Velux 5 Oceans: Pacyfik przyjaźniejszy dla żeglarzy
Mija szósta doba od startu trzeciego etapu regat VELUX 5 OCEANS. Według płynącego kolejny dzień na drugim miejscu Zbigniewa „Gutka” Gutkowskiego ten etap jest dużo przyjemniejszy niż poprzedni. „Zrobiliśmy już prawie 2 000 mil. To naprawdę dużo w porównaniu z poprzednim etapem, gdzie po tygodniu wciąż byliśmy 400 mil od Kapsztadu” – mówił polski żeglarz dziś rano przez telefon.
„Poza tym Pacyfik jest dużo przyjemniejszy niż Ocean Indyjski, na razie wciąż mamy dobrą pogodę i świetne warunki. Płyniemy bardzo szybko, prędkości, jakie osiąga Operon Racing są w granicach 25 węzłów, co wcześniej zdarzało się tylko przy zjazdach z fali” – dodał. „Jestem teraz na 49 stopniu szerokości geograficznej południowej, do bramki bezpieczeństwa zostało mi 225 mil, powinienem się tam znaleźć jutro wieczorem. Przez najbliższe kilka dni zapowiada się półwiatr, kurs optymalnie korzystny dla Brada i Dereka, których jachty mają inny kształt niż Operon. Ja nie będę mógł rozwinąć takich prędkości jak oni – ale zobaczymy.”
Cała flota płynie również zdecydowanie bliżej siebie niż w poprzednich etapach. Cztery jachty znajdują się zaledwie na przestrzeni 100 mil morskich, a wszyscy zawodnicy starają się płynąć jak najszybciej. „Gutek jedzie bardzo szybko, a ja robię, co mogę, żeby nie zostać w tyle. Obaj chcemy być jak najbliżej Brada, który również się stara. Fantastyczna rywalizacja.” – mówił rano Kanadyjczyk Derek Hatfield (Active House). „Zapowiada się bardzo dobry etap. Każdy chce jak najszybciej minąć Przylądek Horn i znaleźć się już na Południowym Atlantyku. Jesteśmy dopiero pięć dni w morzu a mam wrażenie, jakby to było dużo dłużej. Jak na razie nie mieliśmy też większych kłopotów z pogodą. Do końca tygodnia będziemy mieli za sobą już jedną trzecią trasy, co stanowi bardzo dobry wynik”.
Zarówno na pokładzie Operon Racing jak i na Active House żeglarze mają drobne kłopoty z silnikiem. Na jachcie Zbigniewa „Gutka” Gutkowskiego poluzowały się mocowania silnika, ale żeglarz zauważył to w trakcie rutynowego, codziennego przeglądu jachtu i zabezpieczył wszystko dodatkowymi linami. Z kolei Derek Hatfield od dnia startu boryka się z wyciekiem oleju i może używać silnika do ładowania akumulatorów tylko na jednym halsie. Zbiera wyciekający olej i wlewa go z powrotem, na razie nie ma z tego powodu większych problemów.
Kolejność zawodników w dniu 11.02.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego):
1. Brad Van Liew, Le Pingouin: 4432 Mm do mety, dystans ostatniej doby: 286 Mm, średnia prędkość: 11,9 węzła
2. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing: 69 mil do lidera, dystans ostatniej doby: 285 Mm, średnia prędkość: 11,9 węzła
3. Derek Hatfield, Active House: 95 Mm mil do lidera, dystans ostatniej doby 277 Mm, średnia prędkość: 11,6 węzła
4. Chris Stanmore-Major, Spartan: 276 mil do lidera, dystans ostatniej doby 189 Mm, średnia prędkość: 7,9 węzła
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca wypłyną do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednia informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ