Velux 5 Oceans: jeden w porcie, czterech na oceanie
Od niedzielnego wieczora zwycięstwo w pierwszym etapie regat Velux 5 Oceans świętuje Brad Van Liew. Gutkowski wykonał już ostatni zwrot w stronę Kapsztadu, gdzie powinien dopłynąć jutro.
Teraz to Polak prowadzi stawkę i raczej nic nie powinno zakłócić jego wejścia do portu na drugiej pozycji. Według meteorologa i żeglarza Krzysztofa Dumary, Gutek niebawem znajdzie odpowiedni dla jego małych żagli, silny wiatr z południowego wschodu.
Sternik Operon Racing nie jest jednak zadowolony: „Przez ostatnie 3 doby zrobiłem mniej niż normalnie w dobę. Im dłużej płynę, tym wolniej płynę” – mówił rano. Pytany o to, jak ocenia swojego głównego rywala, Amerykanina, powiedział: „Popłynął tak jak miał popłynąć, był z przodu, pilnował mnie, wiedział cały czas co się dzieje. Bardzo mi się podoba to, że się utrzymał w tym froncie i dojechał na nim do końca. Na pewno musiał się ostro napracować, bo to nie był wcale wolny front. To bardzo dobry zawodnik.”
Powoli zbliża się czas podsumowań. Na temat trudniejszych i gorszych chwil w pierwszym etapie liczącego w sumie 30 000 mil morskich wyścigu VELUX 5 OCEANS Gutek mówi tak: „Trudnych momentów było wiele już od samego początku, awaria goniła awarię i te awarie zabierały mi większość czasu wolnego, nie myślałem o niczym innym tylko o naprawach. Równik trudny nie był, trzy czy cztery chmury spowodowały małe zamieszanie na pokładzie, ale poza tym było wszystko ok. A co było łatwe? Nie ma łatwych rzeczy. Zawsze jak jest dobry wiatr, to coś się psuje, a jak wszystko działa, to znowu wiatru nie ma i wszystko się komplikuje. Jak do tej pory jeszcze się nie zdarzyło, żeby wszystko było po mojej myśli, może taki czas przyjdzie, ale mam nadzieję, że limit nieszczęść i wypadków już się skończył.”
Jednak nie tylko Gutkowski jest głęboko sfrustrowany pogodą ostatnich dni. Zarówno Kanadyjczyk Derek Hatfield, jak i Chris Stanmore-Major nie są w stanie w żaden sposób przyspieszyć swoich jachtów. Belg Christophe Bullens, którego można chyba określić największym pechowcem, utknął w okolicach równika, również bez wiatru.
"Poruszam się bardzo wolno. Wyż, który próbowaliśmy objechać zszedł prosto na mnie i będę się z nim męczył kilka dni. Mam teraz naprawdę gładkie morze i siedem węzłów wiatru. Bardzo cicho” – melduje z pokładu Active House Derek Hatfield. „Mam tylko nadzieję, że inni płyną tak samo wolno” – dodaje. „Liczyłem, że dopłynę do środy, ale teraz widać, że będzie trzeba czekać do weekendu. Gutek jest w bardzo dobrym miejscu, a ja zrobię wszystko, żeby być na trzecim miejscu.”
Więcej informacji na temat wyścigu oraz pozostałych zawodników na stronie www.velux5oceans.com, również po polsku.
Kolejność zawodników w dniu 15.11.2010 na godzinę 12.00 czasu UTC:
Sternik | odległość do mety (Mm) | odległość do lidera | ostatni przelot dobowy (Mm) | średnia prędkość (węzły) |
Brad Van Liew (Le Pingoiun) | 0 | 0 | - | - |
Gutek (Operon Racing) | 562.3 | 0 | 121.8 | 5.1 |
Derek Hatfield (Active House) | 1067.1 | 504.8 | 207.2 | 8.6 |
Chris Stanmore-Major (Spartan) | 1298.8 | 736.5 | 170.6 | 7.1 |
Christophe Bullens (5 Oceans of Smiles) | 3761.2 | 3198.9 | 122.1 | 5.1 |
Zapraszamy na www.velux5oceans.com,
http://www.velux5oceans.com/?L=2
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:
- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)
- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)
- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)
- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)
- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)
- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)