XIII edycja Regat o Puchar Prezydenta Miasta Gdańska
W miniony weekend (7-8 sierpnia) Zatoka Gdańska stała się po raz trzynasty areną zmagań uczestników regat żeglarskich o Puchar Prezydenta Miasta Gdańska 2010. Startujący jak co roku walczyli o okazały puchar - ufundowany przez Prezydenta Gdańska - Pawła Adamowicza. Rywalizowali z licznie zgromadzonymi na starcie konkurentami, pogodą i własnymi umiejętnościami.
Organizatorem regat był Jachtklub Stoczni Gdańskiej, a portem regat przystań Jachtklubu w Górkach Zachodnich. Rangi imprezie, poza ugruntowaną już w trójmiejskim środowisku żeglarskim renomą głównej nagrody, dodał fakt klasyfikacji regat do Pucharu Zatoki Gdańskiej - umożliwiający zawodnikom zebranie dodatkowych punktów do klasyfikacji generalnej Pucharu oraz zastosowanie klasyfikacji w formule ORC International - w ramach przygotowań do mających się odbyć za niecałe dwa tygodnie, organizowanych przez gdański MOSiR - Morskich Żeglarskich Mistrzostw Polski.
Pierwszego dnia regat (sobota) planowano przeprowadzenie dwu wyścigów; jednego krótkiego, a następnie długodystansowego. Niesprzyjająca pogoda (brak wiatru oraz padający deszcz) uniemożliwiła jednak sędziemu głównemu regat - Ryszardowi Rakowskiemu realizację tego planu. O ile padający deszcz - dla doskonale przygotowanych do wszelkich przeciwności aury regatowców - nie stanowił najmniejszego problemu - o tyle już brak wiatru okazał się z przyczyn oczywistych zadaniem nie do pokonania nawet dla najlepszych. W konsekwencji, przy słabym wietrze, przeprowadzono jeden wyścig, którego trasa po tzw. „śledziu" wytyczona została na rozlewisku Wisły Śmiałej w Górkach Zachodnich. W tym wyścigu najwyżej sklasyfikowany został gdański jacht Duży Ptak - dowodzony przez kpt. Mariusza Klupińskiego drugi uplasował się warszawski jacht Agata 8 pod Hubertem Cieślakiem, a trzecia Aquarella dowodzona przez Andrzeja Zielińskiego. Wieczorem pierwszego dnia regat startujące załogi spotkały się w porcie przy kiełbasce i żeglarskich napojach - śledząc na wielkim ekranie swoje regatowe poczynania utrwalone na taśmie filmowej przez wicekomandora Jachtklubu Stoczni Gdańskiej - Władysława Cebulę.
Drugiego dnia regat przy zdecydowanie lepszych warunkach pogodowych (wiatr południowy, 10-12 m/s) odbył się wyścig długodystansowy - na odległość 15 mil morskich. Trasa biegu prowadziła od przystani Jachtklubu Stoczni Gdańskiej do zlokalizowanej milę na północ od ujścia Wisły Śmiałej pławy „GW", następnie na wschód do pławy „PP", znów do „GW" i w końcu do mety na Wiśle. Organizator zdecydował się na uatrakcyjnienie tego biegu stosując formułę „na dochodzenie". Jachty startowały w odstępach czasowych (wolniejsze najpierw, szybsze jako ostatnie) tak, aby na metę wszyscy wpłynęli w mniej więcej tym samym czasie. Formuła spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem przez uczestników, a dyskusje o jej walorach trwały jeszcze długo po zakończeniu wyścigu. W niedzielnym biegu bezkonkurencyjna okazała się Agata 8 - co umożliwiło jej jednocześnie sięgnięcie po nagrodę główną regat, za nią znalazł się jacht Słoni dowodzony przez niejedyną w tych regatach panią kapitan - Maję Czarniawską, trzeci tego dnia był weteran tych regat - Duży Ptak - tym razem pod kapitanem Krzysztofem Paulem.
Klasyfikacja końcowa regat:
Klasyfikacja generalna:
1.Agata 8 - kpt. Hubert Cieślak
2.Duży Ptak - kpt. Krzysztof Paul
3.Słoni - kpt. Maja Czarniawska
Klasyfikacja w grupie B:
1.Chaber - kpt. Jacek Gnyszka
2.Argea - kpt. Ewa Gierulska
3.Wareg - kpt. Mariusz Kowalski
Klasyfikacja w grupie ORC:
1.Duży Ptak - kpt. Krzysztof Paul
2.Pallas - kpt. Tomasz Latawik
3.Polled - kpt. Jacek Chabowski