Velux 5 Oceans: Van Liew na prowadzeniu, Gutek spadł na trzecie
Po dwunastu dniach drugiego etapu regat VELUX 5 OCEANS w zmiennych warunkach pogodowych stawkę prowadzi Brad Van Liew. Na drugiej pozycji, ok. 105 mil morskich za liderem żegluje Kanadyjczyk, Derek Hatfield. Tuż za nim, ze stratą 113 mil do Van Liewa płynie Polak, Zbigniew Gutkowski.
Amerykanin w ciągu ostatniej doby pokonał rekordowy dystans 330 Mm i jako pierwszy wszedł w strefę punktowanego pomiaru czasu wyznaczoną pomiędzy długością geograficzną 50° a 75°E. Zbigniew Gutkowski, który w trakcie świątecznego weekendu miał problemy z autopilotem, dziś znajduje się w odległości 113 Mm od lidera i płynie z prędkością 12 węzłów. Tuż przed nim, zaledwie w odległości 8 Mm - żegluje w tej chwili Derek Hatfield, którego ostatni przebieg dobowy wynoszący 308 Mm pokazał, na co go stać.
Trzy pierwsze jachty - Le Pingouin, Active House i Operon Racing żeglują obecnie w strefie wiatrów południowo-zachodnich i zachodnich, wciąż w rejonie ryczących czterdziestek. Znajdują się w okolicy Wysp Kerguelena, które instrukcja regatowa nakazuje omijać prawą burtą. Jest to jednocześnie bramka bezpieczeństwa, gdyż minięcie ich lewą burtą oznaczałoby konieczność zejścia poniżej 50° szerokości południowej, gdzie prawdopodobieństwo spotkania z górami lodowymi jest już spore, a raporty podają ich obecność już na szerokości 46°S. "Z pewnością jest to okolica, gdzie należy poruszać się ostrożnie. Moim celem jest przepłynąć bezpiecznie i nie jechać zbyt zachowawczo, szczególnie teraz, kiedy udało mi się przejąć od Gutka prowadzenie" - pisze z pokładu Brad Van Liew.
Tymczasem Chris Stamnore-Major znajduje się w rejonie słabszych i mniej sprzyjających wiatrów, w odległości 775 Mm od lidera. Z kolei Christophe Bullens, który po awarii szyny grota po raz drugi w tym etapie zmuszony był powrócić do Kapsztadu w celu dokonania niezbędnych napraw, wciąż przebywa w porcie, a wolontariusze pomagają mu w pracach przy łódce. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Belg wypłynie z Kapsztadu 28 grudnia wieczorem.
Awaria samosteru na jachcie Gutka miała groźne konsekwencje. Poniżej relacja Zbyszka Gutkowskiego z "wieczoru wigilijnego", kiedy to wszystko się wydarzyło:
"Od Wigilii mam bardzo poważne problemy z samosterem NKE i nie potrafię tego naprawić. Po prostu bez ostrzeżenia robi co chce. W nocy 24 grudnia na pełnej prędkości łódka zrobiła zwrot przez rufę i w efekcie leżałem na środku Oceanu Południowego przyklejony żaglami do wody. Uchylny kil znajdował się w pozycji maksymalnego wychylenia na właściwy hals, wiec po rufie działał odwrotnie. Dość szybko udało mi się przesunąć kil na właściwe położenie, zamienić baksztagi i żagle stronami (wszystko w przechyle 80°). Łódka wróciła do normalnej pozycji. Jakimś cudem wyszedłem z tego bez szwanku. Juz minęło parę dni i nadal nie znalazłem lekarstwa na tę chorobę."
Klasyfikacja na godzinę 12 UTC 27 grudnia 2010:
1. Brad Van Liew - Le Pingouin - 4736, 7 mil do Wellington
2. Zbigniew Gutkowski - Operon Racing - 109,2 Mm do lidera
3. Derek Hatfield - Active House - 114,4 Mm do lidera
4. Chris Stanmore-Major - Spartan - 775,2 Mm do lidera
5. Christophe Bullens - Five Oceans of Smiles Too - 2161,8 Mm do lidera (w Kapsztadzie)
Poprzednią informację z drugego etapu regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com