Velux 5 Oceans: Bez potrzeby nie wychodzę na pokład
Czterech zawodników ścigających się w okołoziemskich regatach VELUX 5 OCEANS znajduje się już w połowie drogi pomiędzy Wellington a Przylądkiem Horn. Znowu zrobiło się zimno, więc nie wychodzą na pokład jeżeli nie muszą.
Porównując warunki w drugim i trzecim etapie Zbigniew „Gutek” Gutkowski (Operon Racing) mówi: „Różnica jest taka, że tam przez tydzień przepłynęliśmy tyle, co normalnie przez dwie doby, a tutaj jesteśmy już na środku oceanu. No i nie musimy się halsować, to jest w ogóle idealna opcja. Warunki pogodowe bardzo podobne, choć tutaj częściej widać niebieskie niebo, co jest dla oka przyjemne, ale z uwagi na niską temperaturę nie spędzam na pokładzie za dużo czasu, wychodzę tylko wtedy, kiedy muszę.”
Podobnie postępuje Chris Stanmore-Major (Spartan): „Jeżeli patrzysz przez okno i widać słońce, to coś jest nie tak – jesteś w wyżu. Temperatura w kabinie wynosi 13 stopni, a na pokładzie dodatkowo chłodzi wiatr, temperatura wody również spadła, więc nie wychodzę, chyba, że coś trzeba naprawić”.
W obecnym, trzecim etapie regat żeglarze jak na razie nie narzekają na większe problemy ze sprzętem. Od kilku dni jachty płyną blisko siebie, z podobnymi prędkościami, różnice są dużo mniejsze niż w pierwszych dwóch etapach, co zapowiada zaciętą rywalizację na dalszej trasie.
„Nie rozwijamy może wielkich prędkości, ale jedziemy równo po kresce do celu i nie nadkładamy nigdzie drogi. W jeden tydzień znaleźć się 2000 mil od Nowej Zelandii to całkiem niezły wynik jak na nasze łódki” – komentuje Gutek, utrzymujący już kolejny dzień drugą lokatę za liderem Bradem Van Liew.
Gutkowski ma jeszcze ok. 2500 mil morskich do groźnego Przylądka Horn. Poniżej Gutek przedstawia swoją aktualną sytuację w wyścigu:
W tydzień dwa tysiące mil morskich po wielkich falach. Taki dystans przepłynął "Operon Racing". Z drugiej strony żal, że nie można zawsze tak szybko płynąć. Z ostatniego raportu pozycji komisji regat wynika, że utrzymałem swoją małą przewagę nad Derekiem, a dystans do Brada nie wzrósł tak mocno jak się obawiałem z uwagi na długi kurs półwiatrowy. Nadal płyniemy blisko siebie i każdy błędny manewr natychmiast będzie widoczny. Jednak sądzę, że będziemy płynąć gęsiego aż do Hornu. Kolejne tysiąc mil może zdecydować o kolejności jachtów na mecie w Urugwaju. W tej chwili wiatr osłabł i wypełnił na południowy zachód. Wobec tego powinienem podostrzyć do kursu 120 żeby trzymać się ortodromy. Niestety, fala jeszcze pozostała przeciwna i troszkę trzeba będzie poczekać, aż ustanie, zanim będzie można bezpiecznie dla sprzętu zmienić kurs. 2564 mile. Tyle zostało do przylądka Horn.
OPERON RACING 49°16 S 141°05 W
COG 90 / SOG 11KN
GUTEK
Kolejność zawodników w dn. 14.02.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (13.00 czasu polskiego):
1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 3548 Mm do mety, dystans ostatniej doby 313 Mm, średnia prędkość 13,1 węzła
2. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 113 mil do lidera, dystans ostatniej doby 289 Mm, średnia predkość 12 węzłów
3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 152 Mm mil do lidera, dystans ostatniej doby 284 Mm, średnia prędkość 11,9 węzła
4. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 316 mil do lidera, dystans ostatniej doby 272 Mm, średnia prędkość 11,4 węzła
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca wypłyną do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ