Arda: Sklejkowa mieczówka do zabawy

2008-06-23 14:30 Radosław Werszko
_
Autor: archiwum Żagli

Arda jest łódką o cechach wyczynowych, jednak nie wymagającą regatowych umiejętności ani najwyższej sprawności fizycznej.

Zwykle łódka typowo wyczynowa wymaga sporych umiejętności i sprawności fizycznej do jej obsługi, co utrudnia zabawę nieregatowej załodze, zwłaszcza gdy silnie wieje. Na mojej łódce ten problem został znacznie zredukowany.

Kadłub
Regatowy charakter łódki widać najbardziej w kształcie kadłuba: wąska wodnica i szeroka, płaska rufa pozwalają dzięki małej powierzchni zmoczonej osiągać dobrą prędkość przy słabym wietrze i łatwo wchodzić w ślizg przy silnym. Jak nietrudno odgadnąć, Ardę narysowałem bez specjalnych ustępstw na rzecz pływania turystycznego. Bagażniki pod półpokładami zastąpiły szczelne komory wypornościowe, a podzielona na dwie części przestrzeń na drobny ekwipunek pod masztem służy także do schowania spinakera. Luk nie ma więc zamknięcia, ale został umieszczony w taki sposób, aby woda nie dostała się do środka, nawet gdy łódka się przewróci.
Kadłub Ardy buduje się ze sklejki opisywanej niedawno ("Żagle" 6/2002, str. 47) metodą wstępnego zszycia drutem przygotowanych wcześniej elementów i zalaminowania połączeń wąskimi pasami maty szklanej przesączonej żywicą. Maksymalnie uproszczona konstrukcja znacznie ułatwia samodzielną budowę.

Ożaglowanie
W projekcie Arda wyposażona jest w asymetryczny spinaker, stawiany na łatwym do zamontowania przed pływaniem bukszprycie - rozwiązanie takie jest prostsze konstrukcyjnie niż bukszpryt wysuwany i sprawdziło się już w pływaniu rekreacyjnym na większym Elfie. Łódź pokazana na fotografii ma zwykły spinaker ze spinakerbomem.

Na wodzie
Jacht zaprojektowałem jako dwuosobowy, lecz możliwe jest również pływanie jednoosobowe - sam najczęściej tak właśnie żegluję. Przy silniejszym wietrze łódka wymaga wtedy trochę zręczności w obsłudze, jednak wybalastowanie przez cały czas jest możliwe - nagrodą za ten wysiłek są niezapomniane emocje. W załodze składającej się z dwóch niezbyt ciężkich osób pływa się spokojniej i praktycznie przy każdym wietrze, nie ma przy tym potrzeby użycia trudnego dla nieregatowców trapezu. To wszystko oraz szeroki kadłub na poziomie pokładu sprawia, że wystarcza balastowanie w pasach umieszczonych na dnie kokpitu.
I jeszcze jedno: długość i powierzchnia żagli pozwala pływać Ardą bez patentu i - co ważniejsze - po morskich wodach w pasie dwóch mil, a przecież dopiero silny wiatr i morska fala to jest prawdziwe żeglowanie!

Dane techniczne:
Długość całkowita 4,00 m
Długość w linii wodnej 3,90 m
Szerokość 1,70 m
Zanurzenie 0,13/0,93 m
Wyporność 0,28 m3
Masa kadłuba 100 kg
Grot 7,1 m2
Fok 2,9 m2
Spinaker 11,0 m2
Konstruktor Radosław Werszko

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.