Velux 5 Oceans: meta 4. etapu coraz bliżej
Finisz pierwszej trójki zawodników w czwartym etapie regat Velux 5 Oceans spodziewany jest już w tym tygodniu. "Operon Racing" kontuzjowanego Zbigniewa Gutkowskiego, został już przygotowany do drogi. Polak, zanim wypłynie z Fortalezy w Brazylii, musi przejść jeszcze kolejne badania.
Polski zawodnik Zbigniew „Gutek” Gutkowski wciąż przebywa w brazylijskim porcie Fortaleza. Zaplanowane naprawy jachtu "Operon Racing" zostały wykonane. Jutro Gutka czeka ponowne prześwietlenie żeber i kontrola lekarska. Żeglarz planuje wyruszyć we środę 20 kwietnia lub w czwartek 21 kwietnia, aby spokojnie dotrzeć do Charleston z kilkudniowym zapasem na start kolejnego, piątego, a zarazem ostatniego już etapu regat VELUX 5 OCEANS, który zaplanowany jest na 14 maja.
„Przez to, że Derek wygrał bramkę pomiaru czasu, to jeżeli dopłynie teraz drugi, co jest prawdopodobne, będziemy obaj na drugiej pozycji z taką samą liczbą punktów. Dla mnie korzystniej by było, gdyby Chris Stanmore-Major zajął drugie miejsce, a nawet pierwsze, Brad mógłby być drugi. Poprzednie trzy etapy wygrałem z Derekiem bez problemu, teraz on wygra ze mną jeden i moja przewaga idzie precz. Ale to jest sport, trzeba walczyć do końca, mamy jeszcze jeden etap przed sobą, nie zamierzam się poddawać” – mówi Gutek.
Jak zwykle na końcówce – napięcie rośnie. Wszystkie trzy rywalizujące teraz jachty znajdują się już bardzo blisko mety. Według dzisiejszego raportu na godzinę 12.00 UTC (14.00 czasu polskiego) Brad Van Liew znajduje się 214 Mm od celu, Derek Hatfield 341 Mm, a Chris Stanmore-Major 505 Mm. Tak więc Amerykanina dzieli doba od finiszu, Kanadyjczyka półtorej, a Brytyjczyka około dwóch. Oczywiście są to założenia orientacyjne, a wszystko zależy od siły wiatru.
Dotychczasowy lider klasyfikacji Brad Van Liew (Le Pingouin) jest zdeterminowany, aby wpłynąć do rodzinnego Charleston na pierwszym miejscu. Aby tego dokonać, Amerykanin nie może odpuścić ani na chwilę, bo jego przewaga nad ścigającymi go zawzięcie rywalami nie jest aż tak duża, jak zdarzało się to wcześniej.
„Nie spałem przez ostatnie kilka nocy, wciąż zmieniam żagle, a zdarzało się, że kierunek wiatru zmieniał się o 180 stopni” – mówi Brad. „Jestem bardzo zmęczony. Kiedy tylko wiatr jest trochę bardziej stabilny, staram się wycisnąć z jachtu wszystko, co się da. Wciąż sobie powtarzam, że na zwycięstwo trzeba zapracować, więc pracuję najciężej jak się da.”
Brad van Liew to weteran – ma za sobą ukończone dwie edycje regat VELUX 5 OCEANS, w tym jedną wygraną. Niewątpliwie jego atutem jest doświadczenie, a do tej pory udawało mu się wygrać każdy kolejny etap. Niestety nawet najlepsza strategia nie pomoże, jeżeli prognoza pogody nie zgadza się z rzeczywistością. Żeglarz przyznaje, że jest zmęczony, zarówno fizycznie jak i psychicznie.
„Robię wszystko, żeby ten cholerny jacht płynął do przodu” – mówi Van Liew. „Ale Derek i Chris są tuż za mną. Wciąż walczę – liczyłem na to, że pójście lewą stroną się opłaci, ale nie udało się. Wciąż wszystko jest możliwe, ale oni też się nie poddają – to są właśnie regaty, tu nie ma nic na pewno” – dodaje Amerykanin.
Kolejność zawodników w dn. 18.04.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (14.00 czasu polskiego):
1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 214 Mm do mety, dystans ost. doby 211 Mm, śr. pr. 8,8 w
2. Derek Hatfield, Active House (CAN): 127 Mm do lidera, dystans ost. doby 223 Mm, śr. pr. 9,3 w
3. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 291 Mm do lidera, dystans ost. doby 174 Mm, śr. pr. 7,3w
4. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): postój techniczny – Fortaleza – 3205 Mm do mety
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację o regatach Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ