Przygotowania do drugiego etapu VELUX 5 OCEANS
O ile pierwszy etap regat Velux 5 Oceans z La Rochelle do Cape Town nie był zbyt wymagający, etap drugi z Południowej Afryki do Wellington w Nowej Zelandii będzie z o wiele trudniejszy...
Wyjący wiatr, lodowate zimno, ogromne fale i góry lodowe czekają na pięciu śmiałków, którzy już niedługo opuszczą ciepłe schronienie Cape Town i wyruszą na niebezpieczne wody Oceanu Indyjskiego aby dotrzeć do Wellington w Nowej Zelandii. Po drodze napotkają najgorsze z możliwych warunków pogodowych – i będą musieli poradzić sobie z nimi samotnie. Ponad 7 000 Mm i niezliczone trudności dzielą ich od kolejnego portu etapowego.
Na przestrzeni 28-letniej historii tych regat właśnie w tym rejonie świata wydarzyło się najwięcej wypadków. W roku 1994 (wówczas były to regaty BOC Challenge) jacht Francuzki Isabelle Autissier Ecureuil Potiou Charentes II stracił maszt, a później został poważnie uszkodzony. Żeglarkę uratowano, ale jachtu nie udało się odzyskać. 12 lat później Brytyjczyk Mike Golding ruszył na pomoc swojemu rywalowi, Alexowi Thomsonowi, na którego jachcie, Hugo Boss, nastąpiła poważna awaria kila. Następnie jacht Goldinga, Ecover, stracił maszt w odległości zaledwie 1000 Mm od Kapsztadu – zaledwie sześć godzin po uratowaniu Thomsona.
Człowiekiem, który zna z autopsji niebezpieczeństwa i wyzwania tej trasy jest dyrektor regat, David Adams, dwukrotny uczestnik regat i zwycięzca w klasie drugiej w 1994 roku. „Drugi etap regat jest prawdopodobnie najbardziej wymagający pod względem fizycznym” – mówi Adams. „To bardzo trudny odcinek. Jest zimno, ciemno, mokro, woda ma wstrętny zielony kolor. Cały czas płynie się w rejonie Ryczących Czterdziestek i Wyjących Pięćdziesiątek” – dodaje. „To bardzo zniechęcająca perspektywa, ale jednocześnie jeden z powodów dla jakiego się startuje w tego rodzaju regatach. Duże prędkości, wielkie fale i wiatr, który niesie do przodu. Są oczywiście plusy i minusy, ale przede wszystkim jedna rzecz: lód. W tym rejonie występują góry lodowe, ale nikt dokładnie nie wie, gdzie się znajdują. Cały czas trzeba na nie uważać, to największy problem moim zdaniem”.
Po wyruszeniu z Cape Town 12 grudnia flota pięciu jachtów Eco 60 ruszy na południe, w kierunku wód Oceanu Południowego. Ich cechą charakterystyczną są duże układy niżowe generujące wiatry o sile huraganu i fale wielkości kilkupiętrowych budynków. Nieustanne uderzanie jachtu o wodę oznacza brak snu, a fale gwarantują, że nic, nawet najlepiej zapakowane, nie pozostanie suche.
Żeby ograniczyć ryzyko w trakcie pokonywania najbardziej niebezpiecznych rejonów Oceanu Południowego, żeglarze muszą trzymać się północnej strony Wysp Kerguleny, opustoszałego archipelagu w połowie drogi z Afryki do Australii. Ale uniknięcie lodu nie oznacza rozwiązania problemów.
„Nie tyle wiatr, co rozmiar fal stanowi poważny kłopot” – mówi Adams. “Jeżeli zdarzy się, że dopłyniesz w okolice Wysp Kerguleny w złym momencie, gdy przechodzi nad nimi niż, to koszmar. Wcześniej płynie się przez ocean, którego głębokość wynosi ponad 6 kilometrów, a później robi się zaledwie 100 metrów. Fale, które wtedy się tworzą, mają wielkość pięciopiętrowych budynków walących się wprost na ciebie. Słyszysz ich ryk i musisz sobie poradzić”.
Po minięciu Wysp Kerguleny zawodnicy znów zejdą na południe, żeby dostać się w strefę silnych wiatrów i jak najszybciej dopłynąć do Wellington. „Czasami wieje tak, że nawet bez żagli jacht płynie 10, 12, nawet 15 węzłów” – dodaje David Adams. „Ukończenie drugiego etapu to sukces, do którego klucz stanowi umiejętność zarządzania ryzykiem. Trzeba wiedzieć, kiedy można przycisnąć, a kiedy odpuścić i przeczekać najgorszą pogodę”.
Kolejna bramka bezpieczeństwa znajduje się poniżej przylądka Leeuwin, najdalej na południowy zachód wysuniętego krańca Australii i drugiego z wielkich przylądków na trasie VELUX 5 OCEANS. Jej lokalizacja również ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z górami lodowymi. Z kolei pomiędzy 50 a 75 stopniem szerokości południowej prowadzony będzie kolejny punktowany pomiar prędkości.
Tuż przed metą w Wellington zawodnicy wpłyną na okryte złą sławą wody Cieśniny Cooka oddzielające północną i południową część Nowej Zelandii. Naturalny korytarz tych wysp sprawia, że szaleją tu lokalne sztormy będące wyzwaniem dla wszystkich przepływających tą trasą jednostek.
Drugi etap regat VELUX 5 OCEANS startuje 12 grudnia 2010 roku o godzinie 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego).
9 grudnia ZAWODNICY ODEBRALI NAGRODY ZA PIERWSZY ETAP regat. Amerykanin Brad Van Liew został już oficjalnie ogłoszony zwycięzcą pierwszego etapu wokółziemskich regat VELUX 5 OCEANS. 42-letni żeglarz z Charleston w Południowej Karolinie przepłynął liczącą 7500 Mm trasę w 28 dni.
Van Liew otrzymał maksymalną liczbę 12 punktów za zwycięstwo oraz 3 punkty dodatkowe za najszybsze przejście między bramkami pomiaru czasu. Pokonanie dystansu pomiędzy szerokością geograficzną 5N a 5S zajęło mu dwa dni, sześć godzin i sześć minut. Brad to weteran regat VELUX 5 OCEANS, wygrał klasę drugą w edycji 2002/3, a po raz pierwszy startował w roku 1998, kończąc z trzecią lokatą w drugiej klasie. Wczoraj za zwycięstwo w pierwszym etapie otrzymał 24 000 euro.
Polak, Zbigniew Gutek Gutkowski, doświadczony żeglarz, ale pierwszy raz startujący samotnie, zajął fantastyczne drugie miejsce i dodatkowo uzyskał dwa punkty za drugi czas na bramce pomiarowej. Nagroda pieniężna za drugie miejsce – 15 000 euro.
Kanadyjczyk Derek Hatfield był na podium trzeci z jednym dodatkowym punktem. Nagroda finansowa za trzecią lokatę jaką otrzymał to 12 000 euro.
Ogłaszając oficjalne wyniki, sir Robin Knox-Johnston powiedział: „Każdy z was popłynął wspaniale, wszyscy dotarliście bezpiecznie do Kapsztadu, pokazaliście swoją determinację, siłę charakteru i opanowanie morskiego rzemiosła – cechy kluczowe dla tej imprezy. Wszyscy życzymy wam powodzenia w kolejnym etapie.”
Przyznano również nagrody dodatkowe, będące uznaniem dla pracy zawodników włożonej w relacje przesyłane za pośrednictwem blogów, filmów i zdjęć. Gutek otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia (2 tys. euro), Brad za najlepszy film (2 tys. euro), Derek za najlepszy blog (1 tys. euro). Dodatkowo Gutkowski dostał 1 tys. euro za minięcie pierwszego znaku kursowego po starcie z La Rochelle.
Tabela wyników po pierwszym etapie:
VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
Poprzednią relację z regat V5O zamieściliśmy TUTAJ