Velux 5 Oceans: Start piątego etapu...
Wypływających 14.05 (o godzinie 21.00 czasu polskiego) zawodników żegnało kilkaset osób zgromadzonych na pomostach Maritime Centre w Charleston. Specjalnie dla Zbigniewa „Gutka” Gutkowskiego w porcie pojawiła się spora grupa polskich kibiców z polskimi flagami. „Gutkowi” było bardzo miło widzieć rodaków dopingujących go przed ostatnim etapem, kończącym regaty samotnych żeglarzy dookoła świata.
„Dziękuję bardzo, że mnie odwiedziliście, jestem dumny, że mogę być tutaj, was reprezentować, mam nadzieję, że do tej pory was nie zawiodłem i dalej nie zawiodę” – powiedział Gutkowski ze sceny. Schodzącemu na jacht żeglarzowi towarzyszył głośny doping po polsku.
Emocje, jakich można się spodziewać w tym finałowym etapie, rozpoczęły się już przed startem. Wszystkie cztery jachty przecięły linię mety w trakcie zaledwie kilku sekund, więc start wyglądał jakby ścigały się małe łódki otwartpokładowe a nie potężne Eco 60. Warunki były idealne, 15 do 20 węzłów wiatru. Brad Van Liew, Derek Hatfield, Zbigniew „Gutek” Gutkowski i Chris Stanmore-Major postawili wszystkie żagle, załoganci zeszli z pokładów, rozpoczął się finałowy sprint przez Atlantyk. 3600 mil z Charleston do La Rochelle, skąd jachty wyruszyły osiem miesięcy temu. Pierwszy spodziewany jest na mecie po około 12 dniach żeglugi.
Najpierw linię startu przeciął Active House, dosłownie kilka metrów za nim był Operon Racing. Później Le Pingouin i Spartan. Z kolei na pierwszym znaku kursowym pierwszy zameldował się Chris Stanmore-Major.
Na wodzie zawodnikom towarzyszyło około 80 jachtów i motorówek z kibicami oraz dziennikarzami, a start znajdował się około 10 mil od mariny, gdzie wcześniej cumowały jachty zawodników, więc każda jednostka musiała płynąć około dwóch godzin w jedną stronę, żeby obejrzeć start bezpośrednio z wody.
Piąty i ostatni etap zapowiada się wyjątkowo emocjonująco. Każdy z zawodników ma swój cel w tym rejsie. Brad Van Liew musi dotrzeć na metę, żeby wygrać i bardzo chciałby wygrać „na czysto”, czyli po raz kolejny być pierwszy na mecie.
Derek i Gutek zaczynają ten etap z taką samą liczbą punktów – każdy ma 43. Ten, który przypłynie pierwszy, zajmie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. CSM z pewnością wykorzysta każdą szansę, żeby zdobyć jak najwięcej punktów.
Dodatkowe punkty można zdobyć na bramce pomiaru prędkości ustawionej pomiędzy szerokością 35° i 20° W, a wejście do bramki znajduje się na 48 stopniu długości północnej, więc wcale nie po drodze, jeżeli ktoś chce szybko znaleźć się na mecie.
W tym etapie, tak samo jak w poprzednim, zawodnicy również będą mogli skorzystać z trybu ukrytego, ale tylko raz, przez 24 godziny.
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm) a pokonanie tej trasy również zajęło miesiąc. Kolejny etap prowadził do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm, start 6 lutego 2011), skąd 27 marca zawodnicy wypłynęli do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
======================================================================
Czterech zawodników wyruszy znów na morze, a kolejność na finałowym podium pozostaje wciąż trudna do ustalenia.
Cztery, czyli wszystkie z zakończonych do tej pory etapów wygrał Amerykanin Brad Van Liew na jachcie Le Pingouin. Ale żeby mieć stuprocentową gwarancję zwycięstwa, musi ukończyć ostatni etap regat. Natomiast prawdziwa walka będzie toczyła się o drugie miejsce, pomiędzy Polakiem Zbigniewem „Gutkiem” Gutkowskim (jacht Operon Racing) a Kanadyjczykiem Derekiem Hatfieldem (Active House). Obaj zawodnicy wystartują z Charleston z taką samą liczbą punktów w klasyfikacji generalnej.
„Ostatni etap będzie dla mnie trudny” – powiedział Brad. „Mam dużo punktów, ale to nie wszystko. Muszę nieustannie pamiętać o tym, że przewaga nie oznacza jeszcze zwycięstwa. Gutek i Derek mają do rozegrania swoje sprawy, ja nie chcę się w to mieszać. Zwycięstwo w ostatnim etapie byłoby fantastyczne, ale jeżeli przycisnę za mocno i nie ukończę go, nic z tego nie będzie” – dodaje Amerykanin.
Po ponad dwóch tygodniach w porcie Derek Hatfield mówi, że zarówno on, jak i "Active House" są już gotowi do drogi: „Chciałbym być już na wodzie. Naprawiłem to, co miałem do naprawienia, sprawdziłem wszystko dwa razy, jestem zrelaksowany, ale jednocześnie skoncentrowany. Czeka mnie walka z Gutkiem, przez całe regaty byliśmy blisko siebie, a wiem, że on podejmie wyzwanie.”
Zbigniew Gutkowski nadzoruje prace na pokładzie Operon Racing. Mimo usterek, jest zadowolony z jachtu. „Awarie, które mnie spotkały, nie były wynikiem błędu, tylko naturalnego zużycia pewnych elementów, czego nie można przewidzieć ani zauważyć nawet przy wielokrotnym sprawdzaniu jachtu” – mówi polski zawodnik. „Tym razem mam niewiele czasu, ale ze wszystkimi pracami zdążymy. Część napraw została już wykonana, czekamy na bukszpryt, do środy wszystko powinno być gotowe. Ja jestem bardzo zadowolony z zajmowanej pozycji. Oczywiście będę walczył dalej, po to tu jestem, ale najważniejsze to ukończyć ostatni etap, a dopóki wszyscy nie będziemy na mecie, nie można nic powiedzieć na pewno” – dodaje.
Brytyjczyk Chris Stanmore-Major, który na pokładzie Spartana znalazł się na podium w trzecim i czwartym etapie, na pewno również będzie robił wszystko, żeby poprawić swoje notowania. „Pod względem psychologicznym ten etap będzie wyraźnie inny niż poprzednie. Będziemy na morzu tylko około dwóch tygodni, a nie cały miesiąc. Wiem, że mam szybki jacht, naprawiłem to, z czym miałem kłopoty. Na niektórych kursach mogę być szybszy od Brada i moim zdaniem mam szansę na naprawdę dobry wynik.”
O ile etap czwarty charakteryzowały zmienne i trudne warunki, ostatnia prosta przez Atlantyk będzie przede wszystkim wymagała żeglugi z wiatrem, który najczęściej wieje z kierunków zachodnich. W optymalnych warunkach pokonanie trasy piątego etapu liczącej 3600 mil morskich powinno potrwać około 12 dni.
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
www.velux5oceans.com
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
www.velux.com
www.velux.pl
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
www.clipper-ventures.com
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ