Wiatr w żaglach Brasil 1

2008-06-23 14:14 archiwum Żagli
_
Autor: FOT. PAWEŁ PATEREK/ŻAGLE

Czołówka jachtów uczestnicząca w regatach Volvo Ocean Race przekroczyła półmetek pierwszego etapu, wiodącego z Vigo , okrażając scoring waypoint wyspę Fernando de Noronha, położoną w pobliżu wybrzeża Brazylii, do Kapsztadu. Lider ABN Amro 1 ma 41 Mm przewagi nad aktualnie drugim Brasil 1. Kolejne 40 mm z tyłu są Ericsson i ABN Amro 2. Prawdopodobnie skiperzy zdecydują się na zwrot na wschód i żeglugę przez Atlantyk ku południowym wybrzeżom Afryki, kiedy dotrą do około 30 stopnia szerokości południowej.

Jednak lider w tej chwili płynie wolniej od goniących go jednostek. Najszybciej żegluje brazylijska ekipa, co może być zasługą decyzji skipera Torbena Greala i nawigator Adrienne Cahalan (na zdjęciu; była nawigatorem na jachcie dowodzonym przez Karola Jabłońskiego MK Cafe Omen w regatach Admiral''s Cup 1999), którzy zdecydowali się płynąć kursem około 35 Mm odsunietym na wschód w stosunku do reszty stawki. Jedynym wolniejszym jachtem we flocie od lidera jest, żeglujący ze stratą prawie 1 000 Mm Sunergy and Friends.

 

Z drugiej strony utrata części przewagi nie powinna martwić Mike''a Sandersona i jego załogi, bowiem niedługo też goniąca trójka dostanie się w zasięg słabszego wiatru, z którym obecnie zmaga się ABN Amro 1.

12 listopada z Vigo wystartowało siedem załóg. Bardzo wcześnie gotowa do rywalizacji była załoga reprezentująca barwy holenderskiego banku ABN AMRO. Holendrzy jako jedyni wystawili dwa jachty konstrukcji Juana Koyoumdjiana. Skiperem ABN AMRO 1 jest weteran Whitbreada i Americas Cup - Nowozelandczyk Mike Sanderson. Młodą załogą ABN AMRO 2 dowodzi Francuz Sebastien Josse. Na doświadczenie i umiejętności postawiono w zespole Ericsson Racing Team. Skiperem został Neal McDonald. Brytyjczyk wspierany jest m.in. przez zwycięzcę poprzedniej edycji regat - Johna Kosteckiego, który pełni rolę taktyka podczas krótkich wyścigów przybrzeżnych. Podporą zespołu są jeszcze Richard Brisius, Johan Salen i Magnus Olsson. Liderem południowoamerykańskiej ekipy Brasil 1 jest, uznawany na najbardziej wszechstronnego żeglarza, Torben Grael. W załodze jest także Alan Adler i pani nawigator Adrienne Cahalan z Australii. Jedyna kobieta w tym towarzystwie. Wokółziemska przygoda przyciągnęła także ponownie Paula Cayarda. Zwycięzca Whitbreada edycji 1997-98 i doświadczony uczestnik Americas Cup ma być mocnym punktem amerykańskiej ekipy Pirates of the Caribbean. Jacht zaprojektowało biuro Farr Yacht Design. Mimo tego, że Amerykanie mieli nieco mniej czasu na przygotowania niż konkurenci - załoga Czarnej Perły zapowiadała walkę o zwycięstwo. Premier Challenge (obecnie Sunergy & Friends) to przedstawiciel antypodów w tym towarzystwie. Skiperem australijskiej załogi jest Grant Wharington - właściciel maxi Wild Thing. Konstruktorem Volvo 70 ekipy z antypodów jest Don Jones. Jednym z najlepiej przygotowanych zespołów w tej stawce jest hiszpańska załoga Movistar. Generalnym menedżerem i sternikiem in port racing jest Pedro Campos. Na skipera wybrano także niezwykle doświadczonego w tej rywalizacji Holendra Bouwe Bekkinga. Nawigatorem międzynarodowej załogi jest Andrew Cape z Australii. Jacht zbudowany w stoczni Boatspeed zaprojektowało również biuro Farr Yacht Design. Hiszpańska ekipa podczas testów poprawiła już dobowy rekord pod żaglami dla jednokadłubowca. Wiele wskazuje, że wyśrubowany wyczyn może zostać poprawiony na trasie Volvo Ocean Race 2005-06.

Regaty Volvo Ocean Race składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1:
Vigo - Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;
Etap 2: Cape Town - Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;
Etap 3: Melbourne - Wellington - pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;
Etap 4: Wellington - Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);
Etap 5: Rio de Janeiro - Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;
Etap 6: Annapolis - New York - pitstop (400 nm); start 7 V 2006;
Etap 7: New York - Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;
Etap 8: Portsmouth - Rotterdam (1,500nm); start 4 VI 2006;
Etap 9: Rotterdam - Geteborg - start 17 VI 2006.

"scoring waypoint" - prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.

Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce - 1pkt.; 2gie - 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.

W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty - Otago i Copernicus.

Fot. www.volvooceanrace.org

Klasyfikacja generalna regat Volvo Ocean Race 2005-06 (po in port race w Sanxenxo i zaliczeniu scoring waypoint Fernando de Noronha):

1. Ericsson 6.5

2. Brasil 1 5,5

3. ABN AMRO ONE 4,5

4. ABN AMRO TWO 4

5. The Black Pearl 2.5

6. movistar 2

7. Premier Challenge 0

Leg 01 Data
TeamLatitudeLongitudeDTFDTLDTLCCMGSMGVMGETA
ABN AMRO ONE18 04.55S33 24.16W2920 0017412.713.100:00 UTC
02-12-05
Brasil 115 20.23S32 31.15W2961 41817715.212.900:00 UTC
03-12-05
ABN AMRO TWO15 21.02S33 20.30W3001 81318115.412.800:00 UTC
03-12-05
Ericsson Racing Team15 24.00S33 22.26W300181-618614.712.800:00 UTC
03-12-05
Sunergy and Friends03 52.59N30 09.06W3843923131839.99.600:00 UTC
10-12-05
movistar37 07.38N08 31.48WNo DataNo DataNo DataNo DataNo DataNo DataNo Data
Pirates of the CaribbeanDNFDNFDNFDNFDNFDNFDNFDNFDNF

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.