Vendee Globe: Problemy na pokładach „Cheminee Poujoulat" oraz „Virbac-Paprec 3"

2013-01-07 13:28 archiwum Żagli
_
Autor: JM Liot / DPPI / Virbac-Paprec Sailing Team

W niedzielę 6 grudnia w niezidentyfikowany obiekt pływający uderzył Bernard Stamm. Szwajcarski żeglarz uszkodził jedyny, naprawiany kilka dni wcześniej hydrogenerator. Dziś nad ranem natomiast Jean-Pierre Dick zakomunikował, że podczas żeglugi na wiatr o prędkości 30 w., na jego „Virbac-Paprec 3" zerwało się mocowanie sztagu. By nie złamać masztu, Francuz natychmiast musiał zmienić kurs i żegluje z wiatrem w przeciwną stronę trasy!

Zaraz po tym, jak Bernard Stamm złożył odwołanie od dyskwalifikującej go z wyścigu decyzji jury, jego jacht „Cheminees Poujoulat" uderzył w niezidentyfikowany obiekt pływający. Podczas zdarzenia uszkodzony został jedyny działający na jachcie hydrogenerator – ten sam, za którego naprawę w kontrowersyjnych okolicznościach Szwajcar został zdyskwalifikowany... Na pokładzie „Cheminees Poujoulat" już praktycznie skończyło się paliwo, wobec czego nie można korzystać ze spalinowego generatora prądu. Obecnie sam żeglarz oraz jego zespół brzegowy gorączkowo szukają rozwiązania problem braku zasilania, zastanawiając się przede wszystkim, gdzie można w najbliższym czasie ponownie stanąć na płytkiej, osłoniętej wodzie, by znów dokonać napraw. Obecnie Stamm żegluje w trybie najniższego poboru energii elektrycznej z akumulatorów, co oznacza w praktyce, że na pokładzie jachtu włączony jest tylko autopilot. W tym trybie żeglarz może przetrwać maksimum kilka dni. Tymczasem do Przylądka Horn, gdzie ewentualnie można próbować znaleźć jakieś miejsce do zakotwiczenia, „Cheminee Poujoulat" ma jeszcze ok. dwie doby żeglugi (650-700 mil).

Jean-Pierre Dick zgłosił zerwanie się wytrzymałej linki wykonanej z materiału manila, łączącej sztag z pokładem, dokładnie w poniedziałek o 5:15 rano naszego czasu. Szczęśliwie, po zauważeniu jej zerwania, francuski żeglarz zdołał obrócić swój jacht klasy IMOCA Open 60, „Virbac-Paprec 3” i ustawić ją na kierunku z wiatrem. Choć to kurs przeciwny do tego prowadzącego do mety, Jean-Pierre Dick ma teraz szansę naprawić uszkodzenia.

Klasyfikacja na dzień 7 stycznia, godzina 1200

 BOAT NAME
Skipper name
Ranking changeLatitude
Longitude
Distance to leader
Distance to finish
CourseVMG
over one hour
1
MACIF
François Gabart
 38° 59'19'' S
39° 17'58'' O
0.0 nm
5566.6 nm
332 °10.9 nds
7.1 nds
2
Banque Populaire
Armel Le Cléac´h
 39° 18'42'' S
41° 38'14'' O
59.1 nm
5625.8 nm
329 °9.8 nds
5.7 nds
3
Virbac Paprec 3
Jean-Pierre Dick
+1043° 35'57'' S
42° 41'9'' O
314.0 nm
5880.6 nm
74 °6.3 nds
4.0 nds
4
HUGO BOSS
Alex Thomson
-145° 37'16'' S
50° 37'37'' O
573.2 nm
6139.8 nm
33 °9.5 nds
9.5 nds
5
SynerCiel
Jean Le Cam
-155° 7'57'' S
75° 36'42'' O
1728.5 nm
7295.2 nm
115 °13.6 nds
13.4 nds
6
Gamesa
Mike Golding
-154° 0'15'' S
82° 54'58'' O
1991.3 nm
7557.9 nm
101 °16.1 nds
16.0 nds
7
Mirabaud
Dominique Wavre
-154° 8'15'' S
84° 41'12'' O
2048.0 nm
7614.7 nm
95 °16.0 nds
15.7 nds
8
Cheminées Poujoulat
Bernard Stamm
-154° 23'10'' S
85° 28'3'' O
2069.9 nm
7636.5 nm
86 °15.5 nds
14.5 nds
9
AKENA Vérandas
Arnaud Boissières
-154° 27'22'' S
91° 36'36'' O
2274.8 nm
7841.4 nm
96 °12.9 nds
12.7 nds
10
ACCIONA 100% EcoPowered
Javier Sansó
-154° 38'47'' S
91° 51'26'' O
2279.9 nm
7846.6 nm
102 °12.7 nds
12.7 nds
11
Votre Nom Autour du Monde avec EDM Projets
Bertrand de Broc
-152° 4'40'' S
129° 53'19'' O
3674.0 nm
9240.7 nm
123 °11.3 nds
10.2 nds
12
Initiatives-coeur
Tanguy De Lamotte
-149° 21'39'' S
136° 21'13'' O
3950.9 nm
9517.5 nm
121 °11.5 nds
11.3 nds
13
Team Plastique
Alessandro Di Benedetto
-150° 36'33'' S
158° 48'21'' O
4819.3 nm
10386.0 nm
92 °14.4 nds
14.3 nds
PRB
Vincent Riou
Retired
ENERGA
Zbigniew Gutkowski
Retired
Maître CoQ
Jérémie Beyou
Retired
Savéol
Samantha Davies
Retired
Bureau Vallée
Louis Burton
Retired
Groupe Bel
Kito de Pavant
Retired
Safran
Marc Guillemot
Retired
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.