Velux 5 Oceans: Którędy do Wellington?

2011-01-12 15:51 Agata Boksa/Hill & Knowlton Poland
_
Autor: Derek Hatfield/OnEdition

Emocjonujący jest finał drugiego etapu regat VELUX 5 OCEANS. Płynąć od północy czy od południa? Która trasa szybciej pozwoli dotrzeć do mety? To pytanie zadają sobie zawodnicy zbliżając się do Nowej Zelandii. Meta znajduje się w Wellington, do której prowadzący w stawce Amerykanin ma już tylko ok. 650 mil. Po 27 dniach na morzu i pokonaniu jednego z najbardziej nieprzyjaznych akwenów zbliżają się do celu, ale walka wciąż pozostaje nierozstrzygnięta.

Ustalając trasę regat, specjalnie pozostawiliśmy zawodnikom możliwość wyboru” – mówi David Adams, dyrektor regat. „Jest to kolejny test ich umiejętności. Każda opcja ma swoje plusy i minusy. Morze Tasmana bywa bardzo kapryśne, a Cieśnina Cooka niebezpieczna z powodu efektu tunelu, jaki tam powstaje, czyli bardzo silnych wiatrów pomiędzy południową a północną wyspą Nowej Zelandii. Droga od południa jest również trudna – trzeba potem płynąć na północ pod silny wiatr w rejonie Wellington”.

Według map sporządzanych na podstawie danych z urządzeń monitorujących trasę poszczególnych jachtów wygląda na to, że zarówno prowadzący flotę Amerykanin Brad Van Liew, jak i Kanadyjczyk Derek Hatfield zdecydowali się na trasę północną przez Morze Tasmana, a Polak Zbigniew Gutkowski żeglujący od kilku dni niezmiennie na drugiej pozycji prowadzi swój jacht Operon Racing trasą alternatywną, od strony południowej.

Gutek tak mówił o swoich planach w rozmowie telefonicznej dziś rano: „Płynę południową stroną wyspy, czyli będę wchodził do Wellington od strony Oceanu Spokojnego. Brad płynie inaczej, ale ma przewagę 300 mil. Jest mała szansa, że gdybym teraz jechał wykorzystując maksymalnie i do końca możliwości łódki, to bym go złapał, ale ryzyko jest tak duże, że chyba go nie podejmę, szczególnie ze względu na samoster, który nie działa jak trzeba. Rośnie również moja przewaga nad Derekiem, co daje mi większy spokój, więc nie widzę sensu, żeby się narażać i cisnąć do przodu aż tak bardzo. Chcę dopłynąć w całości do Wellington”.

Polak swoją decyzję o wyborze drogi opiera na analizach map pogody, identycznych dla wszystkich zawodników. Każdy jednak jak widać interpretuje dane meteorologiczne trochę inaczej. „Zobaczymy, co Brad wymyśli po drugiej stronie. Na prognozie wygląda to nieźle i u niego i u mnie, a jak będzie naprawdę to zobaczymy” – mówi Gutkowski.

Tymczasem Polak korzysta z poprawy warunków po wszystkich sztormach, które spotkał na swojej drodze w tym wyjątkowo trudnym etapie regat: „Od wczorajszego wieczora bezchmurne niebo, dużo gwiazd, dziś od rana ani jednej chmury, bardzo ładna pogoda, po raz pierwszy w tym etapie. Gdyby nie duże fale ze sztormu jakieś 100 mil na południe ode mnie, mógłbym powiedzieć, że jestem na Morzu Śródziemnym, tak się ładnie zrobiło. Gdyby takie warunki były zawsze, to jestem pewien, że żaglówek by było na świecie tyle, co samochodów, bo wszyscy by pływali po oceanach. Byłoby fajnie, ale to tylko pobożne życzenie…

Klasyfikacja na godzinę 12.00 UTC dnia 12 stycznia 2011:

1. Brad Van Liew – Le Pingouin – 668 Mm do Wellington

2. Zbigniew Gutkowski – Operon Racing – 320 Mm do lidera

3. Derek Hatfield – Active House – 471 Mm do lidera

4. Chris Stanmore-Major – Spartan – 1273 Mm do lidera

5. Christophe Bullens – Five Oceans of Smiles Too – wycofał się z regat 3 stycznia 2011

 

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

 

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.