Alkohol jako zagrożenie w ruchu wodnym - świadome ryzyko

2013-07-30 16:38 archiwum Żagli
policja na wodzie
Autor: archiwum Żagli policja na wodzie

Na forach żeglarskich pojawiają dyskusje nt. alkohol i woda. Polemiki dotyczą pytania wolno czy nie? Wieloletnie tradycje to przyzwolenie na wypicie piwka żeglując. Prawo jednak jest prawem.

Picie alkoholu zazwyczaj wyolbrzymia błahe pobudki, rozluźnia hamulce moralne, zwiększa zuchwalstwo i zmniejsza obawę przed odpowiedzialnością za popełnione przestępstwo czy też wykroczenie. Kierowanie pojazdem, pływanie łodzią lub pilotowanie samolotu będąc pod jego wpływem wywołuje zazwyczaj określone konsekwencje prawne.

Odpowiedzialność prawna za prowadzenie pojazdów kształtować się będzie w zależności od zawartości alkoholu w organizmie.

 

Stan po użyciu alkoholu

- gdy jego zawartość w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia od 0,2 do 0,5 promila we krwi (0,1 do 0,25 mg/dm wydychanego powietrza, (art. 46 ust. 2 ustawy o Wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Pływanie łodzią w tym stanie jest wykroczeniem określonym w art. 87 § 1 lub 2 Kodeksu wykroczeń.

 

Stan nietrzeźwości

- gdy jego zawartość w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia powyżej 0,5 promila we krwi (0,25 mg/dm wydychanego powietrza - art. 46 ust. 3 ustawy o Wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wymienionej ustawy oraz art. 115 § 16 k.k.). Pływanie łodzią w tym stanie jest przestępstwem określonym w art. 178a k.k. 

 

Odnosząc się do kwestii pływania łodzią będąc pod różnym wpływem alkoholu, a więc poruszania się pojazdem w ruchu wodnym, to przepisem o charakterze interpretującym będzie Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.

Uszczegółowieniem postanowień ustawy pozostaje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych Z unormowań zawartych w załączniku do rozporządzenia możemy dowiedzieć się jak należy rozumieć i czym pozostaje m. in. 

  • Statek - statek uprawiający żeglugę śródlądową, w tym mały statek i prom, a także urządzenie pływające i statek morski, 
  • Statek o napędzie mechanicznym - statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urządzenie napędowe, z wyjątkiem statków, których mechaniczne urządzenie napędowe jest używane wyłącznie do małych przemieszczeń, w szczególności w portach lub miejscach załadunku i wyładunku, albo do zwiększenia sterowności statków podczas ich pchania albo holowania,
  • Statek żaglowy - statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urządzenia napędowego uznawany jest za statek o napędzie mechanicznym, 
  • Mały statek - statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m; do małych statków nie zalicza się, niezależnie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów, promów oraz statków przystosowanych do prowadzenia zestawów holowanych, pchanych lub sprzężonych, o ile takie zestawy nie składają się z małych statków, 
  • Skuter wodny - mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie, 

Odpowiedzialność za prowadzenie pojazdu wodnego będąc po użyciu lub pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka, uwarunkowana pozostaje od podstawowego kwantyfikatora, jakim staje się ruch wodny, inaczej ujmując droga wodna. Co stanowi drogę wodną, to odpowiedzi na to pytanie szukać trzeba każdorazowo w przepisach wydawanych na podstawie art. 14 ustawy o żegludze śródlądowej. Na mocy tej ustawowej delegacji Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej zostali zobowiązani do wydawania przepisów prawa miejscowego, które określają na obszarze ich działania szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków wynikające z charakteru i właściwości dróg wodnych. 

Przepisy te wydawane są w drodze zarządzenia, które podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym właściwym ze względu na terytorialny zakres obowiązywania tego zarządzenia.

Pływanie różnego rodzajami statków poza tymi obszarami wodnymi, będąc po użyciu lub wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka oznacza, że pozostajemy w pewnym sensie bezkarnymi, lecz nie do końca. Co się stanie gdy doprowadzimy w tym stanie do wypadku albo katastrofy. Obszary wodne, które nie są drogami wodnymi nie uchronią nas przed skutkiem odpowiedzialności karnej określonej chociażby w treści art. 160 k.k.

Podsumowując: 

  • Pływając żaglówką bez silnika, co nie stanowi pojazdu mechanicznego (statek napędzany tylko wiatrem lub wiosłem), będąc pod wpływem alkoholu poniesiemy konsekwencje dokładnie takie same jak za jazdę rowerem będąc pod wpływem alkoholu. 
  • Pływając żaglówką z silnikiem pod wpływem alkoholu, grożą konsekwencje dokładnie takie same jak za jazdę samochodem będąc pod wpływem alkoholu. 
  • Konsekwencją pływania łodzią będąc w określonym przedziale stanu nietrzeźwości, będzie zarzut popełnienia wykroczenia określonego w treści art. 87§ 1 i 2 k.w. lub przestępstwa stypizowanego w treści art.178a§1 i 2 k.k.; 
  • Jeśli nawet płyniesz na żaglach będąc pod wpływem alkoholu możesz stracić uprawnienia do kierowania motorówką, samolotem jak też samochodem.

 

 

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.