Velux 5 Oceans: jeden w porcie, czterech na oceanie

2010-11-16 10:08 Agata Boksa/Hill & Knowlton Poland
Brad Van Liew w porcie w Kapsztadzie
Autor: Ainhoa Sanchez/onEdition Brad Van Liew w porcie w Kapsztadzie

Od niedzielnego wieczora zwycięstwo w pierwszym etapie regat Velux 5 Oceans świętuje Brad Van Liew. Gutkowski wykonał już ostatni zwrot w stronę Kapsztadu, gdzie powinien dopłynąć jutro.

Teraz to Polak prowadzi stawkę i raczej nic nie powinno zakłócić jego wejścia do portu na drugiej pozycji. Według meteorologa i żeglarza Krzysztofa Dumary, Gutek niebawem znajdzie odpowiedni dla jego małych żagli, silny wiatr z południowego wschodu.

Sternik Operon Racing nie jest jednak zadowolony: „Przez ostatnie 3 doby zrobiłem mniej niż normalnie w dobę. Im dłużej płynę, tym wolniej płynę” – mówił rano. Pytany o to, jak ocenia swojego głównego rywala, Amerykanina, powiedział: „Popłynął tak jak miał popłynąć, był z przodu, pilnował mnie, wiedział cały czas co się dzieje. Bardzo mi się podoba to, że się utrzymał w tym froncie i dojechał na nim do końca. Na pewno musiał się ostro napracować, bo to nie był wcale wolny front. To bardzo dobry zawodnik.”

Powoli zbliża się czas podsumowań. Na temat trudniejszych i gorszych chwil w pierwszym etapie liczącego w sumie 30 000 mil morskich wyścigu VELUX 5 OCEANS Gutek mówi tak: „Trudnych momentów było wiele już od samego początku, awaria goniła awarię i te awarie zabierały mi większość czasu wolnego, nie myślałem o niczym innym tylko o naprawach. Równik trudny nie był, trzy czy cztery chmury spowodowały małe zamieszanie na pokładzie, ale poza tym było wszystko ok. A co było łatwe? Nie ma łatwych rzeczy. Zawsze jak jest dobry wiatr, to coś się psuje, a jak wszystko działa, to znowu wiatru nie ma i wszystko się komplikuje. Jak do tej pory jeszcze się nie zdarzyło, żeby wszystko było po mojej myśli, może taki czas przyjdzie, ale mam nadzieję, że limit nieszczęść i wypadków już się skończył.”

Jednak nie tylko Gutkowski jest głęboko sfrustrowany pogodą ostatnich dni. Zarówno Kanadyjczyk Derek Hatfield, jak i Chris Stanmore-Major nie są w stanie w żaden sposób przyspieszyć swoich jachtów. Belg Christophe Bullens, którego można chyba określić największym pechowcem, utknął w okolicach równika, również bez wiatru.

"Poruszam się bardzo wolno. Wyż, który próbowaliśmy objechać zszedł prosto na mnie i będę się z nim męczył kilka dni. Mam teraz naprawdę gładkie morze i siedem węzłów wiatru. Bardzo cicho” – melduje z pokładu Active House Derek Hatfield. „Mam tylko nadzieję, że inni płyną tak samo wolno” – dodaje. „Liczyłem, że dopłynę do środy, ale teraz widać, że będzie trzeba czekać do weekendu. Gutek jest w bardzo dobrym miejscu, a ja zrobię wszystko, żeby być na trzecim miejscu.”

Więcej informacji na temat wyścigu oraz pozostałych zawodników na stronie www.velux5oceans.com, również po polsku.

Kolejność zawodników w dniu 15.11.2010 na godzinę 12.00 czasu UTC: 

Sternik

odległość do mety (Mm)

odległość do lidera

ostatni przelot dobowy (Mm)

średnia prędkość (węzły) 

Brad Van Liew

(Le Pingoiun)

0

0

-

-

Gutek

(Operon Racing)

562.3

0

121.8

5.1

Derek Hatfield

(Active House)

1067.1

504.8

207.2

8.6

Chris Stanmore-Major (Spartan)

1298.8

736.5

170.6

7.1

Christophe Bullens

(5 Oceans of Smiles)

3761.2

3198.9

122.1

5.1

 Zapraszamy na www.velux5oceans.com,

http://www.velux5oceans.com/?L=2

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

 Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org 

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:

- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)

- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)

- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)

- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)

- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)

- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)

- relacja z 2. listopada (16 dzień wyścigu)

- dzień 11

- dzień 10

- dzień 9

- dzień 8

- dzień 7

- dzień 5

- dzień 4

- dzień pierwszy-dzień startu

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.