Velux 5 Oceans: nieprzewidywalne warunki
Żeglarze regatowej floty VELUX 5 OCEANS od startu czwartego etapu zmagają się ze zmiennymi i nieprzewidywalnymi wiatrami. Prognozy pogody nie są dokładne ze względu na silny wpływ kontynentu Ameryki Południowej i bliskość brzegu. Pomimo trudnych warunków, Gutkowskiemu udało się awansować na trzecią lokatę.
W porannej rozmowie Polak mówił, że przyzwyczaił się już ponownie do trybu funkcjonowania na oceanie, gdzie wszystkie dni są podobne, a wymuszona pogodą ciągła praca przy zmianach żagli i kontrolowanie kursu wypełnia mu obecnie cały czas.
„Doświadczenie swoje robi” – mówi Gutek. „W tej chwili jestem w stanie w nocy bez użycia światła poruszać się po jachcie i znaleźć dowolny detal. Ale z drugiej strony przez awarię, której nie udało się naprawić w słynnym porcie Piriapolis, ten kil mi strasznie po głowie chodzi, bo jak łódka zwalnia, to niestety się odzywa.”
Chociaż nie ma sztormu, wiatr ciągle zmienia siłę i kierunek, przychodzą burze i silne szkwały, po których pokazuje się słońce, a zaraz zasłaniają je kolejne chmury. Do tego dochodzi nieprzyjemna, skłócona fala z różnych stron, stanowiąca dodatkową przeszkodę.
„Warunki są bardzo trudne” – kontynuuje Gutkowski. „Tutaj możemy liczyć tylko i wyłącznie na szczęście. Żadna prognoza nie pokrywa się z tym, co jest w rzeczywistości. Trzeba patrzeć na chmurę i decydować, czy płynąć pod nią, czy ją ominąć, jeżeli jest szansa na taki manewr. Więcej szczęścia trzeba mieć teraz niż rozumu” – dodaje.
Podobne odczucia ma również płynący wciąż na pierwszym miejscu Brad Van Liew: „Jest trudno. W jednej chwili bardzo silny wiatr, zaraz potem nic. Na papierze wygląda to dobrze, ale w rzeczywistości tak się zmienia, że nie sposób odpocząć choć przez chwilę. Do tej pory płynęliśmy dość szybko, ale to się teraz zmieni. Byle się dostać do pasatów.” Oprócz kłopotów jakie sprawia prowadzenie w tych warunkach jachtu z maksymalną możliwą prędkością, są też problemy typowo życiowe.
„Jest parno i gorąco. Jeżeli idąc na pokład zakładam sztormiak, jest mi za gorąco i pocę się strasznie, więc jest pokusa, żeby go nie wkładać. Ale deszcz i fala, więc mokry jestem tak czy inaczej. W kabinie wszystko się skrapla, wszechobecna wilgoć. Życie pod pokładem stało się wyjątkowo niewygodne.”
Van Liew przyznaje, że z powodu ciężkiej pracy i braku snu znajduje się na granicy wytrzymałości. „Derek jest w tym etapie nieprawdopodobny. Ja naprawdę płynę maksymalnie ile mogę, ale moja przewaga nad nim się nie zwiększa. To jednak jest super i mobilizuje mnie jeszcze bardziej ”.
Kolejność zawodników w dn. 01.04.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (14.00 czasu polskiego):
1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 4338 Mm do mety, dystans ost. doby 226 Mm, śr. pr. 9,4 w
2. Derek Hatfield, Active House (CAN): 48 Mm do lidera, dystans ost. doby 152 Mm, śr. pr. 6,3 w
3. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 63 Mm do lidera, dystans ost. doby 192 Mm, śr. pr. 8 w
4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 104 Mm do lidera, dystans ost. doby 130 Mm, śr. pr. 5,5 w
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ