć udział więcej zespołów, niż tylko dwa. Planuje się rozegranie w sumie pięciu regat LVT w przeciągu najbliższego roku.
LVT rozgrywane sę na czterech jachtach klasy ACC w ostatniej, piątej wersji, znanej z regat o Puchar Ameryki w 2007 roku w Walencji. Są to więc regaty przesiadkowe, a łodzie zostały bardzo precyzyjnie zrównane pod względem parametrów nautycznych, by wykluczyć różnice sprzętowe. Format rozgrywania wyścigów to match-racing.