Velux 5 Oceans: Zacięta walka o drugie miejsce
Niezwykłe emocje sportowe towarzyszą końcówce drugiego etapu wokółziemskich regat VELUX 5 OCEANS. Po przebyciu większości trasy z Afryki do Nowej Zelandii, jachty rywalizujących ze sobą w wyjątkowy sposób Dereka Hatfielda i Zbigniewa „Gutka” Gutkowskiego chwilami dzieli odległość zaledwie kilku mil, pomimo przebytych sztormów i różnic technicznych między łódkami.
Dzisiaj Gutek znów na drugim miejscu. „Płynę szybko, to widać, ale jest to również stresujące, bo muszę bardzo uważać” – mówił w porannej rozmowie telefonicznej. „Nie wiem jeszcze, jak to zrobię, na pewno będę się trzymał zewnętrznej strony niżu, na której się obecnie znajduję i ten niż powinien mnie doprowadzić do Nowej Zelandii. Niestety są niejasne warunki w prognozie pogody, zmienne wiatry przy cieśninie Cooka, w tej chwili nie umiem jeszcze powiedzieć, jak to rozegram” – dodał.
Polakowi dzięki dobrej taktyce udało się w zasadzie w jedną dobę odrobić prawie połowę straty do prowadzącego flotę Le Pingouina Brada Van Liewa – dziś zamiast 400 mil dzieli go od niego tylko 250 mil. Średnia prędkość ostatniej doby jachtu Operon Racing wyniosła 12,7 węzła, co dało największy ze wszystkich przelot dobowy – 304,8 Mm.
Gutek jednak nie chce w tym momencie atakować lidera: „Jeszcze jedną dobę mógłbym tak popłynąć, ale bardzo dużo bym ryzykował, a pilnując Dereka mam szansę na drugie miejsce. Warunki na oceanie są, jakie są, trzeba się do nich przyzwyczaić i albo z nimi walczyć albo współpracować, jednak współpracować jest lepiej”.
Dzisiaj Gutkowski zobaczył na horyzoncie statek, co na Oceanie Południowym nie jest rzeczą zwyczajną: „Najpierw pomyślałem, że to góra lodowa – alarm mi się włączył pierwszy raz od Kapsztadu. Okazało się, że to statek badawczy, który płynął w stronę Antarktydy, Aurora Australis. Dobrze, że nie góra. Ale byłem bardzo zdziwiony, bo na 52 stopniu południowym spotkać statek, to tak jakby znaleźć igłę w stogu siana.”
Derek Hatfield, z którym Gutek rywalizuje od wypłynięcia z Kapsztadu, zapowiada walkę do ostatnich metrów. Prowadzący jacht Active House 58-letni Kanadyjczyk mówi, że w regatach walczyć należy zawsze do samej mety. „Ciekawe, komu uda się pierwszemu dotrzeć do Wellington” – powiedział. „Płyniemy tak blisko, że mamy podobne warunki. Będę walczył. Ale jedną z najpiękniejszych rzeczy w tych właśnie regatach jest to, że choć na wodzie walczymy ostro, na lądzie jesteśmy przyjaciółmi. Nikomu nigdy nie życzę źle, ale w przypadku Brada jedna mała awaria może spowodować, że będzie musiał zwolnić. Na razie ogląda się do tyłu, żeby zobaczyć, którędy my popłyniemy, a my też chcielibyśmy poznać jego strategię.”
Choć sztorm, jaki przez ostatnie dni ciężko doświadczał żeglarzy, minął, prognoza pogody nie jest jednoznaczna. Pierwszy jacht, Le Pingouin, znajduje się w odległości zaledwie 1 200 Mm od mety w Wellington, więc nadchodzi czas decyzji. Przy utrzymaniu obecnych prędkości Brad Van Liew, Zbigniew Gutkowski i Derek Hatfield powinni dotrzeć do mety w tym tygodniu.
Klasyfikacja na godzinę 12.00 UTC dnia 10 stycznia 2011:
1. Brad Van Liew – Le Pingouin – 1200,2 Mm do Wellington
2. Zbigniew Gutkowski – Operon Racing – 250 Mm do lidera
3. Derek Hatfield – Active House – 315 Mm do lidera
4. Chris Stanmore-Major – Spartan – 971,1 Mm do lidera
5. Christophe Bullens – Five Oceans of Smiles Too – wycofał się z regat 3 stycznia 2011
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednia informację na temat regat zamieścilismy TUTAJ