Velux 5 Oceans: Kanadyjczyk trzeci w Kapsztadzie
Dzisiaj o godzinie 14.37 lokalnego czasu RPA (13.37 czasu polskiego) kanadyjski żeglarz Derek Hatfield na swoim jachcie "Active House" wpłynął do portu w afrykańskim Kapsztadzie. Trzecia lokata na podium to dla 57-letniego, najstarszego w gronie zawodników Hatfielda spora satysfakcja, choć ma on już na koncie jedno zwycięstwo w tych regatach, w edycji 2002/3 (w klasie trzeciej – Open 40).
Dziś wpływał do portu przy silnym wietrze i dużej fali. W trakcie całego pierwszego, niełatwego dla niego etapu pokonał w sumie 7 932 Mm ze średnią prędkością 9.74 węzła. Teoretyczna odległość z La Rochelle we Francji skąd regaty wystartowały 17 października to 7 500Mm, ale jacht żaglowy to nie statek i płynie tak, jak na to pozwala wiatr, pokonując często o wiele dłuższą trasę niż ta wyznaczona w teorii. Derekowi udało się jednak nie nadłożyć zbytnio drogi.
Po przepłynięciu linii mety na pokładzie dołączyła do niego żona, Patiane Verburgh, podzielająca żeglarską pasję męża i razem dopłynęli do portu przy North Wharf. Wśród tłumu kibiców witających Kanadyjczyka byli też zdobywca pierwszego miejsca w tym etapie Brad Van Liew oraz Zbigniew „Gutek” Gutkowski – to już tradycja tych regat. Amerykanin dopłynął do mety sześć dni temu, Polak cieszy się drugim miejscem od środy.
„To fantastyczne, że wreszcie tu jestem” – powiedział Derek, kiedy wreszcie stanął na suchym lądzie po ponad miesiącu samotnego rejsu. „Teraz wiem, że wszystkie trudne chwile już niebawem zatra się w mojej pamięci! To był bardzo dobry rejs, wprawdzie nie najlepszy mój występ, ale bardzo się cieszę z trzeciego miejsca. Pierwsze dwa tygodnie były tak naprawdę najtrudniejsze. Bardzo brakowało mi dzieci i długo nie mogłem odnaleźć w sobie motywacji. Wciąż jednak dowiadywałem się nowych rzeczy o swoim jachcie, który sądziłem, że znam już bardzo dobrze. Mam nadzieję, że dzięki temu szybciej popłynę w kolejnym etapie” – dodał.
Problemy z autopilotem, jakie go dręczyły, oznaczały, że nigdy tak naprawdę nie mógł odpocząć. Jak się okazało, ani razu nie spał pod pokładem – mógł drzemać jedynie na górze, żeby móc odpowiednio szybko zareagować gdyby coś nieprzewidzianego się wydarzyło.
Musiał też ciężko walczyć o utrzymanie trzeciej lokaty, gdyż płynący za nim Brytyjczyk Chris Stanmore-Major, nieustannie naciskał i zmuszał do ciągłego wysiłku, zbliżając się w jednym momencie na odległość zaledwie 100 Mm. Chris spodziewany jest na mecie w poniedziałek jako czwarty z kolei zawodnik.
Za zajęcie trzeciego miejsca Hatfield dostaje 9 punktów w klasyfikacji oraz nagrodę finansową w wysokości 12 000 euro. Całkowity czas jego rejsu to 33 dni, 22 godziny i 37 minut.
Statystyki na dziś na godzinę 12.00 UTC:
Brad Van Liew: czas 1 etapu: 28 dni, 1 godzina, 51 minut
Gutek: czas 1 etapu: 31 dni, 6 godzin, 3 minuty
Derek Hatfield: czas 1 etapu: 33 dni, 22 godziny, 37 minuty
Chris Stanmore-Major: 468.6 Mm do mety; 224.9Mm ostatni przebieg dobowy, średnia prędkość 9.94 węzła
Christophe Bullens: 3,189.9 Mm do mety; 95.8Mm ostatni przebieg dobowy; średnia prędkość 4 węzły
VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:
- relacja z 18 listopada (32 dzień wyścigu)
- relacja z 17 listopada (31 dzień wyścigu)
- relacja z 16 listopada (30 dzień wyścigu)
- relacja z 15 listopada (29 dzień wyścigu)
- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)
- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)
- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)
- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)
- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)
- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)