2007/3: Sezon polowań!

2008-09-10 12:13 Waldemar Heflich

Zwycięzca bierze wszystko, rekord, sławę i pieniądze. Choć sukces jest bardzo kosztowny, nie brakuje chętnych do inwestowania. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy będziemy świadkami ataku na rekordy samotnej żeglugi non stop dookoła świata i Jules Verne Trophee. Według zapowiedzi szefów nowych projektów, na które wydano miliony euro, Ellen MacArthur i Bruno Peyron długo nie nacieszą się swoimi osiągnięciami.

W 2005 roku zainteresowanie rejsem Ellen MacArthur przeszło wszelkie wyobrażenia. Jej popularność urosła do niebotycznych rozmiarów. Rozpoznawana jest przez 86 procent społeczeństwa brytyjskiego, co stawia ją w jednym szeregu z takimi osobistościami jak premier Tony Blair i David Beckham. Rekordowy rejs Ellen MacArthur, zakończony 2 lutego 2005 roku (opłynęła świat na trimaranie B&Q/Castorama w 71d14g 18m i 33s), był nie tylko wielkim wydarzeniem sportowym, ale też ogromnym sukcesem marketingowym. Jeszcze nigdy wydarzenie sportowe, którego główną postacią była tylko jedna osoba, nie wzbudziło takiego zainteresowania światowych mediów. W trakcie trwania rejsu samotnej żeglarki, codziennie pokazywano cztery minuty newsów na antenie amerykańskich stacji telewizyjnych: ABC, CNN i NBC. Zainteresowanie żeglarstwem w Wielkiej Brytanii wzrosło dwukrotnie! Logo B&Q/Castorama rozpoznaje teraz 57 procent społeczeństwa, podczas kiedy loga firm sponsorujących najlepsze piłkarskie kluby Premier League tylko 27 procent. Sponsorzy zarobili krocie, a Dame Ellen zrobiła niewyobrażalną karierę. Jej rekord stał się obiektem pożądania firm o zasięgu ogólnoświatowym i największych żeglarzy 
Jednym z nich jest Roman Paszke, który w lutym wyruszy w samotny rejs z zamiarem poprawienia osiągnięcia młodej Brytyjki. Jest wspierany przez Prezydenta RP, Fundację Ryszarda Krauze, firmę Bioton i Telewizję Polską. Nasz żeglarz, oprócz doświadczenia w samotnej żegludze, ma w tej grze wszystkie asy w ręku. Dysponuje nowoczesnym, 28 metrowym katamaranem. Przygotowania do rejsu były krótkie, ale bardzo intensywne. Jacht zbudowano w rekordowym tempie w szwedzkiej stoczni Marstroem Composite i ochrzczono w gdyńskiej stoczni Nauta. Wystartowała wielka kampania medialna. Planowane są specjalne programy telewizyjne i internetowe, w których śledzić będziemy przebieg rejsu. Na pokładzie Biotonu zainstalowano w tym celu aż dziesięć kamer telewizyjnych. Czy plan się powiedzie? Kapitan Paszke doskonale wie na co się porywa. W 2000 roku opłynął świat katamaranem Warta-Polpharma w regatach The Race. Przy Hornie przeżył olbrzymi sztorm, a na Atlantyku jego jacht doznał bardzo poważnych uszkodzeń. Romana nikt nie musi przekonywać, że będzie ciężko i strasznie. Trzymajmy kciuki! Popłynie po rekord i sławę, a także by zaspokoić nasz wielki głód sportowych sukcesów. Musi się jednak śpieszyć, bo kilku innych rywali czeka na początek sezonu polowania na oceaniczne rekordy. 
Na łowy chce wyruszyć Francis Joyon, któremu Brytyjka odebrała palmę pierwszeństwa w samotnej żegludze non stop dookoła świata. Francuz buduje w tym celu w stoczni Marsaudon Composites, 28 metrowy trimaran IDEC 2, który skonstruowali Nigel Irens i Benoit Cabaret. Z podobnym zamiarem noszą się także jego rodacy Franck Cammas i Thomas Coville. Pierwszy dysponować będzie 33 metrowym trzykadłubowym „pająkiem” Groupama 3 ze stoczni Multiplast. Drugi otrzyma niedługo z firmy Boatspeed w Australii 30 metrowy trimaran Sodebo, zaprojektowany przez spółkę Irens – Cabaret. Natomiast z rekordem Bruna Peyrona ( Orange II - 50 dni dookoła świata) , chce się rozprawić Pascal Bidegorry, który kończy budowę trimarana Banque Populaire V długości 40 metrów. Zdaniem konstruktorów Marca Van Peteghema i Vincenta Lauriot-Prevosta gigantyczna łódka G-Class, oczywiście z załogą, może bez problemów okrążyć świat czasie poniżej 50 dni i przy okazji pokonać barierę 1000 mil w czasie dobowej żeglugi. Pod koniec stycznia w stoczni Multiplast odbyło się wodowanie 32 metrowego katamaranu Gitana 13 (ex. Innovation Explorer. ex. Orange ). Gitana 13 została poddana gruntownej modernizacji, obejmującej m.in. nowy 41-metrowy maszt, osprzęt, olinowanie, ożaglowanie oraz kadłub. Skipperem jachtu będzie triumfator ubiegłorocznych regat Route du Rhum Lionel Lemonchois. W ciągu najbliższych tygodni poznamy program startów Gitana Team na rok 2007. Może i on ruszy na polowanie…  
W czasie, gdy dookoła świata będzie żeglował Roman Paszke, próbę pobicia rekordu Ellen podejmie również Tony Bullimore. Brytyjczyk rozpocznie jednak żeglugę 102-stopowym katamaranem Doha 2006 z południowej półkuli, a dokładnie z Hobart na Tasmanii. Jednak piętrzą się przed nim coraz to nowe kłopoty. Nie dość, że od wielu tygodni oczekuje na korzystne okno pogodowe, to na dodatek zmaga się z problemami technicznymi. Ostatnio musiał odesłać do poprawki zamówiony we Francji roler genakera. Polak i Brytyjczyk oczekują na rozpoczęcie rekordowej próby. Jesienią i zimą przyszłego roku wystartuje któryś z bardzo doświadczonych Francuzów. Gdy pierwszy z nich odda cumy będziemy mogli powiedzieć, że sezon polowań na rekordy został rozpoczęty…

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.