Velux 5 Oceans: Ocean testuje zawodników
W trakcie minionego weekendu każdy z czterech zawodników biroących udział w wokółziemskim wyścigu Velux 5 Oceans musiał poradzić sobie z serią niespodziewanych awarii na jachcie. Jednostki, które mają już za sobą ponad 22 000 mil morskich przebytych w tych regatach w trakcie ostatniego pół roku, zaczynają wykazywać oznaki zmęczenia.
Zbigniew Gutkowski w trakcie refowania grota na pokładzie Operon Racing upadł do kokpitu na plecy i podejrzewał złamanie żeber. Żeglarz nie ma jednak gorączki, bierze środki przeciwbólowe i zaczyna czuć się lepiej. Tym bardziej, że musi sobie radzić z dwoma kolejnymi problemami. „Dzisiaj jestem trzeci dzień na lekach, mogę już normalnie oddychać, a nie mogłem się w ogóle ruszać” – opowiadał Gutek. „Wielokrotnie w życiu miałem podobny upadek, ale jeszcze nigdy tak mnie nie bolało”.
Następnej doby na jachcie zepsuł się alternator niezbędny do ładowania jachtowych akumulatorów, a z powodu zmiennych warunków i małych prędkości żeglarz nie jest w stanie uzyskać tyle energii ile potrzebuje za pomocą generatora wodnego i wiatrowego.
Ostatnią awarią jest złamany bukszpryt. Z tym udało się już Polakowi poradzić. Bukszpryt jest niezbędny, aby postawić żagle przednie na kursach pełnych, takie jak spinaker i genaker. „Nie sądziłem, że to możliwe, żeby tak solidny bukszpryt złamał się przy tak słabych warunkach” – komentuje żeglarz. „Na Oceanie Południowym pracował pod dużo większymi obciążeniami i nigdy nic się nie działo”.
Jednak pech prześladuje również pozostałych zawodników. Na Active House Derek Hatfield przeżył trudne chwile odkrywając prawie 1000 litrów wody w jednym z wodoszczelnych przedziałów łodzi. Sądząc, że to przeciek spowodowany pęknięciem skrzyni kila, poinformował komisję regatową, że musi zatrzymać się w Brazylii. Na szczęście okazało się, że przecieka zbiornik balastowy i Kanadyjczyk może płynąć dalej.
Z kolei Chris Stanmore-Major dziś rano zameldował, że na Spartanie kończy się woda. Żeby ograniczyć ciężar, Brytyjczyk zabrał tylko 20 litrów słodkiej wody, a dziś zepsuła mu się odsalarka, którą stara się naprawić.
W trakcie ostatnich dni Brad Van Liew i Chris Stanmore-Major skorzystali z opcji trybu ukrytego ukrywając swoją pozycję przed współzawodnikami oraz publicznością. Każdy z zawodników może skorzystać z tej możliwości dwukrotnie. Derek Hatfield również miał taki zamiar, ale po sześciu godzinach zrezygnował ze względu na problemy techniczne z transmisją danych i będzie mógł wykorzystać tryb ukryty jeszcze dwa razy.
Żeglarze są na wodzie od ponad tygodnia i pokonali od startu z Punta del Este już ponad 1700 Mm. Do mety w Charleston pozostało jeszcze około 4000 Mm.
Kolejność zawodników w dn. 04.04.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (14.00 czasu polskiego):
1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 3834 Mm do mety, dystans ost. doby 179 Mm, śr. pr. 7,5 w
2. Derek Hatfield, Active House (CAN): 55 Mm do lidera, dystans ost. doby 134 Mm, śr. pr. 5,6 w
3. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 95 Mm do lidera, dystans ost. doby 152 Mm, śr. pr. 6,3 w
4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 147 Mm do lidera, dystans ost. doby 150 Mm, śr. pr. 6,3 w
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat V5O zamieściliśmy TUTAJ